Mallinnuksia hyödynnetään koronapotilaiden hoitoon varautumisessa

HUSissa seurataan aktiivisesti THL:n koronavirusepidemiaennusteita. Tämän lisäksi HUSissa on laadittu omat skenaariot. Mallien tulokset ovat hyvin lähellä toisiaan.

HUSissa on 15.3 alkaen laadittu päivittäin skenaariot sairaalahoidon ja tehohoidon tarpeelle kahden seuraavan viikon ajalle. HUSin mediaanimalli on tähän mennessä vastannut hyvin sekä toteumaa että THL:n suotuisan kehityksen ennustetta.

THL:n ja HUSin ennustemallien tuottamat yhteneväiset tulokset ovat olleet hyvä tuki HUSin varautumisessa koronaviruspotilaiden hoitoon. ”HUSin potilasvirrat ovat olleet yllättävänkin yhtenevät matalamman tason ennusteiden kanssa. Kuitenkin rakennamme valmiuttamme mallien vakavimpien skenaarioiden mukaisesti ja jopa niiden yli. Näin varmistamme, että kaikille potilaille voidaan tarjota paras mahdollinen lääketieteellinen hoito”, sanoo toimitusjohtaja Juha Tuominen.

”HUSissa laadittu mallinnus pohjautuu erityisesti pohjoismaiseen vertailuun ja toteutuneisiin trendeihin. HUSin skenaariot ovat laatineen HUSin omat data-analyytikot yhteistyössä BCG:n bro-bono asiantuntijoiden kanssa”, sanoo HUSin mallinnuksesta vastaava kehittämisjohtaja Visa Honkanen. HUSin mallinnus keskittyy nimenomaisesti epidemian aiheuttaman hoidontarpeen ennustamiseen HUSin omalla vastuualueella.

”HUSin malli on tehty huolellisesti ja vertailut muihin maihin ovat tärkeitä. Mallinnukset ovat tukeneet HUSin suunnitelmia ja niiden mukaisesti olemme lisänneet tehopaikkoja ja henkilökunnan koulutusta. Ennusteet auttavat meitä toimimaan etupanotteisesti suhteessa hoidontarpeeseen”, sanoo HUSin tehohoidosta vastaava ylilääkäri Ville Pettilä.

Tällä hetkellä HUSissa on tehohoitopaikkoja koronaviruspotilaille 84. Paikkojen määrää voidaan tarvittaessa nostaa 220 paikkaan. HUSin sairaaloissa on noin 3000 vuodeosastopaikkaa. Tähänastisen kehityksen ja tämänhetkisen todennäköisimmän ennusteen mukaan HUSin nykyinen vuodeosasto- ja tehohoitokapasiteetti ovat riittävät.

”Epäsuotuisan ennusteen toteutuessa HUS kykenee nostamaan kapasiteettinsa riittävälle tasolle. Skenaarioiden toteutuminen edellyttää, että kansallisten epidemiarajoitusten teho ei heikkene, vaan pysyy nykyisenkaltaisena”, huomauttaa Tuominen.

Kuvat

THL:n matalampi ja vakavampi ennuste sairaalahoitoa tarvitsevien määristä HUS-alueella. Toteutuneet potilasmäärät noudattavat matalampaa ennustetta.
Lataa
HUSin todennäköisimmän mallin (P50 model) mukaisesti tehohoidossa (ICU) olisi HUSissa 14 vuorokauden päästä 70 potilasta ja epäsuotuisan arvion mukaan 140. Vuodeosastohoitoa tarvitsee todennäköisimmän mallin mukaan 130 potilasta ja epäsuotuisan mallin mukaan 390 potilasta.
Lataa