Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen 25.6.-16.7.

Ändringar i närtågstrafiken 25.6-16.7:

K-tåget:

K-tågens avgångs- och ändstation är Böle. K-tåget går inte mellan Helsingfors och Böle.

N-tåget:

Dagtid är N-tågens avgångs- och ändstation Böle. N-tåget går inte dagtid mellan Helsingfors och Böle.

• Från måndag till fredag avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 6.00 –20.02.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 5.59–20.59 har Böle som ändstation.
  • På lördagen avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.12–20.02.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 7.29–20.59 har Böle som ändstation.
  • På söndagen avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 11.12–19.47.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 10.29–20.59 har Böle som ändstation.

I- och P-tågen till och från Flygplatsen (Ringbanan):

Från Flygplatsen går endast I-tåget ända fram till Helsingfors. P-tåget går från Helsingfors till Flygplatsen.

• Från måndag till fredag avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 7.06–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 5.31–19.11 har Böle som ändstation.
  • På lördagen avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.21–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 7.56–19.11 har Böle som ändstation.
  • På söndagen avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 11.06–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 10.41–19.11 har Böle som ändstation.

Förbättringsarbetet pågår till augusti. Information om specialarrangemangen som gäller 18.7-4.8 kommer senare. Banarbetena utförs i anknytning till Trafikverkets HELRA-projekt liikennevirasto.fi/helra.

Trafikverkets projekt för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA) ingår i ett mera omfattande projekt för att utveckla bannätet i Södra Finland.  Inom projektet ändras spåren på Helsingfors bangård så att de bättre svarar mot den ökade trafikmängden. HELRA-projektet effektiverar verksamheten på Helsingfors bangård och minskar tågens störningskänslighet. Efter slutfört projekt kan tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen. Under ett dygn innebär detta en ökning på 200 tåg.  Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro. Byggnadsplaneringen erhåller TEN-T finansiering. HELRA-projektet blir klart 2020. HELRA-projektet genomförs av Trafikverket, HRT och VR.

Ytterligare information om avvikelserna i trafiken:
HRT: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tfn 040 573 1283 och www.reittiopas.fi
VR Närtrafik: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tfn 0307 0123 och www.vr.fi

Mer information om HELRA-projektet:
Trafikverket: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@trafikverket.fi, tfn 029 534 3829

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen 25.6.-16.7.
Ladda ned bild
Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Foto: Lauri Eriksson/HRT
Ladda ned bild

Följ HSL Helsingin seudun liikenne