Maija Blåfields flera gånger prisbelönta verk The Fantastic visas på utställningen Beröring

Maija Blåfields kortfilm The Fantastic visas i år på utställningen Beröring som tredje och sista del i en serie på tre medieverk. Verket visas i medierummet på EMMA fram till de 22 januari 2023.

Maija Blåfield: The Fantastic, 2020. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Paula Virta / EMMA

The Fantastic är ett verk om förhållandet mellan fantasi och verklighet och om att möta det okända. I kortfilmen berättar före detta nordkoreaner hur de utifrån insmugglade västerländska filmer de hade sett föreställde sig den övriga världen. I sitt verk kombinerar Maija Blåfield på ett effektfullt sätt dokumenterande bilder med visuella effekter, vilket hos betraktaren väcker ovisshet om vad som är verklighet och vad som är illusion. Samtidigt vänder verket upp och ner på konstellationen där västerlänningar kikar in på livet i den slutna staten.

”Maija Blåfields film ger en synpunkt på hur människans upplevelse av verkligheten är uppbyggd. Hon undersöker speciellt hur konst och kultur, i detta fall filmen, bidrar till att bygga upp och förändra en världsbild, och hur diffus gränsen mellan verklighet, tolkning och illusion är”, säger seriens kurator Laura Eweis.

Maija Blåfield (f. 1973) är en prisbelönad samtidskonstnär och filmregissör från Helsingfors som i sina verk ofta studerar hur olika verkligheten kan upplevas. The Fantastic har fått flera pris på olika festivaler, och verket har också fått en Jussi-nominering för bästa kortfilm 2020.

The Fantastic är det tredje och sista verket i en serie medieverk som visas i år och som ingår i helheten Lyssna till tystnaden som är en del av Saastamoinens stiftelsens samlingsutställning Beröring.Utställningens verk utforskar de olika dimensionerna i människans inre värld såsom händelser i det förflutna, trauman, och hur vi hanterar dem. I serien medieverk presenteras verk ur stiftelsens konstsamling som behandlar krigets mänskliga konsekvenser för individer, samhällen och kulturer under olika epoker på olika håll i världen.

Bilder

Ladda ned bild
Maija Blåfield: The Fantastic, 2020. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.© Paula Virta / EMMA

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Collection Kakkonen presenterar kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling av design och konst i nya lokaler i EMMA i utställningscentret WeeGee8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Den unika samlingsutställningen Collection Kakkonen som belyser den finska keramik- och glaskonstens historia och nutid öppnar på EMMA. Utställningen presenterar en kuraterad helhet ur kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling som är resultatet av decennier av samlande. För samlingen har nya, egna utställningslokaler där verken kommer till sin rätt på bästa möjliga sätt konstruerats i WeeGee. Utställningen har genomförts som ett samarbete mellan Kyösti Kakkonen, EMMA och Esbo stad.

EMMA opens new space for the world-class collection of visionary collector Kyösti Kakkonen, focusing on Finnish glass and ceramic design8.11.2022 10:00:00 EET | Press release

Opening on 10th November 2022, EMMA – Espoo Museum of Modern Art unveils its largest project to date: a new 1000m² exhibition space dedicated to Collection Kakkonen. Bridging the gap between art and design, Collection Kakkonen has been brought together over the course of 35 years by prominent businessman and collector Kyösti Kakkonen, subsequently gaining recognition as the most significant collection of unique and limited-edition Finnish glass and ceramics in the world.

Collection Kakkonen esittelee kauppaneuvos Kyösti Kakkosen mittavaa muotoilu- ja taidekokoelmaa uusissa tiloissa EMMAssa Näyttelykeskus WeeGeellä8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

EMMAssa avautuu ainutlaatuinen, suomalaisen keramiikka- ja lasitaiteen historiaa sekä nykypäivää valottava kokoelmanäyttely Collection Kakkonen. Näyttely esittelee kuratoidun kokonaisuuden kauppaneuvos Kyösti Kakkosen vuosikymmenten aikana keräämästä mittavasta kokoelmasta. Kokoelman esillepanoa varten Näyttelykeskus WeeGeelle on rakennettu uusi oma tilansa, jossa teokset pääsevät oikeuksiinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Kyösti Kakkosen, EMMAn ja Espoon kaupungin kanssa.