Maitovaltuuskunta: Epävarmuus eläinten hyvinvointilaista ja lomituslaista huolestuttaa viljelijöitä

Maakuntauudistuksen kaatuminen lisää epävarmuutta maidontuottajien arkeen. Tuottajat tarvitsevat mahdollisimman nopeasti vakautta ja tulevaisuudenuskoa. Keskeneräiset säädöshankkeet kuten eläinsuojelulain ja lomitusjärjestelmän uudistukset on saatava päätökseen.

Eläinten hyvinvointilaki tulee vahvistaa pikaisesti nykyisen valmistelun pohjalta. Valmisteltu laki on tasapainoinen ja toteuttamiskelpoinen: Se sisältää eläinsuojelujärjestöjen nautojen pidolle esittämät vaatimukset. Vaatimukset on kirjattu lakiin tarkoituksenmukaiseen muotoon, jonka viljelijät voivat hyväksyä ja toteuttaa tilatasolla.

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen kiittää valmisteltua lakia siitä, että se välttää näennäiset toimet, kuten jatkuvan juomaveden vaatimisen riippumatta eläimen fysiologisista tarpeista. Maatalouden normaalin rakennemuutoksen myötä pihattolehmien osuus kaikista lehmistä todennäköisesti tulee joka tapauksessa nousemaan lähes 90 % seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kivunlievityksen käyttäminen nupoutuksen yhteydessä ja parsinavettatiloilla eläinten jaloittelun lisääntyminen ovat konkreettisia toimia eläinten hyvinvoinnin eteen.

Miettinen huomauttaa, että mitä nopeammin laki saadaan voimaan, sitä nopeammin se hyödyttää eläinten hyvinvointia. Epävarmuus laista jäädyttää erityisesti tilatason peruskorjaamista, jolla aidosti parannetaan eläinten hyvinvointia. Jokainen lakiin kirjattu arkitodellisuudelle vieras vaatimus ohjaa resursseja pois hyvinvointia käytännössä eteenpäin vieviltä toimilta.

Lomitusuudistus jäi soten jalkoihin. Uudistuksen valmistelu olisi tuottanut kehittyneen järjestelmän. Lomaoikeuden henkilökohtaisuus päätettiin uudistuksessa säilyttää, ja samalla rakennemurroksen tuomilla säästöillä järjestelmää olisi voitu parantaa kustannuskurista tinkimättä.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä muistuttaa, että lomitusjärjestelmä on osa maidontuottajien sosiaaliturvaa. Lomitusjärjestelmä ilmentää suomalaisen yhteiskunnan perusarvoja, kansalaisten tasaveroisuutta ja viranomaisen vastuuta palveluista. Maitovaltuuskunta vaatii tulevan hallituksen huolehtivan siitä, että sote- ja maakuntauudistuksen kaatuminen ei romuta lomitusjärjestelmän perusrakennetta julkisena palveluna. On myös huolehdittava järjestelmän riittävästä rahoituksesta ja jatkumisesta.

Penttilä ja Miettinen toteavat, että viljelijäperhe tekee maitotilalla keskimäärin yli 4000 työtuntia vuodessa ja näistä kolme neljäsosaa käytetään eläinten hoitoon. Tilojen taloudelliset puskurit ovat perättäisten katovuosien jälkeen vähissä, ja samalla toimintaa olisi kehitettävä. Yhtälö on kestämätön. Toimiva lomitus on tuottajien jaksamisen peruspilari. Hyvinvoiva viljelijä on avain eläinten hyvinvointiin ja koko ruuantuotantoon kuluttajien lautasille ja maitolaseihin saakka.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.