Majblomman fyller 110 år

Majblomman fyller 110 år.

Majblomsförsäljningen startar den 29 mars och fortsätter fram till medlet av maj. Den traditionella majblomsnålen kostar 2 euro och majblomspinset 4 euro. Majblomsförsäljaren får 0,80 €/sålt pins och 0,40 €/såld majblomsnål. Majblomsförsäljningen är en lokal insamling, som huvudsakligen sköts av Folkhälsans lokalföreningar. Ifjol sålde ungefär 3 000 barn runt om i Svenskfinland majblommor. Folkhälsan köper in majblommorna av Majblommans Riksförbund, så det är samma majblomma som säljs i Finland och Sverige. Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.

Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn. Om du eller någon du känner vill sälja majblommor, ta kontakt med en Folkhälsan lokalförening eller Folkhälsan på kampanjer@folkhalsan.fi, tfn 050 360 7933.

Majblomman finns också till försäljning i Folkhälsanhusen och i Luckorna.

Mer info:
Camilla Westerlund
kommunikationschef
Tfn 050 374 8239
camilla.westerlund@folkhalsan.fi

Majblomman fyller 110 år.

Folkhälsan renoverar Holmsgården på Norrvalla19.10.2018 14:28Tiedote

Pressmeddelande 19.10.2018. Samfundet Folkhälsans styrelse har fattat beslut om att renovera Holmsgården, även kallad herrgården, på Norrvalla. Holmsgården renoveras under år 2019. Renoveringen är en betydande investering för Norrvalla och görs för att förbättra utrymmessituationen för utbildningens del. Därmed skapas en nygammal herrgårdsmiljö på Norrvallabacken som kommer att bli en omfattande del av fastighetshelheten.

Solvalla Swimrun - Haastava kilpailu upeassa maastossa 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun järjestetään nyt viidennen kerran Nuuksion vaativassa, vaihtelevassa ja kauniissa suomalaisessa metsämaastossa lauantaina 22.9. Kilpailussa juostaan metsäpolkuja pitkin ja avokallioiden yli järveltä järvelle. Järvet ylitetään uiden, minkä jälkeen kilpailijat jatkavat kilpailua juosten. Solvalla Swimrunissa on kolme kilpailu­matkaa: ÖTILLÖ Merit Race, Endurance ja Sprint. Kaikilla matkoilla on kolme kilpailuluokkaa; naiset, miehet ja sekajoukkueet. Solvalla Swimrun on yksi ensimmäisistä ÖTILLÖ-kilpailusarjan kauden 2019 Merit Race -kilpailuista.

Solvalla Swimrun - A challenging event in extraordinary terrain 22 September 201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun is being held for the fifth time in the beautiful, varied and demanding forest setting of Nuuksio, Finland. The course leads competitors down wooded tracks and up exposed crags from lake to lake, which they have to swim across before getting back up and running. There are three different race distances: the ÖtillÖ Merit Race, Endurance and Sprint. All distances have three race classes: women, men and mixed. Solvalla Swimrun is one of the first Merit Races for the ÖTILLÖ competition series 2019 season.

/Årtalet korrigerat/ Solvalla Swimrun - En utmanande tävling i en extraordinär terräng 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun ordnas nu för femte gången i Noux krävande, omväxlande och vackert finländska skogsterräng. Tävlingen löps längs skogsstigar och över kala berg från sjö till sjö varefter deltagarna simmar över sjöarna för att sedan fortsätta löpa. Tävlingen består av tre olika distanser, ÖtillÖ Merit Race, Endurance och Sprint. Alla distanser har tre tävlingsklasser; damer, herrar och mixed. Solvalla Swimrun är ett av de första Merit Racen för ÖTILLÖ- tävlingsseriens säsong 2018.