ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.

Drygt 45 000 arbetsgivare från 43 länder tog del i undersökningen. I Finland deltog 509 arbetsgivare från olika branscher, områden och företagsstorlekar i undersökningen för tredje kvartalet.

“Helhetsresultatet är den bästa sedan pandemins start, vilket är en bra nyhet både för arbetssökande och arbestgivare, och på marknaden syns en växande optimism samt en tillit till framtiden”, säger VD:n för ManpowerGroup Finland och Baltikum Matti Kariola. ”Efterfrågan på personal och mängden rekryteringar har vuxit sedan en tid tillbaka – denna positiva riktning beror säkert till en stor del på förväntningar och signaler på starkare ekonomisk tillväxt samt koronaläget som varit under kontroll och vaccinationerna som framskrider smidigt. Det finns fortfarande stora branschspecifika skillnader pga koronan, men helhetsbilden är förhållandevis positiv”, analyserar Kariola barometerns resultat.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Bild: Utvecklingen av sysselsättningstrenden i Finland 2012-2021

I den globala undersökningen var sysselsättningstrenden positiv i 42 länder, inklusive 26 länder i EMEA-området. Jämfört med förra kvartalet blev sysselsättningstrenden starkare i 31 länder, svagare i 8 länder och oförändrad i 4 länder. I den årliga jämförelsen blev sysselsättningstrenden starkare i 42 länder.

Bild: sysselsättningsgrad för 43 länder Q3-2021

Centrala resultat från barometern i Finland

• Nettotalet för sysselsättningsutsikten i juli-september är positiv i fem av sju undersökta branschhelheter. Vid kvartaljämförelse förväntas resultaten bli starkare i fyra branscher och svagare i tre; nettotalen i årsjämförelserna blev starkare i alla branscher.
  • Den starkaste sysselsättningstrenden i undersökningen rapporteras i finans- och försäkringsbranschen, fastighetsbranschen samt affärslivstjänster, där nettotalet +26 och är det högsta på två år och 24 procentenheter starkare än förra kvartalet och 18 procentenheter starkare än ett år tidigare.
  • Rekryteringsutsikten inom industrin har utvecklats positiv med nettotalet +11 har blivit 16 procentenheter starkare änåret innan.
  • Nettotalet för sysselsättningsutsikten i parti- och detaljhandeln är -5, vilket är 4 procentenheter sämre än förra kvartalet men 2 procentenheter starkare än året innan.
  • Sysselsättningsutsikten är svagast i hotell- och restaurangbranschen, med nettotal -10; vilket är 9 procentenheter svagare än förra kvartalet men 8 procentenheter starkare än ett år tidigare.
  • I den regionala jämförelsen är nettotalet för sysselsättningstrenden starkare i alla fyra regionerbåde i jämförelse med förra kvartalet, och ett år tidigare.
  • I jämförelsen mellan organisationsstorlekar är den starkaste sysselsättningsutsikten i medelstora företag (nettotal +8) och svagaste i små och stora företag (nettotal +4).

Tillit till återhämtning har kommit tillbaka

I undersökningen utfrågades även arbetsgivarnas syn på när sysselsättningen ser ut att återvända till nivån innan pandemin. Finländarna litar nu mer än övriga länder på återhämtningen:

• globalt tror 29 % av arbetsgivarna, att sysselsättningen kommer inom 3-9 månader att återgå till nivån före koronan
  • av finska arbetsgivare tror tom 45 % att sysselsättningen kommer att återgå till nivån före koronan inom 3-9 månader
  • globalt tror 20 % av arbetsgivarna att sysselsättningen kommer att återgå till nivån före koronan under 2022. Av samma åsikt är 26 % av finska arbetsgivare.

“Jämfört med medeltalet globalt samt inom EMEA-området är Finland mycket mer optimistiskt gällande normalisering av sysselsättningen. Samtidigt är förväntningarna för sysselsättning inför kommande kvartal förhållandevis blygsamma jämfört med flera andra länder. Förväntningarna för sysselsättning i tex Sverige och Norge är tvåfaldig för juli-september jämfört med Finland. Hotbilden är att det i Finland saknas ett program som stödjer tillräckligt en mångsidig företagstillväxt och sysselsättning, vilket leder till att återgången till tillväxtfasen inte kommer i fatt den globala utvecklingen, precis som efter finanskrisen”, summerar Matti Kariola det pågående läget.

Största kompetensbristen på 15 år

Enligt Kariola drabbas rekrytering dels av korrigeringen av den snabba tvärbromsningen som skedde under koronan och dels av att företagen måste förbereda sig på den ekonomiska återhämtningen som finns i sikte och försäkra sig om att ha den rätta kompetensen som kommer att behövas.

“Enligt den senaste kompetensbristundersökningen har rekryteringssvårigheterna runt världen nått toppen: det är svårare än någonsin under de senaste 15 åren att hitta både hårda och mjuka färdigheter”, Kariola varnar om flaskhalsar vi har framför oss och refererar till färska resultat av undersökningen:

• 69 % av arbetsgivarna som deltog i undersökningen säger att de har svårigheter att rekrytera personal  – andelen är högst sedan undersökningen lanserades år 2006.
  • I Europa är utmaningarna inom rekrytering och att finna rätt kompetens svårast i Frankrike (88 %), Rumänien (86 %), Italien (85 %), Schweiz (83 %), Belgien (83 %) och Turkiet (83 %).
  • Av kompetensbristen lider mest företag med över 250 anställda: av dem tampas 74 % med rekryteringsutmaningar; i företag med 50-249 anställda är motsvarande siffra 72 %.
  • Även i mindre företag är kompetensbristen hög: 64 % av företag med 10-49 anställda och 63 % med färre än 10 anställda rapporterar om svårigheter.

Arbetsmarknadsbarometern
Arbetsmarknadsbarometern (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) mäter kvartalvis hur arbetsgivarna bedömer det kommande kvartalet dvs ifall de kommer att öka eller minska mängden anställda. Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning. Barometern lanserades för över 55 år sedan i USA och är en av de mest pålitliga undersökningarna i världen som mäter sysselsättningsgrad. I Finland intervjuades 509 arbetsgivare från både privata och offentliga sektorn. Alla arbetsgivare svarar på samma fråga: ”Hur uppskattar ni att den totala mängden anställda kommer att utvecklas under juli-september jämfört med den pågående kvartalen?”

Tilläggsinformation

Tilläggsinformation och bilagor om den finska arbetsmarknadsbarometern finns här https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Resultaten av alla 43 länder hittar man på det interaktiva ManpowerGroup Employment Outlook Survey Explorer -verktyget https://www.manpowergroup.com/DataExplorer/

Resultat för sysselsättningstrender för fjärde kvartalet 2021 publiceras 7.9.2021.

Tilläggsuppgifter och intervjuförfrågningar

Matti Kariola, VD
Ordförande för Förbundet för personaltjänsteföretag HPL
tfn. 040 824 0117