Manpower: Olemme siirtymässä Human Age -aikakauteen

Osaamisesta tulee uusi “IT” kun talouskasvun veturiksi nousee inhimillinen potentiaali. Suomi 8.2.2011 Manpower Inc. (NYSE:MAN). Maailman johtava innovatiivisten resursointiratkaisujen toimittaja Manpower kertoi Maailman talousfoorumissa Davosissa uuden aikakauden koittavan.

Laajasti tunnettu Davosin talousfoorumi kokoaa vuosittain yhteen kansainvälisesti merkittävimpiä liike-elämän johtajia, poliittisia päättäjiä ja akateemikkoja pohtimaan ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin. Suomesta osallistuivat sekä presidentti Halonen että pääministeri Kiviniemi .

Manpowerin pääjohtaja Jeffrey A. Joerres osallistui talousfoorumissa CNBC:n järjestämään paneelikeskusteluun ja avasi keskustelun Human Age -aikakaudesta. Maailma on siirtymässä uuteen todellisuuteen, jossa inhimillisestä potentiaalista tulee talouskasvun veturi ja osaamisesta erilaistava tekijä.

Raaka-aineet määrittivät kivikauden, pronssikauden ja rautakauden. Sitä seurasi teknologinen vallankumous, teollistuminen, avaruusteknologian aika ja tietoyhteiskunta. Nyt olemme siirtymässä uuteen Human Age -aikakauteen, jossa yksilöiden merkitys kasvaa ja osaamisen hankinnasta sekä hyödyntämisestä tulee yritysten tärkein kilpailuvaltti. Manpowerin näkemyksen mukaan uusi aikakausi vaikuttaa sekä työnantajiin että yksilöihin, sillä inhimillinen potentiaali on merkittävin taloudellisen kasvun tekijä.  Maailma on suurten muutosten kourissa, minkä johdosta niin liiketoimintamallit, arvolupaukset kuin yhteiskunnalliset toimintamallitkin täytyy luoda uudelleen. Nykyiset mallit eivät enää riitä. Jatkuvat muutokset ja taantuman jälkeinen paine luoda enemmän vähemmällä ovat tehneet toimintaympäristöstä äärimmäisen haastavan.

"Edellytykset sopeutua uuteen todellisuuteen ja uuteen tapaan toimia riippuu yritysten, valtioiden ja yksilöiden kyvystä hyödyntää inhimillistä potentiaalia koko syvyydessään. Osaamisesta on tullut erottautumisen avaintekijä", kertoo Joerres ja jatkaa "Työnantajien on nähtävä työntekijät yksilöinä, jotta henkilöstön koko toimintainto ja potentiaali saadaan käyttöön.

Makrotalouden voimat, kuten taantuma, nopea teknologinen kehitys, demografiset muutokset ja kehittyvien markkinoiden nousu, muuttavat maailmaa ja tekevät tilaa Human Age -aikakaudelle. "Muutos kiihtyy ja sen vaikutukset ovat nähtävissä myös Suomessa", kertoo Suomen Manpowerin tuore toimitusjohtaja Leena Munter ja mainitsee Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan keväällä 2010 julkistamasta arvo- ja asennetutkimuksesta: " Alle 35-vuotiaita ei kiinnosta ura tai korkea asema, vaan hyvä työyhteisö ja mielenkiintoinen työ. Suurten ikäluokkien väistyminen työelämästä tulee vääjäämättä merkitsemään suuria muutoksia. Työnantajan markkinoista siirrytään työntekijän markkinoihin. Työnantajat joutuvat kilpailemaan osaajista, jotka puolestaan voivat kilpailuttaa työnantajia paljon nykyistä enemmän"

Leena Munter kommentoi: "Monet yritykset ovat selviytyneet taantumasta uudistamalla henkilöstökäytäntöjä, parantamalla tehokkuutta ja leikkaamalla kustannuksia. Muutostyön tuloksena on syntynyt oivallus, että samaan ja parempaankin tulostasoon voidaan päästä vaativassakin ympäristössä - tämä edellyttää, että työnantajalla on keinot ottaa käyttöön potentiaali, joka syntyy vain silloin, kun oikeat ihmiset työskentelevät oikeissa paikoissa.

