Majoitustoiminnan ensimmäiset ohjeet ovat askel oikeaan suuntaan

Helsingin kaupunki on julkaissut ohjeen asunnossa tapahtuvaan majoitustoimintaan. Tämä on nyt ensimmäinen laatuaan. Kiinteistöliitto Uusimaa ry näkee Helsingin kaupungin laatiman ohjeen hyvänä askeleena oikeaan suuntaan.

Ohjeistamisen tarkoituksena on selkeyttää sitä, milloin huoneiston hallinnan luovuttamista saatetaan pitää luvanvaraisena ja ammattimaisena majoitustoimintana. Ohjeeseen on koottu lista majoitustoiminnan tunnusmerkeistä ja siinä kerrotaan myös majoitustoimintaan kohdistuvasta eri viranomaistahojen valvonnasta.

”Asunto-osakeyhtiöt ovat kaivanneet jo jonkin aikaa selkeyttä ja ohjeita satunnaisen lyhytaikaisen vuokrauksen ja ammattimaisen majoitustoiminnan väliseen rajanvetoon. Tämä näkyy myös antamassamme puhelinneuvonnassa”, kertoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski. Airbnb-tyyppinen ilmiö on selvästi kasvamassa, vaikka tarkkoja tilastotietoa toiminnan laajuudesta ei esimerkiksi Uudenmaan alueella ole saatavilla”, hän jatkaa.

”Ohje on mielestämme hyvä alku selkeämpien sääntöjen luomiseksi. Turhat väännöt taloyhtiöiden sisällä olisi hyvä saada vähenemään. Tarkempi määrittely olisi vielä tarpeen, jotta yksittäiset taloyhtiöt saisivat selkeät pelisäännöt ja jotta viranomainen välttyisi yhä kasvavilta yksittäisiltä selvityspyynnöiltä. Siksi seuraava askel olisi lakitasolla, kuten olemme jo lainsäätäjältä toivoneet. Näin esimerkiksi majoitustoimintaa harjoittavan vastuu mahdollisista majoittujan rakennukselle tai kiinteistölle aiheuttamista vahingoista saataisiin toteutettua”, kommentoi Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Mika Heikkilä
Toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa ry

mika.heikkila@ukl.fi

Marika Sipilä
Asiakkuuspäällikkö, Kiinteistöliitto Uusimaa ry

marika.sipila@ukl.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toiminta on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 15 asiantuntijan voimin 11 600 jäsenyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.

Pääkaupunkiseudulla yli 20 % edullisemmat vesimaksut kuin muualla Suomessa14.9.2016 10:03:13 EESTTutkimus

Kiinteistöverojen ja kuntakohtaisten tariffien nousussa on ollut suvantovaihe vuonna 2016. Kaiken kaikkiaan kuntakohtaiset verot ja maksut ovat nousseet keskimäärin vain 0,5 %. Pääkaupunkiseudulla erot ovat olleet suuremmat, mutta molempiin suuntiin. Helsingissä nousua oli 1,3 %, Espoossa 0,8 ja Vantaalla kustannukset sen sijaan laskivat 0,7 %. Vuoteen 2013 verrattuna on kustannuspotti kasvanut pääkaupunkiseudulla eniten Espoossa 11 prosentilla. Tiedot käyvät ilmi Kiinteistöliitto Uusimaan kattojärjestön, Kiinteistöliiton, 14.9. julkistamasta Indeksitalo 2016 -selvityksestä, jossa verrataan kiinteistöjen kustannuskehitystä Suomen suurimmissa kaupungeissa.