Maatalouskysymyksistä sopu Bonnissa – Maatalous ottaa tienraivaajan roolin ilmastodiplomatiassa

YK:n ilmastokokouksen (COP23) osana Bonnissa on saavutettu sopu siitä, miten maatalouden kysymyksiä tulisi käsitellä osana kansainvälistä ilmastopolitiikkaa. MTK on tyytyväinen siihen, että sopu mahdollistaa YK:n prosesseissa maatalouden ilmastotyölle tasokorotuksen ja uuden suunnan.

Aikaisemmin maatalouden kysymykset ovat olleet vaikea neuvottelukohta ilmastodiplomatiassa. Jokainen maa haluaa turvata oman ruoantuotantonsa, ja asioista on ollut hankalaa sopia ylikansallisesti. Merkille pantavaa sovussa on, että kehitysmaat ovat aiemmin katsoneet vain sopeutumista ja teollisuusmaat hillintää. Tämä rakenteellinen ongelma saatiin nyt murrettua täysin.

Maatalous linkitetään Pariisin sopimuksen toimeenpanoon kansallisten kontribuutioiden (NDC) kautta.

– Maatalouden ilmastotyölle tämä antaa YK:n prosesseissa tasokorotuksen ja uuden suunnan. Maatalouden painoarvo kasvaa ja myös ruokaturvan rooli on huomioitu, neuvotteluita paikan päällä seurannut  MTK:n energia- ja ilmastoasiantuntija Anssi Kainulainen kiittelee.

MTK:n mukaan tässä nähdään käytännössä, mikä ero on ylhäältä alaspäin -ohjauksella ja alhaalta ylöspäin -ohjautuvuudella.

– Ennen Pariisin ilmastokokousta 2015 yritettiin vuosikaudet sopua käyttäen ylhäältä alaspäin -ohjausta. Silloin maataloudesta ei koskaan saatu sovittua mitään konkreettista. Pariisin sopimus rakennettiin alhaalta ylöspäin -ohjautuvuuden varaan. Tämä näkökulman muutos mahdollisti nyt, että sopu maatalouskysymysten huomioonottamisesta saavutettiin, Kainulainen kuvailee.

G77-maiden ja Kiinan ryhmittymässä aika oli nyt tullut kypsäksi sopia myös maataloutta koskevista kysymyksistä. Maatalous loikkaa suoraan kuskin paikalle siinä, miten kansainvälistä ilmastopolitiikkaa on mahdollista tehdä rakentavasti ja osallistavasti.

Anssi Kainulainen, energia- ja ilmastoasiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.