Maersk ja IBM perustavat lohkoketjuteknologiaan perustuvan yhteisyrityksen

Yrityksen tavoitteena on parantaa maailmanlaajuista kauppaa ja toimitusketjujen digitalisaatiota.

KÖÖPENHAMINA, TANSKA JA ARMONK, NY – 16.1.2018: A.P. Moeller Maersk ja IBM perustavat yhteistyöyrityksen, joka tuo markkinoille lohkoketjuteknologioita hyödyntäviä ratkaisuja tehostamaan ja turvaamaan globaalia kauppaa. Uuden yhteistyöyrityksen ytimessä on pilvipalveluna tarjottava avoin digitaalinen alusta, jota voi hyödyntää koko kuljetusekosysteemi. Alustan avulla kauppatavarat liikkuvat helpommin ja läpinäkyvämmin yli valtiorajojen. Digitaalisen alustan lisäksi yhteistyöyritys muodostaa toimiala-asiantuntijoista koostuvan ohjausryhmän, joka auttaa kehittämään alustaa ja palveluja eteenpäin, antaa ohjausta ja toimialanäkemystä sekä edistää avoimia standardeja.

Vuosittain kauppatavaroita liikkuu 4 biljoonan dollarin arvosta ja yli 80 prosenttia päivittäisistä tavaroista kuljetetaan meriteitse. Samanaikaisesti kansainvälinen kauppa monimutkaistuu ja sen kustannukset nousevat. Tavaroiden käsittelyyn ja hallinnoimiseen vaadittavien asiakirjojen kustannukset voivat muodostaa jopa viidenneksen todellisista fyysisistä kuljetuskustannuksista. Maailman talousfoorumin mukaan maailmankauppa kasvaisi lähes 15 prosenttia vähentämällä kansainvälisen toimitusketjun esteitä.

Uusi yhteistyöyritys keskittyy aluksi kahteen ydinratkaisuun:

• Shipping information pipeline mahdollistaa sen, että kaikki toimitusketjun eri toimijat voivat seurata reaaliaikaisesti lähetystapahtuman eri vaiheita saumattomasti ja tietoturvallisesti.
  • Paperless trade digitalisoi ja automatisoi asiakirjaprosesseja. Loppuasiakas voi turvallisesti lähettää, vahvistaa ja hyväksyä dokumentteja, jolloin rahtiliikenteessä säästyy aikaa ja kustannuksia. Lohkoketjuteknologia mahdollistaa myös älykkäiden sopimusten laatimisen. Niiden avulla voidaan varmistua siitä, että tarvittavat hyväksynnät on saatu, ja näin hyväksyntäprosessi nopeutuu ja virheet vähenevät.

– Tämä uusi yritys on virstanpylväs strategisissa pyrkimyksissämme johtaa maailmanlaajuisen kaupan digitalisointia. Neutraalin ja avoimen digitaalisen foorumin turvallisessa ja helpossa tiedonvaihdossa on valtava potentiaali, ja siitä hyötyy koko toimitusketju, sanoo Vincent Clerc, Maerskin kaupallinen johtaja ja uuden yhteistyöyrityksen hallituksen puheenjohtaja. Kun yhdistämme Maerskin kaupankäynnin osaamisen IBM:n lohkoketjuteknologiaan ja -osaamiseen uskomme, että tämä uusi yritys voi todella mullistaa tulevaisuuden globaalia kaupankäyntiä.

Useat yritykset ja organisaatiot ovat olleet mukana pilotoimassa alustaa, kuten DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, Houstonin satama, Hollannin tullihallinto sekä Yhdysvaltain tulli- ja rajavalvonta.

Yhteistyöyrityksen päämaja perustetaan New Yorkiin ja sitä johtaa aiemmin Maerskin Pohjois-Amerikan liiketoiminnasta vastannut Michael J. White. Ensimmäisiä tuloksia on odotettavissa puolen vuoden sisällä.

Laajempi englanninkielinen tiedote:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/53602.wss

Michael Whiten blogikirjoitus "A global trade platform using blockchain technology to improve the cost of transportation, lack of visibility and inefficiencies with paper-based processes":
www.ibm.com/blogs/blockchain/2018/01/digitizing-global-trade-maersk-ibm/

Video "IBM and Maersk Demo: Cross-Border Supply Chain Solution on Blockchain":

Infograafi ja kuva:
www.flickr.com//photos/ibm_media/sets/72157668512168019/show/

Lisätietoja IBM Blockchain -teknologioista:
www.ibm.com/blockchain/

Seuraa keskustelua Twitterissä @ibmblockchain

IBM
Teknologiajohtaja
Timo Koskinen
timo.koskinen@fi.ibm.com

Tutkimusravintola TestEat avattiin Munkkiniemessä25.10.2018 15:01Tiedote

IBM:n tiloissa Helsingin Munkkiniemessä on avattu uudenlainen tutkimus- ja pilottiravintola TestEat. Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämä crEATe-innovaatioekosysteemi tutkii ja auttaa kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja oikeassa ravintolaympäristössä muun muassa tekoälyn avulla. Asiakkaille ravintola TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullista ja terveellistä lounasta.

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote

Revenue Up 4 Percent Year to Year; Strong Profit Performance Highlights GAAP EPS from continuing operations of $2.61; Operating (non-GAAP) EPS of $3.08; both up 5 percent GAAP Pre-tax income up 14 percent; Operating (non-GAAP) pre-tax income up 11 percent -- Pre-tax margins expanded more than 100 basis points year to year Revenue of $20.0 billion, up 4 percent (up 2 percent adjusting for currency) Strategic imperatives revenue of $39.0 billion over last 12 months, up 15 percent (up 12 percent adjusting for currency); represents 48 percent of IBM revenue Cloud revenue of $18.5 billion over last 12 months, up 23 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $11.1 billion in the quarter, up 26 percent year to year (up 24 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations ARMONK, N.Y., July 18, 2018 . . . IBM (NYSE: IBM) today announced second-quarter results. "We delivered str

IBM julkisti vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokset17.4.2018 23:36Tiedote

Revenue Up 5 Percent Year to Year; Improving Gross Margin Trajectory Highlights Revenue of $19.1 billion, up 5 percent (flat adjusting for currency) Gross margin reflects broad-based improvement in year-to-year performance compared to fourth quarter GAAP EPS from continuing operations of $1.81; Operating (non-GAAP) EPS of $2.45, up 4 percent Strategic imperatives revenue of $37.7 billion over last 12 months, up 12 percent (up 10 percent adjusting for currency); represents 47 percent of IBM revenue Cloud revenue of $17.7 billion over last 12 months, up 22 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $10.7 billion in the quarter, up 25 percent year to year (up 20 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations. ARMONK, N.Y., April 17, 2018: IBM (NYSE: IBM) today announced first-quarter results. "In the first quarter we maintained momentum in our business, with reported re