Kaakkois-Suomen maistraatti

Maistraatin sukuselvitykset saa nyt "yhdeltä luukulta"

Tiedote 10.1.2019 klo 9.00. 10.1.2019 alkaen maistraatin sukuselvityksiä ei tarvitse enää työläästi tilata erikseen eri maistraateista. Evankelisluterilaiset ja ortodoksiset seurakunnat antavat edelleen sukuselvitykset omista jäsenistään, mikäli selvitys koskee aikaa ennen 1.10.1999. Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja kuolinpesän asioiden hoitoon.

Maistraattien vanha paperimuotoinen siviili- ja väestörekisteriaineisto digitoitiin Väestörekisterikeskuksen johdolla toteutetussa hankkeessa ja aineisto on nyt kaikkien maistraattien käytössä. Uudistuksen myötä mikä tahansa maistraatti voi antaa sukuselvityksen 1.10.1999 edeltävältä ajalta Suomessa vakinaisesti asuneesta siviili- ja väestörekisteriin kuuluneesta henkilöstä kaikkien maistraattien aineistosta. Maistraatista saa myös 1.10.1999 jälkeiseltä ajalta sukuselvityksen kaikista Suomessa vakinaisesti asuneista henkilöistä, myös seurakuntaan kuuluneista.

Evankelisluterilaiset ja ortodoksiset seurakunnat antavat edelleen sukuselvitykset omista jäsenistään, mikäli selvitys koskee aikaa ennen 1.10.1999. Luovutettujen alueidenarkistoista tarvittavat sukuselvitykset tilataan Kansallisarkistosta. Evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkkokunta hoitivat väestökirjanpitotehtäviä yhdessä maistraattien kanssa aina vuoteen 1999 saakka, jolloin niiden tehtäväksi jäi pitää jäsenistään jäsenrekisteriä, ja väestötietojärjestelmän ylläpito jäi maistraateille.

Mikäli henkilö on 15-vuotta täytettyään ollut kirjoilla ulkomailla, on sukuselvitys tilattava ulkomaan viranomaiselta. Ulkomailta tilattavista sukuselvityksistä voi olla yhteydessä ulkoministeriöön.

Vainajasta tarvitaan perunkirjoitusta varten katkeamaton sukuselvitys 15 ikävuodesta lähtien. Maistraatti laatii sukuselvityksen käyttäen apuna väestötietojärjestelmän tietoja ja kaikkien maistraattien käytössä olevaa vanhaa digitoitua väestötietoaineistoa siviili- ja väestörekisterien osalta. Sukuselvitykseen merkitään vainajan tietojen lisäksi seurakuntien ja maistraattien väliset muutot sekä muutot ulkomaille ja takaisin sekä tiedot puolisoista ja lapsista.

Lisätietoja:

Kaakkois-Suomen maistraatin päällikkö