Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maataloustöihin hakeutunut ennätysmäärä, mutta osaavasta työvoimasta yhä pulaa – TöitäSuomesta -kampanjassa etsitään tekijöitä, jotka ovat valmiita sitoutumaan työhön

Koronakevään vaikutus kausityövoiman saatavuuteen on herättänyt paljon julkista keskustelua. Ulkomaisen työvoiman lisäksi tarve on yhä löytää noin 10 000 työntekijää Suomesta. Työnantajat ovat löytäneet osaavia ja motivoituneita työntekijöitä, mutta tarve on yhä suuri. Suurimmat haasteet ovat olleet oikeanlaisen työvoiman löytämisessä ja sitä taklataan nyt uudenlaisella viestintäkampanjalla.

Hallitus teki 6.5. linjauksen maa- ja puutarhatiloilla tarvittavan kausityövoiman saatavuuden turvaamisesta. Linjaus koskee sekä ulkomaisen kausityövoiman maahantuloa että kotimaisen työvoiman kannusteita.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, ProAgria Keskusten Liitto sekä Suomen Kylät ovat keskittäneet maaseudun työnhaun töitäsuomesta.fi-sivustolle. Maksuttomaan palveluun on rekisteröitynyt jo 5 500 työnhakijaa ja -tarjoajaa, ja sivusto on kerännyt kuukauden aikana yli 80 000 kävijää. Hakemuksista on usein kuitenkin tullut ilmi, että maatalouden työnkuvien raskautta ja soveltuvan koulutuksen tarvetta ei täysin ymmärretä. Tätä taklatakseen Töitä Suomesta Oy on MTK:n johdolla aloittanut uuden viestintäkampanjan. Kampanjan rahoittaa Maaseuturahasto.

- Poikkeustekijä-kampanjalla pyritään lisäämään yleistä tietoisuutta muun muassa kampanjafilmin ja kohdennetun mainonnan voimin. Tämän lisäksi julkaisemme videomateriaalia suomalaisilta tiloilta esitelläksemme maataloustyön arkea, ja kokoamme entistä enemmän infoa Töitä Suomesta -sivustolle. Tavoitteemme on herättää maaseudun töistä kiinnostus, mikä toisi lisää kausityöntekijöitä maatiloille myös poikkeustilan jälkeen, kertoo MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Valtaosa maatalouden työstä tehdään kotimaisella työvoimalla

Suomalaisilla maatiloilla työskentelee vuosittain paljon ulkomaisia työntekijöitä kausiluonteisesti. Siitä huolimatta suurin osa suomalaisesta ruoantuotannosta tehdään omin voimin. Kausityövoimaa suurella volyymilla korvattaessa on kuitenkin huomattu, että kotimaisilla hakijoilla on usein joko puutteelliset tiedot maatalouden työnkuvista tai tilanne, jossa he eivät pysty täysin sitoutumaan maaseudun tarjoamiin töihin. Tilojen osalta palkkauksen haasteena on maatalouden heikko kannattavuus.

- Suomesta tulee paljon esimerkiksi omista töistään lomautettuja hakijoita. He eivät usein kuitenkaan pysty täysin sitoutumaan heille tarjottaviin työpaikkoihin, koska heidät saatetaan kutsua takaisin oman alansa töihin jo esimerkiksi kesäkuussa. Työnantajan kannalta on riski palkata ja kouluttaa tällaista työvoimaa, Mäki-Hakola kertoo.

Mäki-Hakolan mukaan työntekijöiden soveltuvuutta arvioitaessa tarkastellaan heidän aikaisempaa työkokemustaan ja taustaansa.

- Tilat hakevat ensisijaisesti henkilöitä, joilla on tietämystä maatalouden työnkuvista sekä taustaa jonkinlaisesta fyysisestä työstä. Kokemus maatalouden töistä ei ole välttämätön – sitoutuminen ja ymmärrys työn luonteesta riittävät. Poikkeava tilanne vaatii kuitenkin poikkeuksellisia tekijöitä, eli heitä, jotka ovat valmiita tarttumaan toimeen, Mäki-Hakola summaa.

TöitäSuomesta -kampanjan on suunnitellut viestintätoimisto Miltton. Kampanjan takana ovat Töitä Suomesta Oy:n taustajärjestöt MTK, ProAgria Keskusten Liitto ja Suomen Kylät ry.

Lisätietoja: Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, 040 502 6810

Töitä Suomesta palvelu: www.toitasuomesta.fi

#töitäsuomesta

#poikkeustekijä

New mail

New mail

New mailCopy

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.

Hyvistä aineksista kelvoton soppa – MTK kritisoi uutta EU:n biodiversiteettistrategiaa uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön unohtamisesta20.5.2020 14:45:46 EESTTiedote

EU:n komissio on julkaissut tänään uuden EU:n biodiversiteettistrategian. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen liittyvää päätavoitetta ja pitää biodiversiteettihaasteiden ratkaisemista tärkeänä myös EU-tasolla. MTK on kuitenkin erittäin huolissaan maa- ja metsätalouteen sekä biotalouteen liittyvien näkökulmien kapeudesta EU:n biodiversiteettipolitiikassa. Strategiassa esitetyt keinot ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään, eivät MTK:n mielestä ole suomalaisen maa- ja metsätalouden tai maanomistajien kannalta tasapainoisia eivätkä hyväksyttäviä.