Marketin hyvikkilaatikko pelastaa kasvikset ja leivät hävikiltä – ”Varma hitti”

Pääkaupunkiseudun 60 S-marketista saa nyt ekologisia ja edullisia kahden euron hävikkilaatikkoja, joihin on kerätty hehkeimmät hetkensä nähneitä kasviksia, hedelmiä tai leipomotuotteita. Aamupäivisin myynnissä olevilla hyvikkilaatikoilla taklataan ruokahävikkiä ja se on jälleen askel kohti tavoitetta puolittaa ruokahävikki.

Aamupäivisin myynnissä olevilla hyvikkilaatikoilla taklataan ruokahävikkiä S-market Bulevardilla ja muissa pk-seudun S-marketeissa.  Kuva: Lari Lappalainen
Aamupäivisin myynnissä olevilla hyvikkilaatikoilla taklataan ruokahävikkiä S-market Bulevardilla ja muissa pk-seudun S-marketeissa. Kuva: Lari Lappalainen

Pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan alueella toimivan HOK-Elannon 60 S-marketissa myydään jatkossa hyvikkilaatikoita, joihin kerätään hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen päivän saavuttaneita leipomotuotteita. Kahden euron hyvikkilaatikot tuovat kaivatun lisän hedelmä- ja vihanneshävikin hillitsemiseen. Päivän kattaus on aina vähän erilainen ja määrät vaihtelevat myös satokauden mukaan.

– Tärkein työ hävikin hillitsemiseksi tehdään datan kautta ennustamalla. Ennuste ei kuitenkaan osu aina napakymppiin ja hedelmiin ja vihanneksiin voi myös tulla kauneusvirheitä tai kolhuja. Aamupäivän hyvikkilaatikko on odotettu lisä punalapputuotteiden ja suositun ilta-alen rinnalle. Voimme vähentää hävikkiä yhdessä asiakkaidemme kanssa, sanoo ryhmäpäällikkö Ari Rantanen osuuskauppa HOK-Elannon S-market-ketjusta.

Pehmeä tomaatti tai tummentunut banaani voi olla vielä erinomainen raaka-aine ruoanlaittoon

Kolhiintuneet hedelmät tai kasvikset sopivat vaikkapa smoothieen, laatikkoruokiin, kasvissosekeittoihin ja hedelmäsalaatteihin. Leipälaatikoihin kerätään parasta ennen -päiväyksen saavuttamassa olevat pakatut leipomotuotteet. Gluteenittomista leipomotuotteista tehdään omat laatikot.

– Kaupassa hävikkitalkoot ovat jokapäiväistä arkea ja haluamme kannustaa myös asiakkaitamme kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin. Ensimmäiset merkit kertovat, että laatikko on varma hitti, Rantanen kertoo.

Ruokahävikkiä hallitaan suunnitelmallisuudella ja yhteistyöllä koko toimitusketjussa. S-ryhmän tavoitteena on mennä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Koko S-ryhmän tasolla markettien ruokahävikki on vähentynyt 21 prosenttia viimeisen kuuden vuoden aikana.

HOK-Elannon alueen ruokakauppojen muissa ketjuissa hedelmä- ja vihanneshävikin torjunnalle etsitään erilaisia keinoja. Helsingin Sokoksen S-marketissa iso osa hävikkiuhanalaisista tuotteista kerätään yläkerran Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineiksi. Prismassa, Food Market Herkuissa, Alepoissa ja myös S-marketeissa hedelmä- ja vihanneshävikkiä lahjoitetaan sekä ruoka-apuun että sille etsitään hyödyntämismahdollisuuksia uudenlaisella kiertotalousyhteistyöllä. Alepa-ketjun korttelimyymälöissä kokoluokka ja valikoima on suppeampi ja hedelmä- ja vihanneshävikkiä syntyy huomattavasti vähemmän.

Ari Rantanen, ryhmäpäällikkö, S-market-ketju, HOK-Elanto, ari.rantanen(at)sok.fi

Lataa
Lataa

HOK-Elanto rekrytoi satoja kaupan ja ravintoloiden ammattilaisia 2.7.2021 10:00:00 EEST | Tiedote