Majblomman fyller 110 år

Majblomman fyller 110 år.

Majblomsförsäljningen startar den 29 mars och fortsätter fram till medlet av maj. Den traditionella majblomsnålen kostar 2 euro och majblomspinset 4 euro. Majblomsförsäljaren får 0,80 €/sålt pins och 0,40 €/såld majblomsnål. Majblomsförsäljningen är en lokal insamling, som huvudsakligen sköts av Folkhälsans lokalföreningar. Ifjol sålde ungefär 3 000 barn runt om i Svenskfinland majblommor. Folkhälsan köper in majblommorna av Majblommans Riksförbund, så det är samma majblomma som säljs i Finland och Sverige. Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.

Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn. Om du eller någon du känner vill sälja majblommor, ta kontakt med en Folkhälsan lokalförening eller Folkhälsan på kampanjer@folkhalsan.fi, tfn 050 360 7933.

Majblomman finns också till försäljning i Folkhälsanhusen och i Luckorna.

Mer info:
Camilla Westerlund
kommunikationschef
Tfn 050 374 8239
camilla.westerlund@folkhalsan.fi

Majblomman fyller 110 år.