SDP EDUSKUNTA

Mäkinen: Hallituksen työllisyyspolitiikka unohtaa pitkäaikaistyöttömät ja kolmannen sektorin toimijat

Jaa

Eduskunnan budjettikeskustelun yhteydessä kuultiin väittämä, jonka mukaan oikeisto keskittyy uusien työpaikkojen luomiseen, kun taas demarit haluavat hyysätä työttömiä. Kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) pitää väittämää todellisuutta vääristävänä.

- Vastuullinen työllisyyspolitiikka lähtee siitä, että se pureutuu vaikuttavasti molempiin – sekä työpaikkojen luomiseen, että työttömien tukemiseen. Juuri tämä muodostaa sosialidemokraattien työllisyyspolitiikan kovan ytimen, sanoo Riitta Mäkinen.

Mäkinen huomauttaa, että työllisyydenhoidon tulisi perustua yhteiseen tahtotilaan löytää niin kansantaloudellisesti kuin sosiaalisestikin kestäviä tapoja turvata jokaisen kansalaisen perusoikeus työhön. Sitä ei hallituksen esittämä aktiivimalli kuitenkaan edusta.

- Hallituksen esittämän aktiivimallin tavoitteena on ollut etenkin pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisy. Käytännön kokemukset ja tehdyt selvitykset osoittavat kuitenkin selkeästi, että tulokset ovat jääneet olemattomiksi. Kelan mukaan vain 13 prosenttia työttömyysetuuksia saaneista täytti ehdot seuraavalla kolmen kuukauden jaksolla. SAK:n ja Teollisuusliiton kyselyjen mukaan vain alle kolmannes työttömistä on pystynyt täyttämään aktiivimallin ehdot tämän vuoden aikana, Mäkinen kertoo.

Samaan aikaan Kelasta on raportoitu toimeentulotukihakemusten kasvaneen aktiivimallin takia. Kela ilmoitti jo aikaisemmin, ettei se kykene nykyisillä resursseilla tekemään päätöksiä lain vaatimassa ajassa.

- Työllisyydenhoidon kentällä on nähty konkreettisesti, mihin aktiivimalli on johtanut. Ihmiset ovat hädissään ja laativat lukemattomia työhakemuksia. Niistä aiheutuva byrokratia tuottaa enemmän haittaa, kuin työpanos hyötyä. Hallituksella ei ole käsitystä siitä, mitä aktiivimallin täyttävät kriteerit tarkoittavat käytännössä. Ministeriöiltä lähtevissä soveltamisohjeissa on ollut runsaasti epämääräisyyksiä, joita TE-toimistot ja työttömyyskassat ympäri maata yrittävät epätoivoisesti tulkita, Mäkinen kuvailee.

Valtiovarainministeriön viimeisimmän arvion mukaan suhdannehuippu on taittunut ja talouskasvu taittuu oletettua nopeammin. Työllisyysasteen nousun ennustetaan tulevina jäävän vaatimattomaksi, vaikka 72 prosentin taso saavutetaan.

- Toimilla ei ole kyetty pureutumaan työttömyyden kovaan ytimeen ja samalla aidosti toimivia käytäntöjä ajetaan alas. Tästä esimerkkinä on työllisyydenhoidon kuntakokeilujen lopettaminen. Samaan aikaan järjestökentän toimintaedellytyksiä on heikennetty systemaattisesti. Toimivat välityömarkkinat ovat avainasemassa rakennettaessa polkua työelämään sieltä pudonneille. SDP onkin vaatinut, että järjestöjen palkkatukikatto poistetaan, Mäkinen toteaa.

- Missä ovat hallituksen investoinnit kasvuun ja tulevaisuuteen? Miksi hallitus ei ymmärrä aidosti aktiivisen ja vaikuttavan ja inhimillisen työllisyyspolitiikan merkitystä Suomen tulevaisuuden kannalta? Mäkinen kysyy.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Riitta Mäkinen
puh. 09 432 3125

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Werning tyytyväinen Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisesta18.6.2019 13:37:29 EESTTiedote

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on tyytyväinen, että hallitus on huomioinut lisätalousarvioesityksessä Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisen. Hiljattain julkistetussa hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdistuvat panostukset nousivat selvästi esille. Kymenlaaksoon kohdistuu merkittävä raideinvestointeja jo heti hallituskauden alussa meille tärkeisiin hankkeisiin. - Tänään hallituksen ensimmäisessä lisätalousarvioinfossa tiedotettiin uusista liikenneinfran investoinneista, jotka lähtevät liikkeelle välittömästi. Kouvola - Kotka - Hamina rataosuuden parantaminen oli näissä investoinneissa mukana. Tämä tarkoittanee vihdoinkin puuttuvan kaksoisraiteen saamista. Tämä investointi on hyvin merkityksellinen, sillä Kotkan ja Kouvolan välinen ratayhteys on yksi Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä, Werning toteaa. Hamina - Kotkan sataman toiminnan kannalta toimiva rataosuus Kouvolaan on hyvin tärkeä. Kaksoisraiteen merkitystä ei voida vähätellä myöskään Kouvolan Rautatie- ja maa

SDP:n Väätäinen: Rinteen hallitukselta merkittävät panostukset myös Pohjois-Savoon18.6.2019 13:34:45 EESTTiedote

Rinteen hallitus esittää tänään julkistetussa vuoden 2019 2. lisätalousarviossa rahoitusta 55 miljoonaa euroa Ylivieska-Iisalmi ja Siilinjärvi-Ruokosuo rataosuuksien sähköistämiseen ja Iisalmen kolmioraiteen rakentamiseen. Radalla on runsaasti kaivosteollisuuden sekä kemian ja metsäteollisuuden tavaraliikennettä. Vuosittainen rahdin määrä radalla on ollut noin kaksi miljoonaa tonnia. Radan sähköistys lisää rautatieliikenteen kilpailukykyä Itä-Suomesta ja Kainuusta Pohjanlahden satamiin, tehostaa kuljetusketjuja ja parantaa alueen yritysten kilpailukykyä. Pohjois-Savon tarvitsee valtion panostusta elinvoiman vahvistamiseen ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kohti uusia tavoitteita.

SDP:n Ojala-Niemelä: Ajoksen sataman väylän syventäminen etenee18.6.2019 12:33:08 EESTTiedote

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) kiittää pääministeri Rinnettä ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinia tämän päiväisestä päätöksestä sitoutua Ajoksen sataman väylän syventämiseen. Asiasta löytyy pöytäkirjamerkintä tänään julkaistussa lisätalousarvioesityksessä. - On hienoa, että Rinteen hallitus turvaa Lapin kehittyvälle teollisuudelle kilpailukykyiset kuljetukset varmistamalla Kemin Ajoksen sataman tuloväylän syventämisen. Sataman syventäminen palvelee saumattomasti alueen suurteollisuutta, joka tuottaa lähes kymmenesosan Suomen vientituloista, Ojala-Niemelä iloitsee. - Tämä on merkittävä päätös koko Lapin teollisuuden työpaikoille ja yritysten toimintamahdollisuuksille. Päätös palvelee paitsi nykyistä teollisuutta niin myös tulevia biojalostusinvestointeja. Kahden vireillä olevan investoinnin edellytyksenä on väylän syventäminen nykyisestä 10 metristä 12 metriin, Ojala-Niemelä toteaa. - Kemin sataman rooli korostuu koko Lapin alueen teollisuuden vientisataman

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme