Institutet för hälsa och välfärd THL

Majoriteten av klienterna nöjda med äldreomsorgen – i Muonio finns de nöjdaste klienterna inom serviceboende med heldygnsomsorg, i Ylivieska de nöjdaste klienterna inom hemvården

Jaa
Vårdhemmet Marjapaikka i Muonio kommun och den hemvård som tillhandahålls av andelslaget Osuuskunta Kototuote i Ylivieska har fått den bästa kritiken i landet i den första nationella undersökningen om klientnöjdhet inom äldreomsorgen.

”Den lilla arbetsgemenskapen och den låga omsättningen av vårdare garanterar att klienterna vårdas av bekanta personer och garanterar också att informationsgången fungerar i frågor som gäller klienterna. Yrkeskunniga och bekanta vårdare ser invånarnas individuella och olika behov. Vårdarna ger sin tid till de boende, sitter åtminstone en stund bredvid dem och håller dem i handen. Det att vårdarna trivs med sitt arbete och mår bra förmedlas också direkt till klienterna”, konstaterar Sanni Yliuntinen, servicechef för Osuuskunta Kototuote och Kristiina Vettenniemi, chef för äldreomsorgen och stf. ansvarig för serviceboende med heldygnsomsorg i Muonio kommun.

I enkäten framkom att flera enheter fått bra kritik av klienterna. Största delen av respondenterna är nöjda med den service de fått och är beredda att rekommendera den till andra. Klienterna tycker att vårdarna är vänliga, de litar på vårdarna och känner sig trygga. Största delen av klienterna får hjälp snabbt när de behöver det.

Välfärdsområdenas mest framgångsrika enheter och de tio enheter som fått den bästa klientresponsen i landet finns listade på webbplatsen för Institutet för hälsa och välfärd (THL).

THL genomförde enkäten Berätta om din service (Kerro palvelustasi) inom hemvården och serviceboende med heldygnsomsorg våren 2022. Enkäten skickades till alla över 2 800 enheter för äldreomsorg i Fastlandsfinland som hade regelbundna eller långvariga äldre klienter. Enkäten besvarades av 42 000 klienter.

Vårens enkät var en pilotundersökning. Från och med 2024 kommer THL att genomföra en enkät om klientnöjdheten vartannat år och i fortsättningen publiceras resultaten separat för varje verksamhetsenhet på THL:s webbplats.

Ensamhet det vanligaste problemet bland äldre

Enkäten visar att det också finns saker att förbättra. Det att vårdarna inte har tillräckligt med tid orsakar missnöje inom äldreomsorgen. Fler än var tionde klient ansåg att vårdarna inte hade tillräckligt med tid.

Det vanligaste problemet bland klienterna är dock ensamhet. En femtedel av respondenterna lider ofta eller hela tiden av ensamhet. En del av klienterna berättade att de tidvis känner sig ensamma, medan andra upplevde en bottenlös ensamhet.

”Många klienter förstår att vårdarna har bråttom och utifrån de öppna svaren är de äldre redo att vänta på service om en annan klient har ett mer brådskande behov av hjälp. Många väntar dock på att få träffa vårdarna, att ha vårdare hos sig och att diskutera med dem. Det lönar sig att inom äldreomsorgen öka frivilligarbetets och organisationernas verksamhet för att lindra ensamhet”, säger THL:s ledande expert Sari Kehusmaa.

”Personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen ökar till 0,7 vårdare per klient, men även inom hemvården måste personalen ökas och klienterna få mer tid än i nuläget”, fortsätter hon.

Enligt enkäten verkar klienter inom äldreomsorgen sakna stimuli i vardagen och många äldre efterlyser fler möjligheter till utomhusaktiviteter. Till följd av coronapandemin minskade rekreationsverksamheten eller upphörde helt och hållet och situationen har tills vidare inte återställts. Klienterna upplever att det borde erbjudas mer rekreationsverksamhet och att den borde vara mer individuell.

”Man måste satsa mer på gruppservice för äldre och stöd för socialt umgänge. En lösning är att öka gemenskapsboendet”, säger forskarna.

Tusentals klienter blir utan hemvårdstjänster eftersom pengarna inte räcker till

Av enkäten om klientnöjdhet framgår att det inom hemvården finns tusentals klienter som blir utan tjänster eftersom de inte har råd att skaffa dem. Cirka 4 000 klienter är i denna situation ofta, 26 000 ibland.

”Kommunerna och i fortsättningen välfärdsområdena är skyldiga att bevilja avgiftsbefrielser om klientens pengar inte räcker till för att skaffa de tjänster klienten behöver. Av svaren framgick att avgiftsbefrielser beviljas i för liten utsträckning. Det vore viktigt att göra en riksomfattande utredning om användningen av avgiftsbefrielser för klienter inom hemvården och systematiskt följa upp hur avgiftsbefrielserna genomförs”, konstaterar Kehusmaa.

Enkäten visar att även måltidsservicen skulle kunna förbättras. I den mest kritiska öppna responsen kritiserades maten för att vara ensidig, smaklös och likadan vecka efter vecka. Klienterna upplevde också att matens kvalitet inte motsvarade det debiterade priset.

Varje verksamhetsenhet och serviceproducent som deltagit i enkäten har fått ett sammandrag av de egna klienternas svar.

”Målet är att serviceproducenterna ska använda resultaten för att utveckla sina servicen. Vi hoppas att responsen från klienterna uppmuntrar enheterna att förbättra sin service och jämföra sina egna resultat med till exempel landets medelvärde. Även i fråga om upphandling av tjänster borde man oftare än i nuläget kräva regelbunden uppföljning och rapportering av klientnöjdheten”, säger forskarna.

Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten inom äldreomsorgen anknyter till reformen av äldreomsorgslagen.

Mer information

Diavisning om resultaten: Klientnöjdheten inom äldreomsorgen 2022. Berätta om din service – Nationell uppföljning av klientnöjdheten inom äldreomsorgen

Kontaktuppgifter

Sari Kehusmaa
ledande expert
THL
tfn 029 524 7914
fornamn.efternamn@thl.fi

Kristiina Vettenniemi
Servicecentret Marjapaikka, Muonio kommun
stf. ansvarig för serviceboende med heldygnsomsorg
tfn 040 489 5184

Sanni Yliuntinen
Osuuskunta Kototuote
servicechef för hemvården
tfn 044 980 6573
kotihoiva(at)kototuote.fi

Tietoja julkaisijasta

Institutet för hälsa och välfärd THL
Institutet för hälsa och välfärd THL
Mannerheimvägen 166
00270 Helsingfors

https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Institutet för hälsa och välfärd THL

Vaccinationstäckningen bland småbarn är mycket god i Finland – andelen ovaccinerade barn födda 2021 något större än i tidigare åldersklasser27.3.2024 02:00:00 EET | Tiedote

Vaccinationstäckningen bland småbarn är hög i Finland år efter år. Nästan 98 procent av de barn som föddes 2021 har börjat få vaccinationsserien med femvalent vaccin som skyddar mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Hib-sjukdomar. Nästan 95 procent av dem som föddes 2021 har fått MPR-vaccin som skyddar mot mässling, påssjuka och röda hund. De här uppgifterna framgår av det nationella vaccinationsregistret. Det finns skillnader i vaccinationstäckningen mellan välfärdsområdena. I områden med lägre täckning har man dock gjort långsiktigt arbete för att öka de positiva attityderna till vaccination, och skillnaderna i vaccinationstäckningen mellan välfärdsområdena håller på att minska för flera vaccin. Det är sällsynt att vara ovaccinerad, men en liten ökning har skett I Finland är det fortfarande sällsynt att vara ovaccinerad. Av de barn som föddes 2021 är 1,7 procent helt ovaccinerade, vilket är något fler än i de tidigare åldersklasserna. Av dem som är födda 2020 var 1,4 procent ov

Antalet fall av fästingburen hjärninflammation ökade klart i fjol – det nationella vaccinationsprogrammet utvidgas på flera orter15.1.2024 12:00:00 EET | Tiedote

År 2023 anmäldes före utgången av september sammanlagt 160 fall av fästingburen hjärninflammation till THL:s register över smittsamma sjukdomar, vilket är 37 fler än året innan. År 2022 anmäldes 123 fall av TBE till registret under hela året, 2021 var antalet 148 och under tidigare år under hundra. Enligt uppföljningsuppgifterna för 2019–2023 har incidensen av fästingburen hjärninflammation varit högst i kommuner i kustområdet – i Gustavs (67 fall per 100 000 invånare) och Pargas (45/100 000) samt på Åland (35/100 000). I dessa områden har man länge känt till den höga risken för sjukdomen. ”Största delen av de personer som smittats har saknat vaccinationsskydd. Det är viktigt att se till att man har ett vaccinationsskydd i synnerhet om man bor i ett område som omfattas av det nationella vaccinationsprogrammet”, säger THL:s forskare Henna Mäkelä. År 2023 inte helt jämförbart med tidigare år Tidigare år har förekomsten av fästingburen hjärninflammation följts upp per kalenderår, men häda

Undersökning: Drömmar om barn blir till en allt senare ålder – fertilitetsrådgivning, stöd för barnfamiljer och en positiv diskussion kan stöda nativiteten10.1.2024 12:00:48 EET | Tiedote

Allt fler kvinnor under 35 år är barnlösa. Enligt THL:s undersökning Hälsosamma Finland har 73 procent av kvinnorna i åldern 20–34 år inte fött barn. Antalet kvinnor som inte fött barn har ökat med hela åtta procentenheter sedan 2017. Bland kvinnor som fyllt 35 har däremot antalet förlossningar ökat och andelen kvinnor som fött barn har ökat med två procentenheter. Barnlöshet är inte något som bara gäller kvinnor. Enligt tidigare statistik har också andelen barnlösa män ökat mycket. "Resultaten är betydande både samhällsmässigt och på individnivå. Den sjunkande nativiteten leder till att antalet personer utanför arbetslivet ökar i förhållande till personer i arbetsför ålder”, berättar utvecklingschef Satu Majlander. ”När man blir äldre är det inte nödvändigtvis längre möjligt att bli gravid. När man är äldre medför graviditet och förlossning risker som kan försämra den blivande moderns och fostrets hälsa. En annan faktor som ökar komplikationer under graviditeten är fetma bland kvinnor

Undersökningen Hälsosamma Finland: En allt större andel av finländarna upplever att tillgången till social- och hälsovårdstjänster försvåras av långa köer och höga klientavgifter14.12.2023 09:37:33 EET | Tiedote

Allt fler av de som använder hälso- och sjukvårdstjänster upplever att det finns problem med tillgången till tjänsterna. 57 procent av männen och 63 procent av kvinnorna anser att alltför långa köer har försvårat tillgången till vård. Problemen med tillgången till hälso- och sjukvårdstjänster har ökat med cirka 10 procentenheter jämfört med 2020. Tillgången till tjänster upplevs ha försvårats ytterligare av höga klientavgifter. Ungefär en tredjedel av dem som använder hälso- och sjukvårdstjänster och nästan hälften av dem som anlitat socialservice är av denna åsikt. Inom hälso- och sjukvårdstjänsterna har ökningen varit 15 procentenheter och inom socialservicen 17 procentenheter jämfört med 2020. Cirka 60 procent av de män och kvinnor som anlitat socialservice upplever problem med att hitta lämplig service och med att få tillgång till service tillräckligt snabbt. Situationen är oförändrad jämfört med 2020. "Det är oroväckande att det upplevs som svårt att hitta lämplig service och att

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye