Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maidon ja lihan alkuperä ilmoitettava tarkemmin

Kansallinen asetus maidon ja lihan alkuperän ilmoittamisesta astuu voimaan tänään 1.6.2017. Asetusta sovelletaan valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden ainesosana käytetyn lihan sekä maidon ja maitotuotteiden ainesosana käytetyn maidon alkuperämaan ilmoittamiseen. Asetuksen mukaan kuluttajapakkauksien tuoteselosteessa on ilmoitettava tuotteessa käytetyn lihan ja maidon alkuperämaa.

Elintarvikkeen ja sen ainesosien suomalaisesta alkuperästä kertova Hyvää Suomesta -merkki poistaa kuitenkin velvoitteen lisätä erillinen alkuperämerkintä pakkauksen tuoteselosteeseen.

– Kuluttajat tuntevat Hyvää Suomesta-merkin erittäin hyvin. Merkki on yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä. Kuluttajalle se on ehdottomasti nopein ja helpoin tapa tunnistaa Suomessa tuotettu ja valmistettu elintarvike. On hienoa, että se on huomioitu tässä, sanoo ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Hyvää Suomesta -merkkiä saa käyttää lopputuotteessa, joka on valmistettu ja pakattu Suomessa ja jonka raaka-aineesta vähintään 75 prosenttia on suomalaista. Lihaa sisältävän elintarvikkeen lihan ja maitoa sisältävän elintarvikkeen maidon täytyy kuitenkin olla sataprosenttisesti suomalaista. Sama koskee myös munaa ja kalaa. Hyvää Suomesta -merkki on vapaaehtoinen ja sen käyttöä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.

– Olemme MTK:ssa tehneet vuosia työtä alkuperän selkeämmän ilmoittamisen eteen ja vaatimuksen saamiseksi lainsäädäntöön. Kansallinen asetus on hieno edistysaskel asiassa. Harmillista on, että alkuperävaatimusta ei ollut mahdollista ulottaa koskemaan tuontielintarvikkeita. Jatkamme alkuperätyötä kaikilla tasoilla niin EU:ssa kuin Suomessa, sanoo maatalousjohtaja Johan Åberg.

Asetuksen mukaan ennen 1.6.2017 pakatut ja markkinoille tulleet tuotteet voidaan myydä loppuun, eikä niitä tarvitse poistaa kaupoista pakkausmerkintöjen vuoksi. Lisäksi ennen asetuksen antamista hankittuja pakkauksia saa käyttää elokuun loppuun asti, ja näin pakatut elintarvikkeet saadaan myydä loppuun. Asetuksen mukaisia merkintöjä edellytetään vasta syyskuusta 2017 alkaen pakatuilta, myyntiin tulevilta tuotteilta, jolloin tuotteet näkyvät myös kuluttajille markkinoilla.

Tuotteissa, joissa raaka-aineiden alkuperämaa vaihtelee, ilmoitetaan jatkossa elintarvikkeen ainesosana käytetyn lihan alkuperämaa merkinnöillä, joista käy ilmi, onko liha kasvatettu ja teurastettu EU-maassa vai EU:n ulkopuolella yksilöimättä alkuperämaata tarkemmin. Maidon sekä maitotuotteiden ainesosana käytetyn maidon alkuperämaa ilmoitetaan vastaavalla tavalla, mikäli maito on kerätty useasta eri maasta.  Näin karsitaan tarvetta uudistaa pakkauksia raaka-aineen alkuperämaan vaihdellessa.

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, anni-mari.syvaniemi(at)mtk.fi, p. 050 511 8909

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.