ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat vain vähän edellisestä vuosineljänneksestä

HELSINKI 8.9.2020. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 neljännelle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät alavireisinä loka-joulukuussa: suomalaisista työnantajista 10 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 17 % henkilöstövähennyksiä ja 72 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -7. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +1.

Rekrytointiaikeet tosin vahvistuvat 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä, mutta heikkenevät 8 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

Globaalisti työllistämisaikeet vahvistuvat 37 maassa 43:sta, kun näkymiä verrataan edelliseen vuosineljännekseen, mutta heikkenevät 41 maassa, kun niitä verrataan vastaavaan ajankohtaan viime vuonna. EMEA-alueella näkymät paranevat vuosineljännesvertailussa 24 maassa 26:sta, mutta heikkenevät 25 maassa vuosivertailussa.

Tällä kertaa tutkimukseen haastateltiin 354 suomalaista työnantajaa; globaalin koronakriisin vaikutukset ovat selkeät ja näkyvät tuloksissa niin Suomessa kuin muissakin 42:ssa tutkimukseen osallistuneessa maassa.

Barometrin keskeiset tulokset

• Loka-joulukuun työllistämisnäkymien saldoluku on positiivinen neljällä ja negatiivinen kolmella toimialalla seitsemästä. Kvartaalivertailussa tulokset vahvistuvat neljällä toimialalla, mutta vuosivertailussa heikentymistä ennustetaan kuudella sektorilla.
  • Vahvimmat työllistämisnäkymät raportoidaan majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, jonka saldoluku +23 on ollut yhtä korkea kerran aikaisemmin edellisen kahdeksan vuoden aikana. Näkymät vahvistuvat 50 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 11 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
  • Tukku- ja vähittäiskaupan saldoluku +6 on koko kyselyn saldolukua korkeampi ja vahvistuu 15 prosenttiyksikköä edellisestä kvartaalista, mutta heikkenee 2 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Heikoimmat työllistämisnäkymät raportoidaan rakentamisessa, jonka saldoluku on -20. Työllistämisaikeet ovat matalimmalla tasolla kahdeksaan vuoteen ja pysyvät melko muuttumattomina edellisen kvartaaliin verrattaessa, mutta heikkenevät jopa 32 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Työnantajat rahoitus- ja vakuutusalalla, kiinteistöalalla sekä liike-elämän palveluissa ennakoivat myös heikoimpia työllistämisaikeita kahdeksaan vuoteen. Saldoluku +3 heikkenee 5 prosenttiyksikköä edellisestä kvartaalista ja 16 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Teollisuuden rekrytointiaikeet loka-joulukuulle pysyvät maltillisina saldoluvun ollessa +5. Työllistämisnäkymät heikkenevät 8 prosenttiyksikköä edellisestä kvartaalista ja 4 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Työllistämisen saldoluvut pysyvät plussalla kahdella maantieteellisellä alueella ja painuvat miinukselle kahdella alueella. Vuodentakaiseen verrattuna laskua on kaikilla alueilla.
  • Organisaatiokoon mukaan tapahtuvassa tarkastelussa saldoluvut ovat plussalla kahdessa kokoluokassa; odotukset ovat heikoimmat suuryrityksissä, missä saldoluku on -8.

”Loppukeväästä tapahtunut rajoitteiden purku on heijastunut nopeiten majoitus- ja ravitsemistoimintaan sekä tukku- ja vähittäiskauppaan, mikä on tukenut kotimaista kysyntää, kommentoi ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola barometrikyselyn tuloksia. Luottamus on vahvistunut hieman kolmessa kuukaudessa, mutta näköpiirissä on edelleen monia epävarmuustekijöitä.”

Kariolan mukaan seuraava iso huolenaihe on vientiteollisuutemme tilanne ja lähitulevaisuuden näkymät, joita koronaepidemia on kurittanut kovalla kädellä; laskua on jopa yli 20 % niin teknologiateollisuuden kuin metsäteollisuuden ja palveluidenkin viennissä. Kun otetaan huomioon vientiteollisuutemme työllistävä ja kansantaloudellinen vaikutukset, näköpiirissä on isoja haasteita.

“Vaikka työllistämisvolyymit ovat laskeneet vuodentakaisesta, markkinoilla näkyy samalla kasvavaa kysyntää uusille osaamisalueille: koronakriisi on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä ja kasvattanut digitaalisten palvelujen käyttöä huomattavasti, mikä näkyy mm. siten, että erilaisiin asiakaspalvelu- ja backoffice-tehtäviin haetaan nyt hyviä teknisiä valmiuksia omaavia tekijöitä."

Paluu pandemiaa edeltäneisiin työllistämisnäkymiin on hidasta

Globaalisti lähes puolet (45 %) työnantajista ennakoi, että rekrytointi palaa koronaa edeltäneelle tasolle seuraavien 12 kuukauden aikana. Näkemyksissä on kuitenkin suuria vaihteluita eri talousalueiden välillä. Pessimistisimmät arviot tulevat EMEA-alueelta, missä lähes kolmannes (30 %) yrityksistä ei usko, että pandemiaa edeltäneisiin työllistämismääriin päästää enää koskaan. Kyselyn optimistisin maa on Suomi: meillä 78 % vastaajista uskoo, että paluu normaaliin tapahtuu seuraavan vuoden aikana. Naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa vastaava osuus on 49 % ja 48 %.

Etätyö ja joustavat työajat kasvussa

Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä pitkäkestoisia muutoksia työnantajat uskovat pandemian tuovan työskentelymalleihin ja työelämään. Vastauksista nousee kaksi muutostrendiä, jotka vastaavat myös henkilöstön odotuksiin muuttuneissa olosuhteissa:

• Koronan seurauksena yli kolmannes (39 %) työnantajista aikoo tarjota etätyötä ja joustavia työaikoja henkilöstölleen: viidennes (20 %) suunnittelee jopa 100-prosenttista etätyömahdollisuutta. Suomessa vastaavat osuudet ovat 66 % ja 17 %.
  • Työnantajat suunnittelevat tarjoavansa henkilöstölleen aikaisempaa enemmän mahdollisuuksia oppimiseen ja uusien taitojen kehittämiseen (31 %) sekä panostavansa enemmän terveyteen ja työhyvinvointiin.

Lisätiedot

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Kaikkien 43 maan tulokset ovat nähtävissä interaktiivisella ManpowerGroup Employment Outlook Survey Explorer -työkalulla https://www.manpowergroup.com/DataExplorer/

Työmarkkinabarometrin vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin tulokset julkistetaan 8.12.2020.

Työmarkkinabarometri
Työmarkkinabarometri (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) mittaa neljännesvuosittain työnantajien aikomuksia lisätä tai vähentää henkilöstönsä määrää seuraavan kvartaalin aikana. Barometri on lajissaan ainutlaatuinen: se on suurempi, laajempi, pitkäaikaisempi ja kattavampi kuin muut tutkimukset. Barometri lanseerattiin yli 55 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja se on yksi luotetuimmista työllistämisaikeita mittaavista tutkimuksista maailmassa. Suomessa haastateltiin 354 julkisen ja yksityisen sektorin työnantajaa. Kaikki haastatellut vastaavat samaan kysymykseen: ”Miten arvioitte henkilöstön kokonaismäärän toimipisteessänne kehittyvän loka-joulukuun aikana verrattuna meneillään olevaan kvartaaliin?”

Mediatiedustelut

Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) hallituksen puheenjohtaja

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Talent Solutions sekä Proservia palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. ManpowerGroup on sitoutunut monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen.

Vuonna 2020 yhtiö valittiin 11. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi