ManpowerGroup 65 vuotta työmaailman suunnannäyttäjänä Oikeita ihmisiä oikeaan paikkaan oikeaan aikaan vuodesta 1948

Maailman johtava innovatiivisten henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen tuottaja ManpowerGroup juhlii 65. toimintavuottaan. Toimialan pioneerina tunnetun yrityksen perustehtävä on säilynyt muuttumattomana: tarjota yksilöille mielenkiintoisia työmahdollisuuksia, urapolkuja ja hyvinvointia ja yrityksille osaavaa työvoimaa, joka auttaa niitä saavuttamaan omat tavoitteensa.

Kahden asianajajan perustamasta, Milwaukeessa ensimmäistä toimistoaan pitäneestä Manpowerista on 65 vuodessa kasvanut henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen johtava kansainvälinen konserni, jolla on 3 500 toimistoa 80 maassa.

ManpowerGroup tunnustetaan toimialansa ja työmarkkinoiden muutosten ja ennakoinnin suunnannäyttäjäksi. Visionäärisyys ja ajatusjohtajuus perustuvat jatkuvaan markkinoiden seurantaan, tutkimiseen sekä mm. jo yli 50 vuotta tehtyyn, neljä kertaa vuodessa ilmestyvään työmarkkinabarometriin. ManpowerGroup on viimeiset yhdeksän vuotta ollut maailman talousfoorumin strategisena kumppanina jakamassa näkemyksiään työmarkkinoiden tulevaisuudesta ja konsultoimassa yrityksiä ja julkista sektoria työmaailman ekosysteemiin vaikuttavissa muutoksissa.

Vuonna 2011 ManpowerGroup julkisti Davosin talousfoorumissa Human Age -käsitteen, jossa talentismi korvaa kapitalismin: keskiössä on ihminen ja hänen osaamisensa, jonka saatavuudesta työnantajat kilpailevat jatkossa yhä vahvemmin. Uudella aikakaudella voittajina selviytyvät ne yritykset, jotka pystyvät houkuttelemaan, kehittämään ja hyödyntämään riittävästi osaavaa työvoimaa ja samalla toimimaan tarpeeksi ketterästi jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja markkinoiden myllerryksessä.

Vuonna 2012 ManpowerGroup työllisti yli 3,4 miljoonaa ihmistä yli 400 000 asiakasyrityksessä. Joka päivä yhtiön kautta oli työssä 630 000 työntekijää. Taloustaantuman jälkimainingeissa yritykset navigoivat jatkuvassa epävarmuuden ristiaallokossa ja yrittävät saada aikaan vähemmällä enemmän. Tässä tilanteessa työnantajille on entistäkin tärkeämpää, että käytettävissä on osaavaa henkilöstöä, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. ”ManpowerGroupin tehtävänä onkin olla työmaailman kehityssuuntien visionääri, joka auttaa asiakkaitamme rakentamaan kilpailukykyistä henkilöstöstrategiaa, innovatiivisia ratkaisuja ja ajantasaisia palveluita, jotka tukevat yritysten liiketoimintastrategiaa ja mahdollistavat liiketoiminnallisten tavoitteiden toteuttamisen nopeasti muuttuvassa, epävarmuuden hallitsemassa maailmassa”, toteaa yhtiön Suomen toimitusjohtaja Leena Munter.

Vahva arvopohja

ManpowerGroupilla on ollut historiansa aikana vain kolme pääjohtajaa. Heistä jokainen on omassa toiminnassaan pitänyt kiinni yrityksen kirkkaasta arvopohjasta ja toimintaperiaatteista: kunnioitamme jokaista yksittäistä työntekijää ja hänen osaamistaan sekä työn merkitystä yksilön elämässä. Kun henkilöstö voi hyvin, kehittyy työssään ja saa toteuttaa itseään, syntyy yrityksiä ja yhteiskuntaa hyödyttävää hyvinvointia. ManpowerGroup on sitoutunut edistämään myös heikommassa työmarkkina-asemassa olevien työnhakijoiden työllistymistä, yhteistyössä asiakkaidensa, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Eettinen ja yhteiskuntavastuullinen toiminta ovat tärkeitä tekijöitä yhtiön menestykselle: ManpowerGroup on valittu kolmena peräkkäisenä vuonna (2011–2013) maailman eettisimpien yritysten listalle (World’s Most Ethical Companies), ainoana yrityksenä toimialaltaan. Vuonna 2013 CSR Europe palkitsi Suomen yhtiön monimuotoisen työllistämisen edistämisestä. 30 Euroopan maassa järjestetyssä yritysvastuukilpailussa palkinto myönnettiin innovatiivisista, ei-kaupallisten toimijoiden kanssa toteutetuista yhteistyöhankkeista, jotka ovat auttaneet ratkaisemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja tuoneet liiketoiminnallista hyötyä yrityksille.

What’s Humanly Possible

65-vuotista toimintaansa yritys juhlii keräämällä ja jakamalla menestystarinoita verkkosivustolla. ”What’s Humanly Possible” -teeman alla tuodaan esiin ManpowerGroupin toiminnan positiivisia vaikutuksia yksilöille, yrityksille ja yhteisöille. ”Nyt on aika korostaa työntekijöidemme, asiakkaidemme ja muiden sidosryhmiemme onnistumisia. Kutsunkin kaikki ManpowerGroupin kanssa toimivat tahot jakamaan yhteisiä onnistumisia osoitteessa: www.manpowergroup.com/sustainability. Olemme innostuneita ja ylpeitä siitä työstä, mitä olemme mukana tekemässä työmarkkinoiden ja niiden ekosysteemin kehittämiseksi. Haluamme, että mahdollisimman moni työntekijämme ja asiakkaamme kokee saman ja saavuttaa enemmän kuin he uskalsivat kuvitella. Suomi menestyy jatkossakin osaavan ja oppimisketterän henkilöstön ja innovatiivisten, henkilöstönsä hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä huolehtivien yritysten yhteistyöllä”, Munter tiivistää.

Tietoa ManpowerGroupista

Leena Munter, toimitusjohtaja
Leena.Munter@manpowergroup.fi

Mika Wilén, johtaja, markkinointi ja sidosryhmäsuhteet
Mika.Wilen@manpowergroup.fi

Tietoa ManpowerGroupista ManpowerGroup™ on maailman johtava henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen kehittäjä ja tuottaja. Luomme innovatiivisia ratkaisuja yhdistämällä inhimillisen potentiaalin ja yritysten tavoitteet. Palvelemme pieniä ja isoja yrityksiä ja organisaatioita eri toimialoilla. Tarjoomamme koostuu seuraavista brändeistä ja erikoistuneista palveluista: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower ja Right Management. Yhdistämällä paikallisen osaamisen ja globaalit ratkaisut autamme asiakkaitamme menestymään 80 maassa ympäri maailmaa. Suomessa yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1997. Henkilöstöpalveluala on merkittävä työllistäjä ja suomalaisen hyvinvoinnin rakentaja. Vuonna 2011 henkilöstöpalveluyritykset mahdollistivat n. 30 000 henkilötyövuotta, joka on n. 1 % kokonaistyövoimasta. Yhteensä ala toi töitä reilulle 100 000 työntekijälle kattaen lähes kaikki toimialat.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat vain vähän edellisestä vuosineljänneksestä8.9.2020 05:30:00 EESTTiedote

HELSINKI 8.9.2020. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 neljännelle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät alavireisinä loka-joulukuussa: suomalaisista työnantajista 10 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 17 % henkilöstövähennyksiä ja 72 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -7. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +1.