"Paine löytää ja kehittää uusia innovaatioita on suurempi kuin koskaan", jatkaa Leena Munter. "Kuulemme asiakkailtamme, kuinka oikea osaaminen on yhä tärkeämmässä roolissa ja kuinka organisaatioilla on vaikea löytää oikeanlaista osaamista oikeaan aikaan, vaikka työttömyysluvut ovat verrattain korkeat. Viimeisimmän globaalin Talent Shortage -tutkimuksemme perusteella 30%:lla  työnantajista oli vaikeuksia löytää osaajia menestyksen kannalta olennaisiin avainasemiin organisaatiossaan.

"Osaaminen on paljon enemmän kuin työvoimaa", korostaa Leena Munter. "Tarvitaan persoonia, joilla on oikea yhdistelmä taitoja, käyttäytymistä, toimintamalleja ja kykyjä selvitä kulloisestakin tehtävästä kaoottisessa kansainvälisessä ympäristössä. Aikaisemmin yritykset tarvitsivat kasvaakseen pääomaa, nyt ne tarvitsevat nimenomaan inhimillistä pääomaa. Näemme kapitalismin muuttuvan talentismiksi, jonka saatavuus määrittää kilpailukyvyn."

Yrityksille on aiempaa tärkeämpää käyttää aikaa ja selvittää, millaista organisaation osaaminen halutaan olevan tulevaisuudessa sekä linjata henkilöstön osaamiseen liittyvät strategiat liiketoimintastrategiaan. Yritysten on kehitettävä houkuttelevuuttaan työnantajina ja huolehdittava henkilöstön pysyvyydestä ja kehittymisestä. Työnantajien tulee varmistaa, että työskentelymallit ja henkilöstökäytännöt ovat ajan tasalla ja tukevat menestystä uudella aikakaudella.

Human Age -aikakausi tarjoaa haastavan ja kiinnostavan mahdollisuuden kasvattaa osaamispääomasta voima, joka parhaalla mahdollisella tavalla edistää liiketoimintaa. Taantuman vaikutukset, teknologinen kehitys, läpinäkyvämpi liiketoiminta ja sosiaalinen liikkuvuus ovat tuoneet meidät uuden ajan kynnykselle. Nyt tarvitaan yhteistyötä valtioiden, liiketoiminnan ja yksilöiden välillä, jotta pääsemme uudessa ajassa eteenpäin.

20 suunnanmuutosta kohti Human Age aikakautta >>

Manpower
Leena Munter p. 050 3360842
leena.munter@manpower.fi

Haastattelupyynnöt
Maija Yrjölä p. 050 4394192
maija.yrjola@manpower.fi

www.manpower.com/humanage

Manpower

(NYSE: MAN) on maailman johtava kumppani innovatiivisissa henkilöstöratkaisuissa joka tuottaa ja toimittaa palveluita jotka auttavat asiakkaitansa selviytymään voittajina muuttuvassa työmaailmassa.  Manpower tarjoaa työnantajille yli 60 vuoden kokemuksella palveluita ja ratkaisuja kaikkiin työ- ja liike-elämän vaiheisiin sisältäen rekrytointipalvelut, henkilöstövuokrauspalvelut, arviointipalvelut, koulutukset, uramuutospalvelut, ulkoistuspalvelut ja HR-konsultointipalvelut. Manpowerilla on noin 4000 toimistoa 82 maassa. Vuosittain vastaamme noin 400 000 asiakkaan tarpeisiin. Asiakkaamme edustavat työnantajia kaikilta toimialoilla, pienistä ja keskisuurista yrityksistä maailman suurimpiin monikansallisiin yhtiöihin. Manpower keskittyy työvoiman tuottavuuden kasvattamiseen, laadun kehitykseen, tehokkuuteen ja kustannusten alentamiseen antaen asiakkailleen mahdollisuuden keskittyä omaan ydintoimintaansa.

Suomessa palvelemme asiakkaitamme ja hakijoitamme valtakunnallisesti aluetoimistojemme kautta. Tarjoamme kattavia HR-palveluita kaikissa työelämän vaiheissa. Manpowerin palveluihin kuuluvat rekrytointi, henkilöstövuokraus, ulkoistamispalvelut sekä HR-konsultointi. Olemme asiantuntijasi muuttuvassa työmaailmassa. Olemme edelläkävijöinä luomassa ja tuottamassa palveluita, jotka auttavat asiakkaitamme selviytymään voittajina muuttuvassa työmaailmassa.

Manpower-ryhmän palvelut Suomessa
- Manpower: Rekrytointi, henkilöstövuokraus, konsultointi
- Manpower Professional: Johtotason rekrytoinnit
- Manpower Inclusive: Palkkatuetun työllistämisen palvelut