Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Changes to commuter train services 18 July-4 August.

Changes to commuter train services 18 July–4 August:

• A and L trains will not stop at Ilmala.
  • During the daytime, P trains will leave from Pasila and run to Helsinki Airport via Huopalahti and Myyrmäki.
  • I trains from the airport will run via Myyrmäki and Huopalahti and terminate at Pasila during the daytime.
  • At night, P and I train will not stop at Ilmala.

I and P trains to/from Helsinki Airport:

Only P trains will run from the airport to Helsinki via Tikkurila. I trains will run from Helsinki to the airport via Tikkurila.

• From Monday to Friday, P trains will leave from Pasila 6.08am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 5.14am-9.19pm will terminate at Pasila.
  • On Saturdays, P trains will leave from Pasila 8.08am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 7.34am-9.19pm will terminate at Pasila.
  • On Sundays, P trains will leave from Pasila 10.23am-9.57pm.
  • I trains from Helsinki Airport 9.44am-9.19pm will terminate at Pasila.

A and L trains:

A trains will operate a reduced service, running between Helsinki and Leppävaara every 30 minutes 17 July-4 August. A and L trains will not stop at Ilmala. Passengers going to Ilmala can change to an I or P train at Huopalahti or Pasila, for example. At night, bus 23 or 23N runs from Pasila to Ilmala.

The track works are part of the Finnish Transport Agency’s HELRA Project, liikennevirasto.fi/helra.

The Finnish Transport Agency’s project to improve the functionality and efficiency of Helsinki railway yard (HELRA) is part of a more extensive development of the railway network in southern Finland.  The project comprises reorganization of the track layout of the Helsinki railway yard to better meet the demands of increased traffic volumes. The HELRA project aims to improve the efficiency of the Helsinki railway yard and reduce the vulnerability to disruptions. Upon the completion of the project, the train capacity between Helsinki and Pasila may be increased from 74 trains to nearly 90 trains per hour. This means an increase of up to 200 trains per day.  The estimated cost for the reorganization of the railway yard is 60 million euros. The construction planning is receiving TEN-T support. The project will be completed in 2020. The project is carried forward by the Finnish Transport Agency, HSL and VR.

More information about the changes to services:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tel. +358 40 573 1283 and www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tel. +358 307 0123 and www.vr.fi

More information about the HELRA Project:
Finnish Transport Agency: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, tel. +358 29 534 3829

Changes to commuter train services 18 July-4 August.
Lataa
I trains from the airport to Helsinki via Myyrmäki and Huopalahti terminate at Pasila during the daytime 18 July-4August. Photo: Lauri Eriksson/HSL
Lataa

HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.201830.10.2018 15:45Tiedote

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-2 Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019 Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-3 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän t

Liikenteen hiilidioksidipäästöt leikataan puoleen, ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan 2,4 miljardin investoinneilla ja uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain30.10.2018 14:32Tiedote

Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun elinvoimaisesta kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä. Koko seudun yhteistyönä tehty maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma osoittaa, miten Helsingin seudun kunnat ja valtio toteuttavat nämä asettamansa tavoitteet 12 vuodessa. HSL:n hallitus lähetti suunnitelman luonnoksen omalta osaltaan lausuntokierrokselle tänään tiistaina.