Marke Ahonen kehottaa uutuuskirjassaan nostamaan katseen ylös maasta tarkkailemaan lintuja!

Lintujen tarkkailun kautta opimme paitsi arvostamaan lintuja ja niiden meistä riippumatonta elämää myös ymmärtämään itseämme ja paikkaamme monilajisessa maailmassa.

”Lintujen katselemisen taito” (Basam Books 2021)

Miten lintujen katsominen ja näkeminen avaa näkymiä uusiin maailmoihin ja saa tutun ympäristön näyttäytymään toisin? Miten lintuharrastus aloitetaan ja miten lintulajit opitaan tunnistamaan? Mitä lintujen perhe-elämän tarkkaileminen opettaa meille meistä itsestämme ja omista tunteistamme? Mikä on meidän paikkamme lintujen maailmassa?

Klassillisen filologian dosentti, tietokirjailija ja suomentaja Marke Ahonen kertoo uudessa kirjassansa Lintujen katselemisen taito (Basam Books 2021) lintuharrastuksestaan ja niistä yllättävistäkin asioista, joita se hänelle on antanut. Kirjan painopiste on oman lähiluonnon tarkkailussa ja sen monimuotoisuudelle avautumisessa.

”Lintuharrastuksen ydin on nimenomaan katsominen. On katsottava, jotta voisi nähdä jotakin yllättävää tai kaunista tai riemastuttavaa tai järkyttävää tai koskettavaa tai ajatuksia ja oivalluksia herättävää. On katsottava toiveikkaasti, kohdetta etsien. On katsottava intensiivisesti, kohdetta sitkeästi seuraten. On katsottava toistuvasti, tuttuuden ja vierauden kokemusta tavoitellen, yhtäläisyyksiä ja eroja hakien ja arvioiden.”

Marke Ahonen on klassillisen filologian dosentti, tietokirjailija ja suomentaja. Ahoselle myönnettiin syksyllä 2021 tiedonjulkistamisen valtionpalkinto teoksesta Oopiumia ja ajatusharjoituksia. Kirjoituksia antiikin lääketieteestä ja filosofiasta (Gaudeamus 2020).

”Lintujen katselemisen taito” (Basam Books 2021)

Muuttuvassa työelämässä on ensisijaisen tärkeää hankkia uusia taitoja ja päivittää omaa osaamista – uutuuskirja kertoo, miten onnistut tässä!12.10.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Työelämän murroksesta juontuvat taitotarpeet ovat suosittu aihe julkisessa keskustelussa. Harvoin kuitenkaan kerrotaan, miten yksittäinen ihminen pärjää työelämän myllerryksessä, tai, miten hän voisi kehittää osaamistaan. Sanna Eulenberger puuttuu tähän epäkohtaan uudessa kirjassansa ”Vapaalla tyylillä taitajaksi”.

Skitsofrenia-termistä tulisi luopua!1.10.2021 09:45:00 EEST | Kutsu

Maailman mielenterveyspäivänä 10.10.2021 klo 12.30–15.00 järjestetään Skitsofrenia - onko diagnoosi totta? -tietokirjan julkistamistilaisuus Lapinlahden Lähteellä Helsingissä. Tilaisuus on osa Lapinlahden Lähteen Maailman mielenterveyspäivän ja Aleksis Kiven päivän ohjelmaa. Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä Nousevan mielen FB-sivujen kautta. Ks. linkki tilaisuuteen: dy.fi/kvu Kirjan kirjoittajat ovat Karoliina Maanmieli, Tapio Gauffin ja Nisse Suutarinen ja sen on kustantanut Basam Books. Se julkaistaan osana Basam Booksin "Toivon näkökulmia mielenterveystyöhön" -kirjasarjaa. Kirjassa tarjotaan vaihtoehtoinen malli psykoosin hoitoon sekä käsitellään psykoosin ja skitsofrenian nykyisen hoidon ongelmia. Kirjan teesejä ovat muun muassa: 1) Skitsofrenia-termistä on luovuttava 2) Psykoosilääkityksen suhteen on kunnioitettava potilaan itsemääräämisoikeutta 3) Traumanäkökulma on huomioitava psykoosin hoidossa. Näiden teesien perustelemisen ohella kirjassa esitellään laajasti Keroputaan