Maksimibonus yhä useammalle Hämeenmaan asiakasomistajataloudelle!

Osuuskauppa Hämeenmaan vuosi 2018 sujui suotuisasti. Myynti kasvoi 3,3 prosenttia, ja tulos parani edellisvuodesta. Bonuksia osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin 28,2 miljoonaa euroa. Hämeenmaan henkilöstömäärä kasvoi 33 vakituisella työntekijällä. Investointeja Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin 41,6 miljoonalla eurolla.

Myynti kasvoi eniten autokaupassa

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli viime vuonna ennätykselliset 1 137 miljoonaa euroa (ed. v. 1 101 milj. euroa). Kasvua vuoteen 2017 nähden oli reilut kolme prosenttia. Myynti kasvoi autokaupassa 8,7 prosenttia sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa 4,6 prosenttia. Marketkaupassa myynnin kasvu oli 3,8 prosenttia sekä majoitus- ja ravitsemiskaupassa 1,5 prosenttia. Myynti laski tavaratalo- ja rautakaupassa 15 prosenttia. Vuoden 2018 tulos  –  33,4 miljoonaa euroa – oli edellisvuotta parempi (ed. v. 30,7 milj. euroa).

– Myynnin kasvu ja kulujen hallinta saivat yhdessä hyvän tuloksen aikaiseksi, toteaa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Hämeenmaan tavaratalo- ja rautakaupan heikko tulos selittyy osittain verkkokaupan suosion kasvulla ja Kodin Terrojen alkuvuoden 2018 isolla muutosvaiheella. Hämeenmaan Kodin Terra -rautakaupat uudistettiin täysin viime keväänä, mikä vaikutti koko vuoden myyntiin.

Asiakasomistajia osuuskaupalla oli joulukuun lopussa 164 515, ja Bonuksia heille maksettiin yhteensä 28,2 miljoonaa euroa (ed. v. 28,6 milj. euroa). Hämeenmaan Bonustaulukkoa muutettiin keväällä 2018 niin, että viiden prosentin maksimibonuksen saa 900 euron kuukausiostoilla aiemman 1 500 euron sijaan. Taulukkomuutoksen jälkeen maksimibonustason on saavuttanut noin kolme kertaa enemmän asiakasomistajatalouksia kuin aiemmin.

Kesärekryssä kokeilussa videohaastattelut

Hämeenmaan henkilöstömäärä oli joulukuun lopussa 2 824, mikä oli 33 henkilöä enemmän kuin vuoden 2017 lopussa.

– Loimme viime vuonna yli 30 uutta työpaikkaa, mainitsee Vormisto.

– Erityisen ilahduttavaa oli, että syksyllä tehdyn työyhteisötutkimuksen mukaan työtyytyväisyys on edelleen hyvällä tasolla.

Vakituisen henkilöstön ohella työllistämme vuosittain useita satoja nuoria kesätyöntekijöinä ja kausiapulaisina. Tänä vuonna noin tuhat nuorta työllistyy Hämeenmaan kesätyöntekijöinä. Kokeilemme nyt ensimmäisen kerran videohaastatteluja kesätyöntekijöitä rekrytoitaessa.

Hyödyntämällä rekrytoinnissa videohaastatteluja pyrimme pääsemään lähemmäs nuorille luontevaa somemaailmaa.

Amarillo Hämeenlinna avaa pian ovensa

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin viime vuonna investointeja 41,6 miljoonalla eurolla.

– Kehitimme vahvasti Hämeenmaan autokauppaa, minkä lisäksi autopesuverkostomme on hyvässä kasvussa. Viime vuoden ravintola-avaukset ja -uudistukset taas vastaavat vallitsevaan ulkona syömisen trendiin, Olli Vormisto kertoo.

Kuluva vuosi jatkaa hyvää investointien sarjaa. Hämeenmaan Lahden alueen autopesuverkosto vahvistuu entisestään heti alkuvuodesta ABC CarWash Nastolan sekä ABC CarWash S-market Hennalan ja ABC CarWash S-market Metsäkankaan toiminnan käynnistymisten myötä.

– Prisma Riihimäen ruokaosaston laajennus on parhaillaan käynnissä, ja valmista pitäisi olla viimeistään syyskuun lopussa. Laajennuksen myötä uudistetaan koko Prisma. Lisäksi uudistamme täysin Sale Vierumäen, S-market Tonttilan ja S-market Kiveriön.

Uudistusten lisäksi vuosi 2019 tuo tullessaan uusia Hämeenmaan toimipaikkoja: Amarillo avaa maaliskuussa ovensa Hämeenlinnan ydinkeskustassa, ja loppusyksystä Hämeenlinnan Käikälässä avataan moderni ja energiatehokas Sale-myymälä.

Lisätiedot:
Osuuskauppa Hämeenmaa, toimitusjohtaja Olli Vormisto, 050 358 8336

Hämeenmaa – 170 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 170 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.