Marja Sakari blir ny museichef för Konstmuseet Ateneum

Filosofie doktor Marja Sakari blir museichef efter att ha varit intendent för de växlande utställningarna på Museet för nutidskonst Kiasma. Hon tar över som museichef för Konstmuseet Ateneum 3.12.2018.
Marja Sakari. Bild: Finlands Nationalgalleri / Pirje Mykkänen.

Finlands Nationalgalleris styrelse sökte en museichef med kunnande inom såväl konsthistoria som konstmuseumsbranschen både offentligt och i tysthet. ”Vi intervjuade flera förtjänstfulla kandidater," säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”Marja Sakari har ett starkt kunnande inom konsthistorisk forskning och erfarenhet av arbete inom museisektorn och utställningsverksamhet. Hon besitter dessutom ett omfattande nätverk av kontakter inom hela kulturfältet både nationellt och internationellt.”

”Jag är tacksam för det förtroende styrelsen visar mig,” säger Marja Sakari. ”Det är fint att bli utsedd till chef för Finlands mest kända museum. Jag fortsätter på den väg som mina föregångare har gått in på och jag har ett stort förtroende för Ateneums experter. Jag väntar ivrigt på att få ta itu med min nya uppgift."

"Ateneum är landets mest välkända museum och den finska konstens hem. Styrelsen är övertygad om att Marja Sakari kommer att styra forskningsarbetet på Ateneum och leda museets nationella och internationella synlighet med framgång,” säger Nationalgalleriets styrelseordförande, president Tarja Halonen.

Marja Sakaris bild: http://press.fng.fi

Kontaktuppgifter för intervjuer: Informatör Anna Kari, tfn. +358 40 717 8185, anna.kari@ateneum.fi

Mer information:
Finlands Nationalgalleri, generaldirektör Risto Ruohonen, tfn +358 50 556 7169
Marja Sakari, Museichef för Konstmuseet Ateneum från och med 3.12.2018, tfn +358 40 513 7164

Marja Sakari. Bild: Finlands Nationalgalleri / Pirje Mykkänen.

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi