Mainostoimisto 358 saa uuden toimitusjohtajan

KTM Jani Leppänen, 37, on valittu helsinkiläisen mainos- ja designtoimisto 358:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Aiemmin mainostoimisto Bob the Robotin strategiajohtajana ja SEK & Greyn operatiivisena johtajana toiminut Leppänen peräänkuuluttaa markkinointialaa kirittävän digitalisaation rinnalle lisää luovuutta, empatiaa ja ihmiskeskeistä vuoropuhelua.

Mainos- ja designtoimisto 358 haki toimitusjohtajakseen tiimipelaajaa, jolla on vahvat näytöt modernien brändien kehittämisestä. Jani Leppänen edessä.

Kymmenvuotias mainos- ja designtoimisto 358 on perustamisestaan lähtien pyrkinyt toimimaan eri tavoin kuin alan perinteiset toimijat. Yhtiö toi varhaisessa vaiheessa palvelumuotoilun osaksi markkinoinnin suunnittelua ja keskittyi kuluttajan koko asiakaspolkuun aina viestin saamisesta palvelun tai tuotteen hankintaan ja käyttöön saakka. Toimisto myös luopui hiljattain mainosalalle perinteisestä hierarkkisesta asiakkuusjohtajamallista ja nosti suunnittelijat suoraan kontaktiin asiakkaiden kanssa. Nyt nimitetty uusi toimitusjohtaja Jani Leppänen aikoo herättää luovan työn tekijöiden, asiakkaiden ja kuluttajien välille ihmiskeskeistä vuoropuhelua.

”Olen toiminut alalla yhtä kauan kuin 358 on ollut olemassa ja yhtä kauan ihaillut toimiston asiakaslähtöistä asennetta sekä tietynlaista radikaalia ja poikkitieteellistä tapaa toimia. Nousu alaa eri tavalla katsovan joukon ruoriin keskellä markkinointialan muutosta on innostavaa ja samalla haasteellista. Haluan, että olemme jatkossakin niin kollektiivina kuin myös asiakassuhteissamme jotain muuta, kuin vain hyvä mainostoimisto. Tätä luottamukseen perustuvaa yhteisöllisyyttä ja kumppanuutta tulen omalla tavallani syventämään”, kertoo 358:n toimitusjohtajana marraskuussa aloittava Jani Leppänen.

Leppäsen mukaan markkinointiala ei ole sen vähempää murroksessa kuin mikään muukaan ala, sillä kaikki mikä voi digitalisoitua, digitalisoituu.

”Pärjätäkseen jatkossa toimistojen tulee olla strategisesti kyvykkäämpiä ja humaanimpia toimijoita. Koen datan olevan luovuuden polttoainetta siirtyessämme kohti aiempaa ihmiskeskeisempää ja -läheisempää toimintaa. Luottamuksesta on tulossa markkinoinnin keskeinen valuutta ja sen syntyminen ja ylläpitäminen vaatii inhimillistä vuorovaikutusta. Tekoäly toki tehostaa ja parantaa markkinoinnin toimintaedellytyksiä valtavasti, mutta ihminen tulee jatkossakin olemaan yhtälössä se luova tekijä”, sanoo Leppänen.

358 haki toimitusjohtajakseen osaajaa, joka pystyy tuomaan erityisesti ihmiskeskeisyyttä matalan hierarkian luovaan organisaatioon. Yhtiön osakkaat Verneri Leimu, Ale Lauraéus ja Mikael Kivelä ovat toimistossa päivätöissä, osallistuen asiakastyöhön vastuullisina luovina suunnittelijoina.

”Edellinen toimitusjohtajamme Tomi Halonen tuli meille kaksi vuotta sitten turbulentissa tilanteessa ”talonmieheksi” laittamaan arjen johtamisen, joukkuepelimme ja taloudenpitomme modernille ja kestävälle pohjalle. Hän on onnistunut tavoitteissaan erinomaisesti. Henkilöstötyytyväisyytemme on nyt erinomaisella tasolla ja tänä vuonna tavoittelemme yli 250 000 euron liikevoittoa. Tomi auttoi meitä valitsemaan itselleen parhaan mahdollisen seuraajan ja tulee jatkossakin mentoroimaan meitä liiketoiminnallisissa ja muutosjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä”, sanoo 358:n perustajaosakas Ale Lauraéus.

Uuden toimitusjohtajan valinta on tulos yli puoli vuotta kestäneestä huolellisesta prosessista, jossa osakkaat hakivat itselleen ja tiimilleen uutta suunnannäyttäjää.

”Luovuus, empatia ja brändi ovat jääneet teknologia- ja datapainotteisen markkinointikeskustelun jalkoihin. Monen asiakkaan avainkysymys on kuitenkin konkreettinen: kuinka rakennetaan vahvoja brändejä, jotka elävät ja kasvavat tässä ja nyt. Jani ymmärtää luovuuden merkityksen ja sen, mitä merkityksellisen brändikokemuksen rakentaminen tarkoittaa käytännössä - eikä vain fläppitaululla”, kertoo 358:n perustajaosakas Verneri Leimu.

Mainos- ja designtoimisto 358 työllistää 25 mainonnan ja suunnittelun ammattilaista. Yrityksen liikevaihto (2018) on noin 3 MEUR ja tulos 0,25 MEUR. 358:n nykyisiä asiakkuuksia ovat muiden muassa HSL, Nelonen Media, Garmin, Sanoma, Suomen Syöpäyhdistys, Ulkoministeriö, Arla, Raisio ja Suomen Messut.

Jani Leppänen, 358, +358 50 572 7517, jani.leppanen@358.fi
Ale Lauraéus, 358, +358 40 358 1040, ale.lauraeus@358.fi

KTM Jani Leppänen, 37, haluaa kehittää mainos- ja designtoimisto 358:aa entistä vahvemmin erilaista kokemusta omaavien moniosaajien luovaksi kollektiiviksi.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34 EETTiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00 EETTiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.