Majoitustoiminnan ensimmäiset ohjeet ovat askel oikeaan suuntaan

Helsingin kaupunki on julkaissut ohjeen asunnossa tapahtuvaan majoitustoimintaan. Tämä on nyt ensimmäinen laatuaan. Kiinteistöliitto Uusimaa ry näkee Helsingin kaupungin laatiman ohjeen hyvänä askeleena oikeaan suuntaan.

Ohjeistamisen tarkoituksena on selkeyttää sitä, milloin huoneiston hallinnan luovuttamista saatetaan pitää luvanvaraisena ja ammattimaisena majoitustoimintana. Ohjeeseen on koottu lista majoitustoiminnan tunnusmerkeistä ja siinä kerrotaan myös majoitustoimintaan kohdistuvasta eri viranomaistahojen valvonnasta.

”Asunto-osakeyhtiöt ovat kaivanneet jo jonkin aikaa selkeyttä ja ohjeita satunnaisen lyhytaikaisen vuokrauksen ja ammattimaisen majoitustoiminnan väliseen rajanvetoon. Tämä näkyy myös antamassamme puhelinneuvonnassa”, kertoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski. Airbnb-tyyppinen ilmiö on selvästi kasvamassa, vaikka tarkkoja tilastotietoa toiminnan laajuudesta ei esimerkiksi Uudenmaan alueella ole saatavilla”, hän jatkaa.

”Ohje on mielestämme hyvä alku selkeämpien sääntöjen luomiseksi. Turhat väännöt taloyhtiöiden sisällä olisi hyvä saada vähenemään. Tarkempi määrittely olisi vielä tarpeen, jotta yksittäiset taloyhtiöt saisivat selkeät pelisäännöt ja jotta viranomainen välttyisi yhä kasvavilta yksittäisiltä selvityspyynnöiltä. Siksi seuraava askel olisi lakitasolla, kuten olemme jo lainsäätäjältä toivoneet. Näin esimerkiksi majoitustoimintaa harjoittavan vastuu mahdollisista majoittujan rakennukselle tai kiinteistölle aiheuttamista vahingoista saataisiin toteutettua”, kommentoi Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Mika Heikkilä
Toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa ry

mika.heikkila@ukl.fi

Marika Sipilä
Asiakkuuspäällikkö, Kiinteistöliitto Uusimaa ry

marika.sipila@ukl.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen Kiinteistöliiton suurin alueellinen jäsenyhdistys. Toiminta on alkanut jo vuonna 1933. Toimistomme palvelee 15 asiantuntijan voimin 11 600 jäsenyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä.

Taloyhtiö, naapurisopu ja turvallisuus uuden vuoden juhlinnassa30.12.2020 11:10:02 EETTiedote

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EESTTiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.