Malagan suora lentoyhteys kertoo Pirkanmaan kehityksestä ja vetovoimasta

Yhteistyö luo lentoliikennettä ja turismia Tampereelle – Malagan suora lentoyhteys kertoo Pirkanmaan kehityksestä ja vetovoimasta.

Alueelliset lentokentät, paneelikeskustelu, kuvassa: Jean-Christophe Minot, Lille airport, Sebastian Maurans, Bremen Airport, Jonathan Ford, anna.aero, Andrew Murphy, Shannon airport, Jordi Candela, Aeroports de Catalunya

Tampere on kylpenyt koko kevään suosiollisissa matkailualan uutisissa. Viimeisin koskee lentoyhtiö SAS:n suoraa lentoyhteyttä Malagaan, joka aukeaa ensi syksynä. Tampereen lentoaseman kehityksestä ja alueellisen lentoliikenteen mahdollisuuksista keskusteltiin ilmailualan ammattilaisten siivittäminä Aviation Forumissa Tampere-talossa 16.5.2018.

Tampere nosteessa ja matkailijoiden suosiossa

Visit Tampere kertoi kotimaisten yöpymisten määrän kasvaneen Tampereella viime vuonna 5 % ja ulkomaalaisten yöpymisten määrä 8 % edellisvuoteen verrattuna
Majoitusmyynti taas kasvoi 8,6 % edellisvuoteen verrattuna. Huippulukujen lisäksi
Tampere on tutkitusti Suomen vetovoimaisin asuinkaupunki ja suomalaisten mielestä myös kiinnostavin matkailukaupunki.

Hyvät uutiset eivät ole sattumaa. Tampere on nostanut kotimaista ja kansainvälistä
tunnettuutta suunnitelmallisesti ja rohkeasti, kiitos Visit ja Business Tampereen.
Mukana tiiviissä yhteistyössä ovat myös tapahtuma-, kongressi- ja matkailualan toimijat sekä oppilaitokset.

Vuoden 2018 tavoitteena on kasvattaa Tampereella yöpyvien ulkomaisten matkailijoiden määrää vielä viidellä prosentilla ja lisätä kansallisten ja kansainvälisten tapahtumien määrää. Tampereen kauniit järvi- ja saunakohteet, Muumimuseo ja rakentuva Kansiareena lupaavat näille suunnitelmille hyvää.

#Kotikenttäetu laajenee ensi syksynä Espanjaan

Tampereen hyvät matkailu-uutiset yltävät myös lentoliikenteeseen. Tampere-Pirkkalan lentoasemalle viime vuonna ennustettu 10 % kasvu toteutui. Matkustajamäärä vuonna 2017 oli 230 024.

Lentoaseman kehitystyössä on panostettu vuodesta 2015 lähtien suorien Euroopan lentoyhteyksien lisäämiseen. Tätä työtä on palkittu tasaisin väliajoin. Esimerkiksi airBaltic on vakiinnuttanut paikkansa Tampereen lentoasemalla, ja myös Ryanair ilmoitti jatkavansa lentoja Budapestiin ja Bremeniin. Tänä keväänä aurinkoisia uutisia kertoi SAS, joka uutisoi toukokuun alussa aloittavansa suorat lennot Tampereelta Espanjan Malagaan syksyllä 2018.

– Malagan reittiyhteys on ollut toivotuin ja pyydetyin lentoreitti koko tämän ajan jonka olen Tampereella työskennellyt. Reitillä on oma vakaa käyttäjäryhmänsä ja lentoyhtiönä verkostoyhtiö SAS:n reitinaloitus on tervetullut indikaatio siitä, että Tampere-Pirkkalan potentiaali ja kasvu nähdään suuressa mittakaavassa mahdollisuutena lentoyhtiöiden omalle strategialle, kertoo lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

Vaikka lentoasema on osan kesästä kiinni remontin vuoksi, on Pirkkalasta lähtevien lomalentojen määrä tänä vuonna noussut edellisvuodesta. Esimerkiksi TUI on lisännyt Kanariansaarten kahden lomalentoreitin oheen mukaan kesäkohteet Turkin ja Kreikan. Paluun Pirkanmaan kentälle teki myös Detur. Lisäksi Matkavekalla ja Ikaalisten matkatoimistolla on omia Tampereen lentosarjoja.

Yhteensä Tampereelta lennetään Riian, Tukholman ja Helsingin vaihtoyhteydet mukaan lukien yli 300 kohteeseen. #Kotikenttäetu kannattaa hyödyntää koko Keskisessä Suomessa.

– Pirkanmaalta lähtevälle lennolle osallistuminen on puoltoääni oman kentän tulevaisuuden puolesta. Tampere-Pirkkala on koko Keskisen Suomen kotikenttä, Aalto sanoo.

Kolmas Aviation Forum keskittyy alueellisen lentoliikenteen mahdollisuuksiin

Tampereen lentoliikenteen tulokset olivat esillä Business Tampereen kolmatta kertaa järjestämässä Aviation Forumissa Tampere-talossa keskiviikkona 16.5. Tapahtuma kerää yhteen lentoalan suomalaiset ja kansainväliset ammattilaiset keskustelemaan alan nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Tämän vuoden pääteemana olivat alueellisen lentoliikenteen ja lentoasemien haasteet ja mahdollisuudet. Päivän tavoitteena oli löytää ratkaisuja alueellisten lentokenttien, kuten Tampere-Pirkkalan, kilpailuun markkinoilla.

Tapahtumassa puhuivat mm. Michele Granatstein, Oxera, Annabelle Lepiéce, CMS Belgium, Wolfgang Reuss, airBaltic ja Jonathan Ford, Anna.Aero.

Lisätietoja:

Marja Aalto
Johtaja, lentoliikenteen kehittäminen
puh. 040 631 9211, marja.aalto@businesstampere.com

Tampere Aviation Forum 16.5.2018.

XR Challenge -kilpailu hakee ratkaisuja teollisuuden haasteisiin virtuaalitodellisuuden keinoin – kahdeksan finalistiyritystä kisaavat 40 000 euron palkintosummasta12.6.2018 10:18Tiedote

XR Challenge -kilpailu huipentuu syyskuussa Tampereella järjestettävään tapahtumaan, jossa nyt julkistetut kahdeksan finalistiyritystä kilpailevat 40 000 euron voittosummasta. Opiskelijasarjassa tuomaristo palkitsi kolme parasta työtä stipendein. XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen haastekilpailu, jonka kautta päämiehet Fastems, Glaston Corporation ja Valmet hakevat globaaleille markkinoille sopivia tuote- ja palveluratkaisuja. Finaalitapahtuman yhteydessä järjestettävä avoin seminaari kokoaa alan toimijat sekä siitä kiinnostuneet yhteen ja tarjoaa mielenkiintoisia puheenvuoroja.

LEHDISTÖKUTSU: Innovaatioseteli-hankkeen päätöstilaisuus 13.6.20188.6.2018 12:52Kutsu

Tampereen kaupunkiseutu on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen innovaatiosetelijärjestelmän. Sen avulla on kokeiltu käytännössä uudenlaista rahoitusinstrumenttia ja digitaalista asiointijärjestelmää yritysyhteistyössä. Innovaatiosetelillä start up-, mikro- ja pk-yritykset ovat voineet ostaa tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita liiketoimintansa kehittämiseksi. Setelillä on madallettu yritysten kynnystä innovaatio- ja kasvupalvelujen hyödyntämiseksi. Tervetuloa kuulemaan innovaatiosetelin toimintamallin toteutuksesta, kokemuksista, tuloksista, vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista!