Maria Ohisalo: Perussuomalainen energiapolitiikka vesittää yritysten tulevaisuusnäkymiä ja syventää kotitalouksien ongelmia

Uusiutuvat energiamuodot ovat fossiilienergiaa edullisempi ja riskittömämpi tuotantomuoto. Perussuomalaisten, kristillisemokraattien ja Liike Nytin vaatimusten toteuttaminen vain syventäisivät pitkällä tähtäimellä energiansaantiin liittyviä ongelmia. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo vaatii myös oppositiopuolueilta vastuullisuutta ilmastotavoitteiden suhteen.

Markkinoilla sähkön hinta määräytyy kalleimman mukaan. Kalleinta energiaa on tällä hetkellä maakaasu, toisena tulee hiilivoima. Kaikista edullisinta sähköntuotantoa on uusiutuva ja päästötön energia, kuten tuulivoima, aurinkovoima ja vesivoima. Myös ydinvoimalla on oma roolinsa puhtaan energian tuotannossa.

– On posketon väite, että hallituksen ilmastotavoitteet olisivat syypää korkeaan energian hintaan. Päinvastoin: Suomen tilanne on parempi kuin suuren osan muuta Eurooppaa juuri siitä syystä, että olemme investoineet hajautettuun uusiutuvaan energiaan jo varhain, Ohisalo korostaa.

Koska sähkön hinta markkinoilla määräytyy tällä hetkellä kalleimman mukaan, saavat monet energiayhtiöt suuria voittoja kalliiden sähkölaskujen kanssa painivien kansalaisten kustannuksella.

– En myöskään ymmärrä, miksi perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt ovat EU:n varjolla asettuneet välikysymyksessään vastustamaan windfall-veroa, jolla nimenomaan suitsittaisiin energiayhtiöiden isoja, perusteettomia voittoja, Ohisalo lisää.

Kysymys Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen sitoutumisesta tulee olemaan keskeinen ensi kevään vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa.

– On oikeastaan vastuutonta edes väläytellä ilmastotoimien tauolle laittamisella tai u-käännöksellä. Yritykset ovat laskeneet investointinsa sen varaan, että Suomi jatkaa johdonmukaisella polulla kohti hiilineutraaliutta vuonna 2035. Toivoisin kaikilta oppositiopuolueilta selkeäsanaista sitoutumista maan ilmastotavoitteeseen jo ennen ensi kevään vaaleja ja hallitusneuvotteluita, Ohisalo vaatii.

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.