Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.

Maatalouden ilmastotyöhön ja sen lisärahoitukseen kohdistuvat odotukset jäivät kuitenkin täyttymättä. Suomen kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin ei EU:sta saatu lisärahaa ja maaseudun ilmastoinvestoinnit jäävät nyt kansallisesti rahoitettavaksi. MTK:n ilmastotiekartta osoittaa hyvin, että ilmastotyöhön tarvitaan paljon myös uutta tutkimusta ja innovaatioita. Komission aiemmin esittämä biotalouden tutkimusbudjetti jäi nyt valitettavasti leikkausten kohteeksi. Ilmastonmuutos kasvattaa riskejä ruokaturvaan, mutta maatalouden riskienhallintaan ei EU-budjetissa myöskään löytynyt uusia välineitä.

Suomen saama 100 miljoonan euron kirjekuori aluekehitysrahoihin Itä- ja Pohjois-Suomelle on hyvä saavutus. Suomi saa myös noin 100 miljoonaa euroa oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta turpeen energiakäytöstä luopumiseen ja turpeen uusien käyttömahdollisuuksien kehittämiseen.

Maaseudun ja viljelijöiden kannalta on tärkeä asia, että ratkaisu budjetista saatiin. Päätös poistaa epävarmuudet EU:n maatalouspolitiikan rahoitukselle ja luo edellytyksiä edetä tulevan EU:n maatalousuudistuksen valmistelussa. Nyt voidaan keskittyä EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen päätöksiin, huoltovarmuuden vahvistamiseen sekä kestävämmän ja oikeudenmukaisemman ruokaketjun kehittämiseen.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Hanna Leiponen-Syyrakki, Brysselin toimiston johtaja, +32 476 502 704

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.