Marke Ahonen kehottaa uutuuskirjassaan nostamaan katseen ylös maasta tarkkailemaan lintuja!

Lintujen tarkkailun kautta opimme paitsi arvostamaan lintuja ja niiden meistä riippumatonta elämää myös ymmärtämään itseämme ja paikkaamme monilajisessa maailmassa.
”Lintujen katselemisen taito” (Basam Books 2021)

Miten lintujen katsominen ja näkeminen avaa näkymiä uusiin maailmoihin ja saa tutun ympäristön näyttäytymään toisin? Miten lintuharrastus aloitetaan ja miten lintulajit opitaan tunnistamaan? Mitä lintujen perhe-elämän tarkkaileminen opettaa meille meistä itsestämme ja omista tunteistamme? Mikä on meidän paikkamme lintujen maailmassa?

Klassillisen filologian dosentti, tietokirjailija ja suomentaja Marke Ahonen kertoo uudessa kirjassansa Lintujen katselemisen taito (Basam Books 2021) lintuharrastuksestaan ja niistä yllättävistäkin asioista, joita se hänelle on antanut. Kirjan painopiste on oman lähiluonnon tarkkailussa ja sen monimuotoisuudelle avautumisessa.

”Lintuharrastuksen ydin on nimenomaan katsominen. On katsottava, jotta voisi nähdä jotakin yllättävää tai kaunista tai riemastuttavaa tai järkyttävää tai koskettavaa tai ajatuksia ja oivalluksia herättävää. On katsottava toiveikkaasti, kohdetta etsien. On katsottava intensiivisesti, kohdetta sitkeästi seuraten. On katsottava toistuvasti, tuttuuden ja vierauden kokemusta tavoitellen, yhtäläisyyksiä ja eroja hakien ja arvioiden.”

Marke Ahonen on klassillisen filologian dosentti, tietokirjailija ja suomentaja. Ahoselle myönnettiin syksyllä 2021 tiedonjulkistamisen valtionpalkinto teoksesta Oopiumia ja ajatusharjoituksia. Kirjoituksia antiikin lääketieteestä ja filosofiasta (Gaudeamus 2020).

”Lintujen katselemisen taito” (Basam Books 2021)

"Anssi Ylirönnin syvällinen monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa uudenlaisen katsauksen kuolemaan"11.4.2024 09:18:00 EEST | Tiedote

Anssi Ylirönnin monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa syvällisen katsauksen kuolemaan uusien näkökulmien kautta. Ylirönni yhdistää filosofiaa ja biologiaa etsiessään vastauksia kysymyksiin kuolemasta, elämästä ja tietoisuudesta. Teos tarkastelee kuolemaa osana luonnon kiertokulkua ja ihmisten ohella myös muiden lajien näkökulmasta.

Äänesi, ikuinen viha-rakkaussuhde? Äänikouluttaja Sara Rouvisen uusi teos "Löydä luonnollinen äänesi" rohkaisee vapaaseen ilmaisuun9.4.2024 10:24:35 EEST | Tiedote

Löydä luonnollinen äänesi-teos opastaa lukijan ainutlaatuiselle matkalle äänen maailmaan. Ääni on tärkeä tunneilmaisun ja rentoutumisen väline, ja kirja tarjoaa helpot harjoitukset äänen kehittämiseen ja huoltamiseen. Tekijä Sara Rouvinen on esiintymisen ja äänenkäytön kouluttaja, puheviestinnän FM, laulaja ja esiintyvä artisti. Kirja avaa äänen eri piirteitä ja rohkaisee lauluun, puhumiseen ja vapaaseen ilmaisuun, olitpa sitten esiintyjä, puhetyöntekijä tai muuten vain kiinnostunut äänestäsi. Kirja pitää sisällään myös inspiroivia haastatteluja ihmisten suhteesta omaan ääneen. Kirjassa on haastateltu mm. näyttelijä Sari Havasta, sokeaa laulunopettajaa Riikka Hännistä ja lukuisia muita äänenkäyttäjiä.

"Fasismista ja demokratiasta: George Orwellin upea klassikko herää uudelleen henkiin"5.4.2024 11:22:44 EEST | Tiedote

George Orwellin intohimoinen älykkyys ja vastustus totalitarismia kohtaan heijastuvat uudessa kirjajulkaisussa "Fasismista ja demokratiasta". Kokoelma koostuu 1940-luvun esseistä, joissa Orwell käsittelee sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja puolustaa demokratiaa. Näiden uudelleen julkaistujen klassikoiden avulla lukijat voivat löytää ajankohtaisia näkökulmia politiikkaan ja yhteiskuntaan.