Maria Ohisalo: Luontokato on pysäytettävä, mikään määrä lisää luontokatoa ei ole kestävää

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo toi puoluekokouksessa pitämässään puheessaan esiin puolueen lähitulevaisuuden tavoitteita. Ohisalo kertoi vihreiden tavoittelevan luonnonsuojelun rahoituksen kaksinkertaistamista seuraavalla hallituskaudella ja työllisyysasteen nostamista 80 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Työllisyysasteen nostamisen kannalta Ohisalo kertoi koulutuksen olevan avainasemassa.

– Koulutukseen on panostettava nyt, jotta korkeampi työllisyysaste on mahdollinen. Työpaikat, joihin pääsisi ilman tutkintoa ovat katoamassa, Ohisalo totesi.

– Kaikille alle 25-vuotiaille, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa, on tarjottava mahdollisuus kouluttautua, Ohisalo linjasi.

Ohisalo painotti luontokadon ja ilmastokriisin ratkaisemisen olevan ihmiskunnan kohtalon kysymys.

– Ihmiset voivat olla terveitä vain, jos myös planeetan ekosysteemit ovat terveitä. Suomalaista luontoa voimme suojella vain me itse.

Ohisalo sanoi puheessaan myös lastensuojelun kehittämisen olevan vihreille prioriteetti.

– Me vihreät haluamme parantaa erityisesti suomalaisen lastensuojelun tilaa, ja aiomme osallistua aktiivisesti lastensuojelun nyt käynnistettyyn uudistustyöhön.

Lue koko Maria Ohisalon puhe täältä: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/maria-ohisalon-puhe-vihreiden-puoluekokouksessa-joensuussa-21-5-2022/

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.