Mari Luukkosen uutuuskirja valottaa itänaapurin vaikuttamisyrityksiä Suojelupoliisin toimintaan

Suojelupoliisi toimi kylmän sodan aikana voimakkaammin suhteessa KGB:hen kuin mitä aiemmin on ymmärretty. Mari Luukkosen uutuuskirja Rautaesiripun varjossa tarkastelee Seppo Tiitisen johtamaa Suojelupoliisia idän ja lännen kamppailussa. Tehtaankadulla käynnistyi operaatio, jolla KGB yritti saada Supon kontrolliin.

Mari Luukkonen (VTM) tarkastelee poikkeuksellisessa uutuuskirjassaan Rautaesiripun varjossa itäisen suurvallan vaikuttamispyrkimyksiä Suojelupoliisin toimintaan ja suomettumisen ulkopoliittista ulottuvuutta.

"Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti Euroopan ja Suomen turvallisuusjärjestyksen. Siksi juuri nyt on erityisen mielenkiintoista tarkastella, miten kansallisen turvallisuuden suurin uhka, uusi sota Neuvostoliiton kanssa, pyrittiin torjumaan kylmän sodan aikana ja mitä siitä seurasi", Luukkonen kommentoi.

Kun Seppo Tiitinen astui 1978 Supon päälliköksi, turvallisuuspoliisiin kohdistui ristiriitaisia odotuksia. Presidentti Kekkonen edellytti Supolta virallisen ulkopolitiikan huomioimista, mutta myös vastinetta palkkakuluille. Tehtaankadulla käynnistyi operaatio, jolla KGB yritti saada Supon kontrolliin. Ratakadulla haaveiltiin paluusta räväkkään poliisitoimintaan.

Kirja haastaa historiantulkintoja ja käsityksiä suomettumisesta sekä asettaa Supon osaksi Suomen kylmää sotaa. Laajan arkistoaineiston ohella teos pohjautuu Tiitisen ja muiden Supossa työskennelleiden haastatteluihin.

Teos on samalla Mari Luukkosen (s. 1976) väitöskirja. Tutkimus on osa Suomen Akatemian Tulevaisuuden hahmottuminen -tutkimushanketta. Luukkosen väitöstilaisuus pidetään Turun yliopistossa perjantaina 29.4.2022 klo 12 alkaen, paikka Publicum, Mauno Koivisto -sali (Pub1). Väitöstä voi seurata myös etänä. Linkki etäseurantaan löytyy osoitteesta utu.fi/tutkimus/vaitokset.

Tekijän haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Painetut ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Mari Luukkonen. Kuva: Jonne Räsänen, Otava