Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen 25.6.-16.7.

Ändringar i närtågstrafiken 25.6-16.7:

K-tåget:

K-tågens avgångs- och ändstation är Böle. K-tåget går inte mellan Helsingfors och Böle.

N-tåget:

Dagtid är N-tågens avgångs- och ändstation Böle. N-tåget går inte dagtid mellan Helsingfors och Böle.

• Från måndag till fredag avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 6.00 –20.02.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 5.59–20.59 har Böle som ändstation.
  • På lördagen avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.12–20.02.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 7.29–20.59 har Böle som ändstation.
  • På söndagen avgår N-tågen undantagsvis från Böle kl. 11.12–19.47.
  • N-tågen som avgår från Kervo kl. 10.29–20.59 har Böle som ändstation.

I- och P-tågen till och från Flygplatsen (Ringbanan):

Från Flygplatsen går endast I-tåget ända fram till Helsingfors. P-tåget går från Helsingfors till Flygplatsen.

• Från måndag till fredag avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 7.06–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 5.31–19.11 har Böle som ändstation.
  • På lördagen avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.21–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 7.56–19.11 har Böle som ändstation.
  • På söndagen avgår I-tågen undantagsvis från Böle kl. 11.06–21.40.
  • P-tågen som avgår från Flygplatsen kl. 10.41–19.11 har Böle som ändstation.

Förbättringsarbetet pågår till augusti. Information om specialarrangemangen som gäller 18.7-4.8 kommer senare. Banarbetena utförs i anknytning till Trafikverkets HELRA-projekt liikennevirasto.fi/helra.

Trafikverkets projekt för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA) ingår i ett mera omfattande projekt för att utveckla bannätet i Södra Finland.  Inom projektet ändras spåren på Helsingfors bangård så att de bättre svarar mot den ökade trafikmängden. HELRA-projektet effektiverar verksamheten på Helsingfors bangård och minskar tågens störningskänslighet. Efter slutfört projekt kan tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen. Under ett dygn innebär detta en ökning på 200 tåg.  Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro. Byggnadsplaneringen erhåller TEN-T finansiering. HELRA-projektet blir klart 2020. HELRA-projektet genomförs av Trafikverket, HRT och VR.

Ytterligare information om avvikelserna i trafiken:
HRT: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tfn 040 573 1283 och www.reittiopas.fi
VR Närtrafik: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tfn 0307 0123 och www.vr.fi

Mer information om HELRA-projektet:
Trafikverket: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@trafikverket.fi, tfn 029 534 3829

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen 25.6.-16.7.
Ladda ned bild
Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Foto: Lauri Eriksson/HRT
Ladda ned bild

Följ HSL Helsingin seudun liikenne

Senaste pressmeddelandena från HSL Helsingin seudun liikenne

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.