Marjatta Hanhijoen akvarellit ja grafiikansarjat näyttelyssä ja kirjana

Kuvataiteilija Marjatta Hanhijoki (s. 1948) tunnetaan arkirunollisista akvarellimaalauksistaan ja ystäviä ja kollegoita kuvaavista grafiikansarjoistaan. Nämä intiimit ja herkät kuvat läheisyydestä ja yhdessäolosta ovat samalla tutkielmia naiseuden olemuksesta. Hanhijoen mestarillinen akvarellitekniikka ja ilmiömäinen kyky tehdä arkisista näkymistä – työhuoneen seinästä, ikkunalaudan tavarajoukosta – poeettisia ja tunnelatautuneita rajauksia ovat poikkeuksellisia Suomessa. Marjatta Hanhijoki tunnetaan erityisesti yksityiskohtaisista interiöörikuvauksistaan.

Teoksen ovat kirjoittaneet Taideyliopiston Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson ja Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti Erkki Anttonen. Kirjan esipuheen on kirjoittanut Taidehallin näyttelypäällikkö Eeva Holkeri.

Silminnähden-kirja liittyy Helsingin Taidehallissa tällä viikolla avautuvaan samannimiseen näyttelyyn. Näyttely on avoinna yleisölle 13.11.2021–2.1.2022.

Marjatta Hanhijoki – Silminnähden | Synbarligen
144 sivua, sidottu
Kirjoittat: Hanna Johansson ja Erkki Anttonen
Kielet: suomi ja ruotsi
Parvs 2021

Marjatta Hanhijoki: Silminnähden / Synbarligen, Parvs 2021
Marjatta Hanhijoki: Muuri (Riitta ja Aino) | Muren (Riitta och Aino), 1989, viivasyövytys | linjeetsning, 60 x 50 cm Mm. kokoelmissa Hailuodon kunta, Viljakkalan kunta | bl.a. Samlingen Karlö kommun, Viljakkala kommun
Marjatta Hanhijoki: Olgan ja Georgen kolme ikkunaa, Fiski | Olgas och Georges tre fönster, Fiski, 2021, akvarelli | akvarell, 151,5 x 114 cm
Marjatta Hanhijoki: Leena Krohn, 1998, akvarelli | akvarell, 78 x 60 cm, WSOY:n taidekokoelmat | WSOY:s konstsamlingar
Marjatta Hanhijoki: Peili, Mirja ja toistuvat muodot | Spegel, Mirja och former som upprepas, 1987, viivasyövytys | linjeetsning, 57 x 49 cm
Marjatta Hanhijoki: AinaRauha | AinaFred, 2011
akvarelli | akvarell, 98 x 69 cm
Yksityiskokoelma | privatsamling
Marjatta Hanhijoki: AinaRauha | AinaFred, 2011 akvarelli | akvarell, 98 x 69 cm Yksityiskokoelma | privatsamling
Saastamoisen säätiön kokoelmat / EMMA Espoon modernin taiteen museo
Saastamoinenstiftelsens konstsamling / EMMA Esbo moderna konstmuseum
Marjatta Hanhijoki: Sininen huone | Det blå rummet, 1999, akvarelli | akvarell, 63 x 130 cm Saastamoisen säätiön kokoelmat / EMMA Espoon modernin taiteen museo Saastamoinenstiftelsens konstsamling / EMMA Esbo moderna konstmuseum
Marjatta Hanhijoki: Kurpitsa ym. | Pumpa, m.m., 2017, akvarelli | akvarell, 115,5 x 97 cm
Marjatta Hanhijoki: Asetelmapöytä, Lallukka | Stilleben bord, Lallukka, 2020, akvarelli | akvarell, 109 x 124 cm
Marjatta Hanhijoki: Ruutupöytä | Rutbord, 2009, akvarelli | akvarell, 137 x 118 cm. Yksityiskokoelma | privatsamling

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.