Maratonneuvottelujen tulos yksityisellä sosiaalipalvelualalla: palkankorotukset yleisen linjan mukaiset, kiky-tunnit poistuvat ja viisipäiväinen vuosilomaviikko

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on kohtuullisen tyytyväinen uuteen yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimukseen. Neuvottelut kestivät puoli vuotta, ja vielä viimeisenä päivänä vääntöä käytiin yöhön asti.

Tuloksena syntyi sopimus, jonka suurimmat muutokset koskevat kiky-tuntien poistoa ja viisipäiväiseen vuosilomaviikkoon siirtymistä. Uusi sopimus on voimassa 1.4.2020–30.4.2022.

- Tulos vastaa pääosin Talentian asettamia tavoitteita neuvotteluihin. Palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa ja kiky-tunnit poistuvat ilman kompensaatiota työnantajalle, sanoo Talentian puheenjohtaja Tero Ristimäki.

Sopimuskaudella palkat nousevat 3,4 prosenttia. Ensimmäinen 1,3 % palkankorotus tulee 1.8.2020 ja toinen 1,5 % palkankorotus 1.7.2021. Korotukset tulevat kaikille työntekijöille.

Lisäksi palkkataulukkoihin tehdään 1.9.2021 kunkin palkkaryhmän vähimmäispalkkaluokkiin alarajakorotukset, joiden kustannusvaikutus on 0,6 %.

- Alarajakorotukset painottuvat hyvin Talentian jäsenryhmiin ja kurovat kiinni kunta-alan palkkoja ns. kirjapalkoissa, Ristimäki sanoo.

Kiky-tunnit poistuvat 31.8.2020 alkaen ja säännöllinen työaika lyhenee 30 minuuttia kaikissa työaikamuodoissa.

Iso muutos on se, että sopimuksessa siirrytään viisipäiväiseen vuosilomaviikkoon. 1.4.2022 alkaen ansaittavissa vuosilomissa siirrytään vuosilomalain mukaisesta arkipäivälaskennasta (6 pv/vko) lomapäivälaskentaan (5 pv/vko).

Muutos merkitsee sitä, että lauantaipäivien laskennasta luovutaan ja vuosiloma merkitään vain työpäiville. Uuden käytännön mukaan täysi vuosilomaviikko kuluttaa siis 5 vuosilomapäivää, kun aiemmin täysi vuosilomaviikko kulutti 6 vuosilomapäivää.

- Ottaen huomioon koko työmarkkinakierroksen ja koronatilanteen voidaan saavutettua neuvottelutulosta pitää hyvänä. Koronan aiheuttama talousnäkymien heikentyminen on luonut epävarmuutta yksityisellä sosiaalipalvelualalla. On hyvä, että nyt saadaan varmuus kikyn poistumisesta ja tulevista palkankorotuksista, Ristimäki sanoo.

Lisätietoja:

neuvottelujohtaja
Paula Kangasmaa
paula.kangasmaa@talentia.fi

Tero Ristimäki
tero.ristimaki@talentia.fi

Akavalainen 26 000 jäsenen Talentia edustaa laillistettuja sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, joita ovat yliopistotutkinnon suorittaneet sosiaalityöntekijät sekä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit, geronomit ja kuntoutuksen ohjaajat. Talentian jäsenet työskentelevät kunta-alalla (68 %) ja yksityisellä sosiaalipalvelualalla (30 %) sekä valtiolla (2 %). Talentia neuvottelee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen Hyvinvointialan liiton kanssa. Sopimuksen piiriin kuuluu lähes 43 000 työntekijää, jotka työskentelevät mm. yksityisissä lastensuojelulaitoksissa tai päiväkodeissa.