Marju Silander Omakotiliiton uudeksi toiminnanjohtajaksi

Omakotiliiton uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu Marju Silander. Hän siirtyy tehtävään Suomen CP-liiton toiminnanjohtajan tehtävästä. Silander aloittaa uudessa tehtävässään tammikuussa 2022.
Omakotiliiton toiminnanjohtajaksi on valittu pitkän järjestökokemuksen omaava Marju Silander. Kuva: Viivi Handolin.

Silander on toiminut yrittäjä- ja vammaisjärjestöjen johtotehtävissä 11 vuotta. Koulutukseltaan hän on kansantaloustieteen VTM. Aiemmin Silander on toiminut pankki- ja viestintäalalla sekä pitkään omaishoitajana.

Omakotiliiton toiminnanjohtajana Silander haluaa vaikuttaa asumiskustannuksiin sekä edistää asumismallia, joka joustaa elämäntilanteiden ja tarpeiden mukaan. ”Yhä useammalla tulisi olla mahdollisuus valita asumistapansa elämäntilanteesta tai mahdollisesta erityisyydestä riippumatta”, hän toteaa.

”Asumisessa on Suomen suurin kansallisvarallisuus. Pientaloasuminen myös mahdollistaa aktiivisen elämän, ja aktiivisuudesta on hyötyä koko yhteiskunnalle”, hän sanoo.

Tärkeäksi Silander kokee myös sen, että Omakotiliiton jäseniksi löytävät asujat monista eri ikäluokista ja asumismuodoista. ”Esimerkiksi neuvontapalvelumme ovat ainutlaatuisia, ja toivon yhä useamman löytävän ne”, hän kehuu.

Järjestötoimintaa Silander haluaa kehittää kukoistavaksi, vaalia sen yhteisöllisyyttä sekä kehittää yhteistyötä eri tahojen kanssa. ”Odotan innolla, että pääsen aloittamaan pientaloasumisen äänitorvena ja puolestapuhujana", hän iloitsee.

Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors on hyvillään, että Omakotiliiton johtoon saatiin pitkän johtajakokemuksen omaava järjestöasiantuntija. ”Marju Silanderilla on täydellistä kokemusta Omakotiliiton luotsaamiseen ja aitoa innostusta toimia tehtävässä”, Rehnfors sanoo.

Tehtävään haki paljon hyviä hakijoita, hän kertoo. ”Omakotiliitolla on paljon näkyvyyttä ja vaikutusvaltaa, ja tehtävä kiinnosti laajalti.”

Suomen Omakotiliitto on valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 72 000 jäsentä. Omakotiliitto on 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa  500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.