Maria Ohisalo ja Arno Kotro sekä joukko nimekkäitä vaikuttajia ruotivat uutuuskirjassaan tasa-arvoon liittyviä puutteita

Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalon sekä opettaja ja kirjailija Arno Kotron kokoamassa uutuuskirjassa “Sinua on petetty” nimekkäät vaikuttajat ruotivat sukupuolten tasa-arvoon liittyviä epäkohtia. Teokseen ovat kirjoittaneet mm. Nasima Razmyar, Koko Hubara, Katleena Kortesuo ja Saara Särmä. “Sinua on petetty” julkaistaan tasa-arvon päivänä 19.3.

Sinua, minua ja meitä on petetty. Toisin kuin vallanpitäjät antavat ymmärtää, tasa-arvo ei ole valmis.

Tiukat sukupuolioletukset ja –roolit ovat haitaksi ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskuntamme menestykselle. Haluamme tehdä oman osamme niiden murtamiseksi”, kommentoivat Maria Ohisalo ja Arno Kotro

Omassa kirjoituksessaan Ohisalo avaa toipuvan kiltin tytön, nykyisen feministin päiväkirjamerkintöjä. Arno Kotro puolestaan käy läpi havaintojaan siitä, miten sukupuolijärjestelmä ohjaa ja rajoittaa elämää.

Filosofian tohtori, Monimuotoiset perheet -verkoston projektipäällikkö Anna Moring kyseenalaistaa kirjoituksessaan oletuksen siitä, että ihmiset jakautuvat miehiin ja naisiin.

Yhteiskuntatieteiden tohtori Saara Särmä kertoo feministisen ilakoinnin ja radikaalin hauskuuden vapauttavasta voimasta.

Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson kirjoittaa tuhansia vuosia kestäneestä seksismistä, joka vaatii taittuakseen aktiivista toimintaa toiveajattelun sijaan.

Tekstiili- ja käsitetaiteilija Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen muistuttaa, että liian usein suomalainen yhteiskunta ei ymmärrä, kuinka vammaisuus kietoutuu yhteen sukupuolen kanssa ja näin syrjinnästä tulee moniperusteista.

Virkavapaalla oleva ammattisotilas, feministi ja Vuoden hetero 2016 Juho Pylvänäinen kertoo tasa-arvotaistelusta ja myrkyllisestä miehen mallista.

Ruskeat Tytöt -median päätoimittaja Koko Hubara avaa kirjallisen kentän epätasa-arvoa ja sitä, miten rasismi ja seksismi kytkeytyvät toisiinsa.

Tietokirjailija, viestinnän asiantuntija Katleena Kortesuo kirjoittaa siitä, kuinka meillä feministeillä riittää tekemistä jo käyttämämme kielen kanssa.

Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar puolestaan painottaa, että tasa-arvotyötä ei voi lopettaa vetoamalla siihen, kuinka jossain muualla on asiat vielä huonommin.

Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen 19.3.2019. Tilaisuudessa tekijät esittävät lyhyesti kirjoituksensa, jonka jälkeen he ovat median haastateltavissa ja kuvattavissa.

Missä: Otava, Uudenmaankatu 10, 00120 Helsinki (3. Kerros)

Milloin: ti 19.3. klo 13–14

Ilmoittautumiset, haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Arno Kotro ja Maria Ohisalo. Kuva: Toni Härkönen.

Stupido Records täyttää 30 vuotta – uutuuskirja paljastaa sattumukset ja sekoilut suomalaisen musiikkibisneksen aluskasvillisuudessa20.3.2019 09:37:00 EETTiedote

Stupido Records on harvoja suomalaisia itsenäisiä pitkän linjan indie-levy-yhtiöitä. Sen 30-vuotista taivalta juhlitaan 11. ja 12.4. Helsingin Tavastia-klubilla, luonnollisesti värikkään livekattauksen voimin. Perustaja Joose Berglund paljastaa uutuuskirjassaan Stupido Records 30-vuotta – pari lanttia kaaoksesta, kuinka virolaisen Villu Tammen singlelevyn "vahingossa" julkaiseminen johti lopulta vuosikymmenien työhön suomalaisen vaihtoehtorockin parissa.