Maatalouskysymyksistä sopu Bonnissa – Maatalous ottaa tienraivaajan roolin ilmastodiplomatiassa

YK:n ilmastokokouksen (COP23) osana Bonnissa on saavutettu sopu siitä, miten maatalouden kysymyksiä tulisi käsitellä osana kansainvälistä ilmastopolitiikkaa. MTK on tyytyväinen siihen, että sopu mahdollistaa YK:n prosesseissa maatalouden ilmastotyölle tasokorotuksen ja uuden suunnan.

Aikaisemmin maatalouden kysymykset ovat olleet vaikea neuvottelukohta ilmastodiplomatiassa. Jokainen maa haluaa turvata oman ruoantuotantonsa, ja asioista on ollut hankalaa sopia ylikansallisesti. Merkille pantavaa sovussa on, että kehitysmaat ovat aiemmin katsoneet vain sopeutumista ja teollisuusmaat hillintää. Tämä rakenteellinen ongelma saatiin nyt murrettua täysin.

Maatalous linkitetään Pariisin sopimuksen toimeenpanoon kansallisten kontribuutioiden (NDC) kautta.

– Maatalouden ilmastotyölle tämä antaa YK:n prosesseissa tasokorotuksen ja uuden suunnan. Maatalouden painoarvo kasvaa ja myös ruokaturvan rooli on huomioitu, neuvotteluita paikan päällä seurannut  MTK:n energia- ja ilmastoasiantuntija Anssi Kainulainen kiittelee.

MTK:n mukaan tässä nähdään käytännössä, mikä ero on ylhäältä alaspäin -ohjauksella ja alhaalta ylöspäin -ohjautuvuudella.

– Ennen Pariisin ilmastokokousta 2015 yritettiin vuosikaudet sopua käyttäen ylhäältä alaspäin -ohjausta. Silloin maataloudesta ei koskaan saatu sovittua mitään konkreettista. Pariisin sopimus rakennettiin alhaalta ylöspäin -ohjautuvuuden varaan. Tämä näkökulman muutos mahdollisti nyt, että sopu maatalouskysymysten huomioonottamisesta saavutettiin, Kainulainen kuvailee.

G77-maiden ja Kiinan ryhmittymässä aika oli nyt tullut kypsäksi sopia myös maataloutta koskevista kysymyksistä. Maatalous loikkaa suoraan kuskin paikalle siinä, miten kansainvälistä ilmastopolitiikkaa on mahdollista tehdä rakentavasti ja osallistavasti.

Anssi Kainulainen, energia- ja ilmastoasiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.

Maanviljelijät protestoivat rehuohran tuontia vastaan Vaasan satamassa 9.11. – kutsumme median seuraamaan tapahtumaa8.11.2017 14:03Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan satamaan suuntautuvan mielenilmaisun torstaina 9.11. kello 11. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista.