Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Yritysten yleinen maksuviivekehitys on edelleen laskusuunnassa verrattuna edelliseen kvartaaliin. Maksuviiveiden vähäisyys johtuu Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskalan mukaan pääosin talouden hiipumisesta sekä tavanomaista pidempien maksuaikojen myöntämisestä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden laskun lisäksi myös perintätoimeksiantojen kumulatiivinen kehitys jäi viime vuotta matalammalle tasolle.
"Tämä vahvistaa käsitystä, että taloudellisen toimeliaisuuden taso, maksuviiveiden kehitys ja perintään siirtyvien saatavien määrä kulkevat usein samaan suuntaan”, Iskala toteaa.

Maksuviiveet korostuivat erityisesti ravitsemustoiminnassa sekä rakentamisessa ja sen liitännäispalveluissa

Maksuviiveet korostuivat entisestään kysynnän heilahteluille alttiilla toimialoilla, kuten muun muassa ravitsemustoiminnassa sekä rakentamisessa ja sen liitännäispalveluissa. Iskala ennakoi edessä olevan vaikeampia aikoja: ”Tammikuussa päättyvän väliaikaisen konkurssilain myötä konkurssien määrä tulee arviomme mukaan selkeästi kasvamaan, sillä suhdanne on monilla toimialoilla edelleen heikko. Lisäksi pian päättyvä lakimuutos on hidastanut konkurssiin hakemista merkittävästi. Helmikuussa voimaan tuleva uusi väliaikainen konkurssilaki kyllä antaa velalliselle hieman lisäaikaa järjestellä talousasioitaan, mutta ei valitettavasti tilannetta toiseksi muuta, koska konkurssiperintä kohdistuu vakavissa maksuvaikeuksissa oleviin yrityksiin. Nyt onkin syytä seurata yritysten maksukäyttäytymistä, jotta voi välttyä suuremmilta yllätyksiltä”, arvioi Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala tulevan vuoden kehitystä.

Maakuntien välisessä tarkastelussa maksuviiveellisten yritysten osuus on pudonnut Lappia lukuun ottamatta. ”Lapin tilanne näyttää huolestuttavalta, kotimainen turismi ei ole pystynyt korvaamaan matkustusrajoitusten keskeyttämää ulkomaista kysyntää”, Iskala päättää.

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin pohjautuen yhtiön omaan dataan yli 300 000:sta suomalaisesta yrityksestä. Seuraava maksuviiveraportti ilmestyy huhtikuussa.

Lataa raportti tästä.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, email: juha.iskala@intrum.com

Jasmin Ellik, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: +358 50 441 2382, email: jasmin.ellik@intrum.com

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 21,38 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille8.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.