Mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen eriarvoisia

Työsuhteessa olevat kokevat ajan puutteen suurimmaksi ammatillisen kehittymisen ja koulutuksen esteeksi. Määräaikaisilla ja työttömillä esteet liittyvät joko työnantajalle tai itselle aiheutuviin kustannuksiin. Tämä käy ilmi Agronomiliiton jäsenilleen teettämästä osaamisselvityksestä.

Määräaikaisessa työsuhteessa olevien ja työttömien esteet osaamisen kehittymiselle poikkeavat muista. Määräaikaisessa työsuhteessa olevilla nousevat muita selkeämmin esille työnantajalle aiheutuvat kustannukset, jolloin jo koulutukseen pääseminen koetaan hankalammaksi. Työttömillä taas itselle aiheutuvat kustannukset muodostavat suurimman esteen. Työttömien mahdollisuuksiin kehittää osaamistaan työttömyysaikana on monia tukijärjestelmään liittyviä esteitä.

Osaamisen kehittäminen nähtiin tärkeänä oman urakehityksen kannalta.Asiaa selvitettiin tiedustelemalla urakehityksen kannalta tärkeitä osaamisalueita. Urakehityksen edistämisen kannalta pidettiin tärkeinä digi-, it-, ohjelmointi-  ja mobiilitaitoja (19 %). Myös business-, liiketoiminta-, talous- ja yrittäjyystaidot (12 %) sekä johtaminen ja esimiestaidot koettiin tärkeiksi.

Kaksi viidestä vastaajasta koki digitalisaation vaikuttavan omiin osaamistarpeisiinsa jatkuvana lisäkoulutuksen ja kehittymisen tarpeena työtehtävästä tai sektorista riippumatta. Etenkin johto- ja esimiestehtävissä, suunnittelu-, kehitys- ja hallintotehtävissä sekä toimistotehtävissä työskentelevät kokivat, että digitalisaation myötä lisäkoulutuksen ja kehittymisen tarve on jatkuvaa.

Agronomiliitto muistuttaa, että tuoreen ruokapoliittisen selonteon Ruoka2030:n laajasti hyväksyttyjen tavoitteiden toteutumisen edellytyksenä on koko ruokaketjun tarpeet kattavaan, eri koulutusasteille ulottuvaan koulutusjärjestelmään satsaaminen. Vain se, yhdessä oikein resurssoidun alan tutkimuksen kanssa, voi tuottaa tarvittavan osaamisen.

Lähde:

Osaamisselvityksen kohderyhmänä olivat Agronomiliiton jäsenet pois lukien opiskelijat ja seniorit. Selvitykseen vastasi 660 henkilöä. Tiedonkeruu toteutettiin yhdessä Fokusmasterin kanssa helmikuussa 2017. Aineiston jatkoanalysoinnin ja raportoinnin toteutti Taloustutkimus Oy.

Agronomiliiton ura-asioiden päällikkö Heidi Hännikäinen, puh. 040 901 1645
Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640

ELO-säätiön toimitusjohtaja MMM Seija Kurunmäki on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja28.10.2017 21:30Tiedote

KANNANOTTO: Ruoka-alalle turvattava oikein resursoitu koulutus- ja tutkimusjärjestelmä25.11.2016 14:30Tiedote

Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja29.10.2016 21:30Tiedote

///Tiedote julkaisuvapaa 29.10.2016 klo 21.30///. Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg tuli tutuksi suomalaisille syksyllä 2015, kun turvapaikanhakijatilanne kärjistyi rajusti ja nopeasti. Sisäministeriön korkeimpana virkamiehenä Päivi Nerg kantoi hienosti vastuunsa äärimmäisen kovassa ja nopeita päätöksiä vaatineessa tilanteessa. Erityistä kiitosta Nerg ansaitsee aktiivisesta ja avoimesta virkamiesviestinnästä.

Professori Hannu Salovaara on Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja24.10.2015 21:30Tiedote

/// Tiedote julkaisuvapaa 24.10.2015 klo 21.30 /// Professori  Hannu Salovaara on Suomen viljateknologian isä.  Hän on toiminut alan ensimmäisenä professorina Helsingin yliopistossa vuodesta 1987 lähtien ja edistänyt ratkaisevalla tavalla tieteenalansa tietämystä ja osaamista. Salovaara on kehittänyt aktiivisesti viljaan liittyviä innovaatioita ja toiminut kiinteässä yhteistyössä yritysmaailman kanssa. Salovaara näkee, että toiminnan lähtökohdat ja tarpeet tulevat aina yhteiskunnasta.