”Madame roaming” iloitsee: roaming jatkuu vielä!

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä Euroopan parlamentti ja jäsenmaiden neuvosto pääsivät sopuun roaming-sääntelyn jatkosta. Roaming-sääntelyllä turvataan eurooppalaisille kuluttajille maksuttomat verkkovierailut, eli EU alueen matkailussa puhelut, tekstiviestit ja datan käyttö ilman lisämaksua. Neuvottelun tuloksena operaattoreiden väliset maksimitukkuhinnat laskevat edelleen koko Euroopassa.

Alkuperäinen, Kumpula-Natrin vuonna 2017 neuvottelema roaming-lainsäädäntö olisi umpeutunut tulevana kesänä. Nyt aikaansaatu sopimus jatkaa lainsäädäntöä jälleen kymmenen vuotta eteenpäin! Asetus antaa selkeän aikataulun, jolla datan tukkuhinnat puolittuvat vuodesta 2022 vuoteen 2027 mennessä. Suomen kaltaiselle maalle, jossa rajattomat datapaketit ovat yleisiä ja siten datan hinta edullinen, on hyvä että säätely mahdollistaa hintatarkastelun ennemminkin. Neuvottelutulos korostaa myös poikkeuksien vähentämistä, mutta suhtautuu ymmärtäväisesti rajattomien datapakettien kohdalla suuret datapaketit matkoille.

– Alhaiset datahinnat ovat kivijalka Euroopan digitaalisessa siirtymässä. Ilman kilpailukykyisiä datahintoja Euroopan digitaalinen kehitys hidastuisi kävelyvauhtiin. Hienoa, että hinta pitää kaikki kansalaiset mukana, kun rakennetaan Euroopan digitaalista tulevaisuutta.” Kumpula-Natri toteaa. Kukapa haluaisi alkaa luuraamaan puhelinlaskuja risteilyn tai Euroopan loman saati työmatkan jälkeen, päättää Kumpula-Natri.

Nyt aikaansaatu neuvottelutulos tarvitsee vielä lopullisen hyväksynnän Euroopan parlamentin salissa ja neuvostossa.

Europarlamentaarikko, S&D