Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.

Maatalouden ilmastotyöhön ja sen lisärahoitukseen kohdistuvat odotukset jäivät kuitenkin täyttymättä. Suomen kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin ei EU:sta saatu lisärahaa ja maaseudun ilmastoinvestoinnit jäävät nyt kansallisesti rahoitettavaksi. MTK:n ilmastotiekartta osoittaa hyvin, että ilmastotyöhön tarvitaan paljon myös uutta tutkimusta ja innovaatioita. Komission aiemmin esittämä biotalouden tutkimusbudjetti jäi nyt valitettavasti leikkausten kohteeksi. Ilmastonmuutos kasvattaa riskejä ruokaturvaan, mutta maatalouden riskienhallintaan ei EU-budjetissa myöskään löytynyt uusia välineitä.

Suomen saama 100 miljoonan euron kirjekuori aluekehitysrahoihin Itä- ja Pohjois-Suomelle on hyvä saavutus. Suomi saa myös noin 100 miljoonaa euroa oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta turpeen energiakäytöstä luopumiseen ja turpeen uusien käyttömahdollisuuksien kehittämiseen.

Maaseudun ja viljelijöiden kannalta on tärkeä asia, että ratkaisu budjetista saatiin. Päätös poistaa epävarmuudet EU:n maatalouspolitiikan rahoitukselle ja luo edellytyksiä edetä tulevan EU:n maatalousuudistuksen valmistelussa. Nyt voidaan keskittyä EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen päätöksiin, huoltovarmuuden vahvistamiseen sekä kestävämmän ja oikeudenmukaisemman ruokaketjun kehittämiseen.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Hanna Leiponen-Syyrakki, Brysselin toimiston johtaja, +32 476 502 704

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

EU-budjetti ei odottelemalla parane – Suomi tarvitsee maaseutumiljardin16.7.2020 13:57:00 EESTTiedote

EU-maiden johtajat kokoontuvat huomenna Brysseliin päättämään EU-budjetista ja talouden elvytyspaketista. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK arvioi, että edellytykset poliittiseen kompromissiin ovat olemassa. Suomalaiset viljelijät kaipaavat ratkaisua asiasta, jotta epävarmuus maatalouspolitiikan rahoituksesta ensi vuoden alusta alkaen poistuisi. Suomen kannattaa tälläkin kertaa pyrkiä maaseudun kehittämiselle myötämieliseen ratkaisuun. MTK arvioi, että pääministeri Marinilla on erinomaiset mahdollisuudet neuvotella Suomelle vähintään miljardin euron lisäpaketti maaseudun kehittämisen rahoitukseen komission nykyisen esityksen lisäksi. Tähän tilaisuuteen on syytä tarttua.