Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle – Mikä on lehmä? -tempaus tuo naudat kaupunkilaisten ihmeteltäviksi

Orawa ja Okadi saapuvat tiistaina 5.11.2019 klo 11-13 Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Nämä lehmät esittäytyvät mielellään, sillä ne pitävät ihmisistä ja ovat käyneet näyttelyreissuilla.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliito MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat tuoda hyvässä hengessä lehmät tutustuttavaksi yliopiston edustalle muistuttamaan siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla naudalla on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. Nauta tuottaa valkuaista kasveista, jotka olisivat muuten ihmiselle ravinnoksi kelpaamattomia. Sen ravintonaan käyttämä nurmi sitoo hiiltä, lanta toimii lannoitteena, laidunnus lisää luonnon monimuotoisuutta ja suomalaisen ruuantuotannon vesijalanjälki on erityisen kestävä. Vesi-intensiivisiä kotieläintuotteita on hyvä tuottaa maassa, jossa makean veden varat ovat runsaat. Suomessa yli 80 % naudanlihasta tuotetaan maidontuotannon sivutuotteena. Naudanlihan- ja maidontuotannosta syntyy kasvihuonekaasu- ja ravinnepäästöjä. Päästöjen vähentämiseksi ja nurmien hiilensidonnan tehostamiseksi on tiloillamme tehty ja tullaan tekemään paljon töitä.

Tilaisuudessa lehmien omistaja, maidontuottaja Eeva Linnainmaa esittelee lehmät ja maidontuottaja Kaisa Pihlaja kertoo laajemmin suomalaisista naudoista ja niiden merkityksestä.

Kutsumme median edustajat, opiskelijat ja muut kaupungilla liikkuvat keskustelemaan kanssamme, tutustumaan Orawaan ja Okadiin ja nappaamaan lehmäselfiet!

MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan 5.11. oman Mikä on lehmä? -tempauksen Jyväskylän yliopistolla.

Kaisa Pihlaja, maidontuottaja, MTK:n maaseutunuoret, 050 468 0140
Maiju Pajula, puheenjohtaja, Akateeminen karjakerho AKK, 045 144 3393
Eeva Linnainmaa, maidontuottaja, 040 418 6271
Matti Voutilainen, järjestöjohtaja (järjestelyt paikan päällä), MTK, 040 067 2807
Pia Franzén, nuorisoasiamies, SLC Nyland, 040 556 7020

Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle – EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys11.12.2019 17:43:08 EETTiedote

Euroopan komission Green Deal on onnistuessaan mahdollisuus Suomen maa- ja metsätaloudelle. Maa- ja metsätaloussektoreilla on valmius ja vahva halu tuottaa kestäviä ilmastoratkaisuja. Väestön lisääntyessä ruuan tarve maailmassa kasvaa joka vuosi. Suomessa maataloustuotantoa on kehitetty pitkäjänteisesti huomioimaan Green Dealin keskeisiä tavoitteita. Maa- ja metsätalous tuottaa ruuan, kuidun ja energian lisäksi runsaasti ilmasto-, biodiversiteetti- ja ympäristöhyötyjä ja ekosysteemipalveluja, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista3.12.2019 16:01:16 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.