Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Changes to commuter train services 18 July-4 August.

Changes to commuter train services 18 July–4 August:

• A and L trains will not stop at Ilmala.
  • During the daytime, P trains will leave from Pasila and run to Helsinki Airport via Huopalahti and Myyrmäki.
  • I trains from the airport will run via Myyrmäki and Huopalahti and terminate at Pasila during the daytime.
  • At night, P and I train will not stop at Ilmala.

I and P trains to/from Helsinki Airport:

Only P trains will run from the airport to Helsinki via Tikkurila. I trains will run from Helsinki to the airport via Tikkurila.

• From Monday to Friday, P trains will leave from Pasila 6.08am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 5.14am-9.19pm will terminate at Pasila.
  • On Saturdays, P trains will leave from Pasila 8.08am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 7.34am-9.19pm will terminate at Pasila.
  • On Sundays, P trains will leave from Pasila 10.23am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 9.44am-9.19pm will terminate at Pasila.

A and L trains:

A trains will operate a reduced service, running between Helsinki and Leppävaara every 30 minutes 17 July-4 August. A and L trains will not stop at Ilmala. Passengers going to Ilmala can change to an I or P train at Huopalahti or Pasila, for example. At night, bus 23 or 23N runs from Pasila to Ilmala.

The track works are part of the Finnish Transport Agency’s HELRA Project, liikennevirasto.fi/helra.

The Finnish Transport Agency’s project to improve the functionality and efficiency of Helsinki railway yard (HELRA) is part of a more extensive development of the railway network in southern Finland.  The project comprises reorganization of the track layout of the Helsinki railway yard to better meet the demands of increased traffic volumes. The HELRA project aims to improve the efficiency of the Helsinki railway yard and reduce the vulnerability to disruptions. Upon the completion of the project, the train capacity between Helsinki and Pasila may be increased from 74 trains to nearly 90 trains per hour. This means an increase of up to 200 trains per day.  The estimated cost for the reorganization of the railway yard is 60 million euros. The construction planning is receiving TEN-T support. The project will be completed in 2020. The project is carried forward by the Finnish Transport Agency, HSL and VR.

More information about the changes to services:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tel. +358 40 573 1283 and www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tel. +358 307 0123 and www.vr.fi

More information about the HELRA Project:
Finnish Transport Agency: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, tel. +358 29 534 3829

Changes to commuter train services 18 July-4 August.
Lataa
I trains from the airport to Helsinki via Myyrmäki and Huopalahti terminate at Pasila during the daytime 18 July-4August. Photo: Lauri Eriksson/HSL
Lataa

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen: Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan24.6.2018 13:30Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.