Maksuhäiriö ei ole vuokrasuhteen este

Aiemmat maksuhäiriöt eivät välttämättä ole este onnistuneelle vuokrasuhteelle. Selvä enemmistö kaikista vuokrasuhteista sujuu ilman isompia ongelmia, mutta välttääkseen myöhemmät haasteet vuokranantajan kannattaa valita vuokralainen huolella.

Vuokralaisen maksukyky on tärkeä selvittää ennen vuokraamista. Yksinkertaisin tapa varmistua siitä on tarkistaa luottotiedot. Vuokranantajan on syytä tarkistaa luottotiedot aina itse ja varmistaa samalla vuokralaisehdokkaan henkilöllisyys.

- Vastaan on tullut jopa tapauksia, jossa vuokralainen on toimittanut kokonaan väärät henkilötiedot tai väärennettyjä luotto- tai palkkatietoja, muistuttaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Aikaisemmat maksuhäiriöt eivät automaattisesti ole este hyvälle ja toimivalle vuokrasuhteelle. Maksuhäiriöiden määrään ja laatuun kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ja keskustella niistä avoimesti. Jos maksuhäiriömerkintöjä ei ole kovin monta ja rästejä on säännöllisesti maksettu takaisin, voi tarjolla olla hyvä vuokralainen. Vuokranantajan hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida viimeistään silloin, jos velkojina on yksityishenkilöitä, perintätoimistoja tai vuokrataloyhtiöitä ja maksuhäiriömerkinnät ovat tuoreita.

Luottotietojen tarkistamisen lisäksi vuokralaisehdokas kannattaa aina tavata henkilökohtaisesti ja selvittää maksukykyä kysymällä tietoja tämän opiskelu- ja työtilanteesta sekä tulotasosta. Vuokralaisehdokkaalta voi myös kysyä, miten hän suhtautuisi siihen, että vuokranantaja ottaa yhteyttä edelliseen vuokranantajaan.

Takaaja antaa lisäturvaa

Jos vuokralaisella on maksuhäiriöitä, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota vuokrasopimuksen vakuuteen. Vuokralaiselta voi edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavan vakuuden antamista. Käteisvakuuden sijaan tai sen lisäksi vuokrasopimuksen velvoitteiden laiminlyönnin varalle voidaan antaa takaus. Takauksen enimmäismäärää ei ole rajoitettu samalla tavalla kuin vuokralaisen antaman vakuuden, joten se tuottaa vuokranantajalle kohtuullisen hyvän turvan. Takaajaa käytettäessäkin kannattaa vuokralaiselta itseltäänkin pyytää edes pieni rahavakuus. Myös takauksen antajan maksukyky ja luottotiedot kannattaa varmistaa.

Henkilö, jolla on aiempia maksuhäiriöitä, voi parhaimmillaan olla hyvin sitoutunut ja pitkäaikainen vuokralainen.

- Onnistuneen vuokralaisvalinnan jälkeen koko vuokrasuhde onnistuu huomattavasti todennäköisemmin. Tällöin vuokralaisen taustojen tarkistamiseen käytetty aika tuottaa itsensä moninkertaisesti takaisin, Hughes tiivistää.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.