Maija Blåfields flera gånger prisbelönta verk The Fantastic visas på utställningen Beröring

Maija Blåfields kortfilm The Fantastic visas i år på utställningen Beröring som tredje och sista del i en serie på tre medieverk. Verket visas i medierummet på EMMA fram till de 22 januari 2023.

Maija Blåfield: The Fantastic, 2020. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Paula Virta / EMMA

The Fantastic är ett verk om förhållandet mellan fantasi och verklighet och om att möta det okända. I kortfilmen berättar före detta nordkoreaner hur de utifrån insmugglade västerländska filmer de hade sett föreställde sig den övriga världen. I sitt verk kombinerar Maija Blåfield på ett effektfullt sätt dokumenterande bilder med visuella effekter, vilket hos betraktaren väcker ovisshet om vad som är verklighet och vad som är illusion. Samtidigt vänder verket upp och ner på konstellationen där västerlänningar kikar in på livet i den slutna staten.

”Maija Blåfields film ger en synpunkt på hur människans upplevelse av verkligheten är uppbyggd. Hon undersöker speciellt hur konst och kultur, i detta fall filmen, bidrar till att bygga upp och förändra en världsbild, och hur diffus gränsen mellan verklighet, tolkning och illusion är”, säger seriens kurator Laura Eweis.

Maija Blåfield (f. 1973) är en prisbelönad samtidskonstnär och filmregissör från Helsingfors som i sina verk ofta studerar hur olika verkligheten kan upplevas. The Fantastic har fått flera pris på olika festivaler, och verket har också fått en Jussi-nominering för bästa kortfilm 2020.

The Fantastic är det tredje och sista verket i en serie medieverk som visas i år och som ingår i helheten Lyssna till tystnaden som är en del av Saastamoinens stiftelsens samlingsutställning Beröring.Utställningens verk utforskar de olika dimensionerna i människans inre värld såsom händelser i det förflutna, trauman, och hur vi hanterar dem. I serien medieverk presenteras verk ur stiftelsens konstsamling som behandlar krigets mänskliga konsekvenser för individer, samhällen och kulturer under olika epoker på olika håll i världen.

Bilder

Ladda ned bild
Maija Blåfield: The Fantastic, 2020. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.© Paula Virta / EMMA

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Espoo’s new Family Centre displays artworks from EMMA and Saastamoinen Foundation Art Collection12.9.2022 12:00:00 EEST | Press release

Espoo’s first Family Centre has recently been opened in Espoon keskus. The new Family Centre brings under the same roof children’s, youth’s and family services. The City of Espoo commissioned art from EMMA – Espoo Museum of Modern Art to the Family Centre’s premises, which were under construction. The purpose of the art is to bring joy to those living and working on the premises.