Makua ja terveyttä sipuleista

Sipulin suosio jatkaa kasvamistaan. Syitä on monia. Sipulin maku on paikallaan lähes ruokaan kuin ruokaan. Sipulin käytön monipuolisuudelle on vaikea löytää vertaista. Sipuli on ekologinen aines, eikä sen hintakaan hirvitä. Säännöllinen sipulin syönti on kaiken lisäksi hyväksi terveydelle. Valtakunnallista Sipulit-teemaviikkoa vietetään viikolla 4 eli 22.–28.1.2018.

Sipulin maun salaisuudet

Sipulit saavat tyypillisen makunsa aromaattisista öljyistä, jotka sisältävät rikkiyhdisteitä. Jonkin verran näitä sulfidipitoisia aineita vapautuu jo sipulia pilkottaessa. Juuri tämä saattaa itkettää. Paras keino estää kyyneleet, on käyttää terävää veistä viiltoliikkein, jolloin ei tule ruhjoneeksi sipulia.

Sipulin hyvien makuominaisuuksien salaisuus on umami. Umami on perusmaku siinä missä hapan, suolainen, karvas tai makeakin. Umami tehostaa ja tukee ruoan omia makuja ja aromeita. Se liittoutuu hyvin muiden mausteiden ja yrttien kanssa. Yrteistä varsinkin timjami, rosmariini, salvia, minttu ja persilja käyvät sipulin makupareiksi. Myös inkivääri, sienet, peruna ja juurekset pitävät sipulista, samoin miltei kaikki kasvis-, liha- ja kalaruoat.

Sipulin merkitys terveydelle

Sipulin terveyshyödyt aihetuvat sen sisältämistä suojaravintoaineoista ja flavonoideista. Sipulin merkittävin antioksidantti on kversetiini. Kversetiini ehkäisee virusten ja bakteerien hyökkäyksiä. Osana kasvispainotteista, monipuolista ruokavaliota sipuli alentaa kolesterolitasoa, vahvistaa immuunijärjestelmää ja auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuoni- sekä syöpäsairauksien kehittymistä.

Kuumenna maltillisesti

Sipuli on hyvä kuullottaa kypsäksi lempeästi, kärventämättä. Maun tulee jäädä tasapainoiseksi, hieman makeaksi. Salaatteihin sipulit on hyvä aina marinoida öljy-viinietikkaseoksessa, koska kaikki eivät voi syödä raakaa sipulia. Blinien lisäkkeeksi ja mätitarjoiluun kannattaa valita mietoa, makeaa sipulia tai huuhtaista voimakas sipulihakkelus siivilässä.

Valitse erilaisia sipuleita

Maailmalla viljellään useita kymmeniä erilaisia sipuleita. Kotimaisia sipuleitakin löytyy monenlaisia. Kannattaa vilkaista kaupan sipulivalikoimia ja kokeilla tavallisen, keltaisen ruokasipulin rinnalla myös punasipulia, valkosipulia, purjoa, ruohosipulia, salotti- ja ryvässipulia, makeaa sipulia, salaatti- ja jättisipuleita silloin, kun on niiden satokausi.

Lisätietoja: Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544 728
Kokeillut ruokaohjeet ja kuvat:
Perunablinit, sipuli- ja muut lisäkkeet
Neljän sipulin keitto
Lämpimät sipulivoileivät

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.