Mäkisalo-Ropponen vaatii paluuta faktaan perustuvaan päätöksentekoon – "Hallituksen sotesekoilu olisi voitu välttää"

Suurissa yhteiskunnallisissa uudistuksissa on palattava päivitettyyn komiteatyöskentelyyn. Sipilän hallituksen sotesekoilu olisi voitu välttää faktaan pohjautuvalla yhteistyöllä, Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) sanoo.

SDP:n kansanedustaja ja terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen haluaa, että suurissa yhteiskunnallisissa uudistuksissa palataan päivitettyyn komiteatyöskentelyyn. Mäkisalo-Ropposen mukaan Sipilän hallituksen sotesekoilu olisi voitu välttää faktaan pohjautuvalla yhteistyöllä.
– Sote on hyvä esimerkki monista näistä ongelmista. Näyttöön perustuva tieto ei ole ohjannut hallituksen ”lehmänkauppamallin” rakentamista. Kokeilukulttuuria harrastava hallitus aikoi laittaa koko maan kerralla kokeilualustaksi. Onneksi perustuslakivaliokunta puuttui tähän asiaan. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on ottanut kantaa päivitetyn komiteatyöskentelyn palauttamisen puolesta. Kannatan lämpimästi hänen ajatustaan. Suurissa yhteiskunnallisissa muutoksessa komiteatyöskentely ja siihen liittyvä näyttöön perustuva toiminta parantaisi huomattavasti päätöksenteon laatua.

Ennen kansanedustajan työtä Mäkisalo-Ropponen toimi 10 vuotta työyhteisökouluttajana ja -valmentajana. Hän koulutti sosiaali- ja terveystoimen henkilöstöä muun muassa näyttöön perustuvasta sosiaali- ja terveydenhuollosta ja erityisesti näyttöön perustuvasta hoitotyöstä.

– Mielestäni yhteiskunnassa ei ole varaa sellaiseen terveydenhuoltoon, joka perustuu pelkästään mutuiluun tai ”meillä on aina tehty näin” toimintaan. On yksilön ja yhteiskunnan etu, että toiminnan taustalla on riittävä näyttö. Näyttöä on muutakin kuin tutkimusnäyttö, vaikka se on keskeinen näytön muoto. Kaikesta ei ole tutkimustietoa tai asia on sellainen, ettei tutkimusta voida esimerkiksi eettisistä syistä toteuttaa. Siksi myös esimerkiksi asiantuntijoiden konsensus sekä pilotointien (ja niihin liittyvän tutkimuksen) kautta saatu tieto ovat näytön muotoja, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Hän kertoo olettaneensa oman taustansa vuoksi, että myös lainsäädäntötyö pohjautuu mahdollisimman paljon näyttöön.
– Itse puhun näyttöön perustuvasta päätöksenteosta. Jo viime kaudella huomasin, ettei asia ole aina näin. Tilanne on kuitenkin tällä kaudella oleellisesti mennyt huonompaan suuntaan. Tutkimustietoa ja asiantuntijoiden mielipiteitä jopa vähätellään. Lakiesitysten taustaselvityksiä lukiessa huomaa, ettei aina ole huomioitu esimerkiksi erilaisten selvitysten luotettavuustekijöitä tai lakiesitysten perusteluissa kyllä kerrotaan tutkimusnäytön tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta esitykseen - ne ikään kuin ohitetaan.

Mäkisalo-Ropposen mukaan tilanteeseen tarvitaan muutos. Hän huomauttaa, että kansalaisilla on oikeus hyvään lainvalmisteluun ja faktaan perustuvaan päätöksentekoon.

– Lainsäädännön arviointineuvostokin on puuttunut siihen, että vaikutusten arvioinnit ovat puutteellisia. Myös oikeuskansleri on kiinnittänyt huomiota lainsäädännön laadun puutteisiin. Ministeriöissä kiire ja kenties vääränlainen poliittinen ohjaus on tunnistettuja asioita. Siksi olisi syytä siirtyä suurissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä ja uudistuksissa päivitettyyn komiteatyöskentelyyn, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen
Kansanedustaja (sd)
Terveystieteiden tohtori

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty