Mannerheimin Päämajan historia ilmestyy vihdoin - uutuuskirja pureutuu kohtalonhetkiin

Mannerheimin Päämajassa Mikkelissä tehtiin Suomen kohtalon määritelleet ratkaisut. Mikko Karjalaisen teos on ensimmäinen kokonaisesitys Päämajan historiasta. Media on tervetullut kirjan julkistamistilaisuuteen tiistaina 29.10. klo 14-16.

Suomen kohtalon määritelleet sotilaalliset päätökset tehtiin vapaussodan 1918, talvisodan 1939–1940 ja jatkosodan 1941–1944 aikana ylipäällikkö Carl Gustaf Emil Mannerheimin johtamassa Päämajassa.

Lokakuussa ilmestyvä Mannerheimin päämaja (Otava) -teos sukeltaa tämän myyttisen valtakeskuksen historiaan, värikkäisiin vaiheisiin ja elämään pohjautuen laajaan alkuperäisaineistoon.

Kirja avaa esimerkiksi sitä, miten Mannerheim johti päämajaansa ja keitä siellä työskenteli. Entä millaista oli Päämajan arki? Kuvaamalla ylimmän sotilasjohdon toimintaympäristöä kirja valottaa ratkaisevien päätösten taustoja. Niiden myötä Suomi selvisi sodista kuin ihmeen kaupalla itsenäisenä.

Mikko Karjalainen toimii sotahistorian apulaisprofessorina maanpuolustuskorkeakoulussa. Hän on myös Suomen Sotahistoriallisen Seuran puheenjohtaja. Karjalainen on perehtynyt laajasti erityisesti talvi- ja jatkosodan historiaan.

Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen!

Aika: Tiistai 29.10. klo 14-16

Paikka: Otava (Uudenmaankatu 10)

Ilmoitathan tulostasi 25.10. mennessä: eeva.louko@otava.fi