Verkkoteollisuus ryVerkkoteollisuus ryVerkkoteollisuus ryVerkkoteollisuus ry

Maat pantiin järjestykseen digitaalisuudessa – Suomi menetti kärkipaikkansa Norjalle

Suomen digitaalisuus suhteessa 21 muuhun maahan on jälleen mitattu vuosittaisessa Digibarometri 2017 -tutkimuksessa, jonka tulokset on julkaistu tänään. Suomen viimevuotinen kultamitalisijoitus himmeni tänä vuonna hopeaksi, kun Norja kiri edellemme digitaalisuuden asteessa. Tutkimuksen tämän vuoden teemana oli tekoäly, jonka markkinat kasvavat nopeasti.

Digibarometrissa mitataan digitaalisuuden yhteiskunnallista hyödyntämistä. Maat laitetaan järjestykseen 36 muuttujan perusteella, ja mittaus toteutetaan kolmella tasolla – edellytykset, käyttö ja vaikutukset – sekä kolmella pääsektorilla – yritykset, kansalaiset ja julkinen.

Tänä vuonna vertailun kärkinelikkoon mahtui Norjan ja Suomen lisäksi kaksi muuta Pohjoismaata, Tanska ja Ruotsi. Vertailun perää pitivät Italia ja BRIC-maat. Suomen sijoitus digitaalisuuden käytön tasolla nousi kaksi pykälää sijalle kolme ja digitaalisissa vaikutuksissa on noustu toiselle sijalle viime vuoden kolmannelta sijalta. Julkinen sektori paransi sijoitustaan kolmannelta sijalta toiseksi. Aiemmissa vertailuissa Suomen digitaaliset edellytykset ovat olleet maailman kärkeä, mutta tänä vuonna Suomi sijoittui kyseisellä mittarilla vasta kolmanneksi.

Tutkimuksen toteuttaneen Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvinen ei kuitenkaan ole tämän vuoden sijoituksesta huolissaan.

– Suomi on pitkäjänteinen ja tasainen digisuorittaja, ja sijoitus on edelleen suuressa mittakaavassa huippuluokkaa. Sen sijaan, että Suomen osaaminen olisi heikentynyt, ovat pikemminkin muut maat kehittäneet omaansa.

Rouvisen mukaan suomalaisilla yrityksillä on ollut viime vuotta enemmän vaikeuksia rekrytoida ICT-alan asiantuntijoita, kun taas esimerkiksi Norjassa julkiset toimet ICT:n hyödyntämiseksi ja näiden toimien vaikuttavuus yhteiskunnassa ovat maailman kärkiluokkaa. Samoin pilvipalveluiden hyödyntämisen teknisissä valmiuksissa useat muut vertailun maat ovat kirineet vuodessa Suomen ohi. Mikäli Suomen lasku jatkuisi, ulottuisivat sen vaikutukset digitaalisiin markkinoihin, yritysten tuloksiin ja elintasoon.

– Jotta Suomi nousisi jälleen maailman kärkeen, pitäisi panostaa edelleen digitaaliseen infrastruktuuriin, julkisiin verkkopalveluihin ja kansalaisten digitaitoihin. Laajamittaista tietoturvallisuutta ja yksityisyydensuojaa tulisi lisätä sekä lainsäädäntöä päivittää digiaikaan, Rouvinen luettelee.

Tekoälymarkkinoille povataan kiivasta kasvua

Aiemmista vuosista poiketen Digibarometri 2017 rakentui yhden teeman, tekoälyn, ympärille.

– Tekoälyllä tarkoitetaan itsenäisesti toimivaa ennakointi- ja päättelyjärjestelmää. Perusajatuksena tekoälyn taustalla on se, että ihmiset eivät kerro tietokoneelle mitä tehdä, vaan kone päättää siitä itse. Käytännössä tekoälyä löytyy jo päivittäisestä arjestamme, kuten monelle tutusta Siristä, toteaa Rouvinen.

Tekoälymarkkinoiden odotetaan kasvavan huimasti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Alaan kohdistuvat pääomasijoitukset ovat yli kahdeksankertaistuneet viidessä vuodessa. Tällä hetkellä tekoäly-yrityksiä on Suomessa noin 350, mikä on 0,2 % vähintään yhden henkilön työllistävästä yrityskannasta. Tekoälyn saralla Suomessa ollaan kuitenkin vielä lähtöruudussa.

– Suomi on pieni pelaaja maailman mittakaavassa. Tekoälyn kehittämisestä on tullut kilpajuoksua isojen firmojen, kuten Microsoftin ja Googlen välillä. Täällä kannattaakin keskittyä viemään omia vahvuuksiaan eteenpäin, eikä lähteä mukaan isojen tekijöiden muskelipeliin. Suomessa tekoäly näyttää yleistyvän erityisesti ohjelmistosuunnittelussa sekä liikkeenjohdon konsultoinnissa.

Kotimaisen tekoälytutkimuksen kärjessä on Aalto-yliopisto ja kymmenen aktiivisimman tekoälytutkijan joukosta löytyy yliopistojen ja korkeakoulujen rinnalta ainoastaan yksi yritys, Nokia Oyj.

Digibarometri 2017 -tulokset julkaistaan tänään Finlandia-talossa järjestetyssä tilaisuudessa klo 9.00 alkaen. Puhujana tilaisuudessa Rouvisen lisäksi on Democracy and capabilities director Johannes Koponen, Demos Helsinki ja panelisteina professori Matti Pietikäinen Oulun yliopistosta, Get Jennyn perustaja Teemu Kinos ja Data Scientist Rauno Paukkeri Solitasta. Paneelin puheenjohtajana toimii Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja Maria Rajakallio. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna neljättä kertaa Liikenne- ja viestintäministeriön, Tekesin, Teknologiateollisuuden ja Verkkoteollisuuden toimesta.

Tapahtumaa voi seurata tänään torstaina 15.6. klo 9.00–11.30 livestreamina täällä.

Digibarometri 2017 -selvitys on ladattavissa verkosta osoitteessa digibarometri.fi

Lisätiedot:

Petri Rouvinen
Toimitusjohtaja, Etlatieto Oy
050 367 3474, petri.rouvinen@etla.fi

Jakelu:

STT Info
www.digibarometri.fi

Verkkoteollisuus ry

Digibarometri on vuosittainen katsaus, joka kuvaa ja ennustaa Suomen digitaalista asentoa. Tutkimuksessa vertaillaan jo neljättä kertaa digitalisaation edellytyksiä ja toteutumista 22 eri maassa kolmella eri sektorilla: yrityksissä, kansalaisten elämässä ja julkisella sektorilla. Tutkimus julkaistaan Liikenne- ja viestintäministeriön, Tekesin, Teknologiateollisuuden ja Verkkoteollisuuden yhteistyönä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Verkkoteollisuus ry