Marian katse pohtii Mariaan liittyviä legendoja

Maria, Jeesuksen äiti, on kristikunnan tunnetuin nainen. Henkilönä hänestä kuitenkin tiedetään vain vähän. Teoksessa perehdytään Mariaan ja hänen ympärilleen syntyneisiin legendoihin. Millainen oli kukkien Madonna, taivaan kuningatar, lohduttaja ja luontoemo?

Sisko Ylimartimo: Marian Katse. Kansi: Timo Numminen

Sisko Ylimartimon Marian katse valottaa Marian elämän ohella hänen ympärilleen syntynyttä kulttia sekä monitahoista kertomus- ja kuvatraditiota. Legendat, perimätieto ja kansanhurskaus ovat lisänneet Neitsyt Mariaan mielikuvituksellisia piirteitä ja symboliikkaa. Hänessä on nähty ylivertainen auttaja, esirukoilija ja lohduttaja, luontoemo, kukkien madonna ja taivaan kuningatar.

Islam ja kansanrunous ovat luoneet hänestä omat tulkintansa. Kuvataiteilijat ovat heijastaneet Mariaan aikakautensa esteettisiä ihanteita ja uskonnollisia käsityksiä. Madonnassa on haluttu ennen kaikkea kuvata naista ja äitiä, jolla oli lapsestaan iloa ja surua.

Tietokirjailija Sisko Ylimartimo on kirjoittanut kuvataiteesta, saduista, fantasiasta ja nuorisokirjallisuudesta, jota hän on myös suomentanut.

Teos: Marian katse : Kuvia, kuvitelmia ja kertomuksia
Kirjoittaja: Sisko Ylimartimo
Kansi: Timo Numminen
Julkaisupäivä: 10.3.2021

Viestintäjohtaja Vilja Perttola,
vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319
Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy

Arvostelukappaleet: info@avain.net

Sisko Ylimartimo: Marian Katse. Kansi: Timo Numminen

Syksyn kirjoissa yhteiskunnallisia teemoja ja puhuttelevaa kulttuuria30.3.2021 15:14:58 EEST | Tiedote

Avaimen syksyn 2021 runsas kustannusohjelma sisältää kirjoja kaikenikäisille lukijoille. Kirjat kuljettavat lukijat muun muassa patikoimaan Sveitsin Alpeille, valloittamaan Kiinan luovien alojen markkinoita ja pohtimaan kotiseutuvierautta sekä suvaitsevaisuuden monia ulottuvuuksia. Nuoremmille lukijoille on tarjolla muun muassa runomittaisia seikkailuja Juha Siron lastenromaanissa sekä ympäristönsuojelua hauskojen Kosan ja Mukan matkassa. Laajan selkokirjakattauksen kruunaa Elina Karjalaisen Uppo-Nalle, jonka on selkomukauttanut Silja Vuorikuru.