Markkinaoikeus hyväksyi DNA:n valituksen antenniverkon tv-palvelujen kilpailutuksesta

DNA on voittanut markkinaoikeuden käsittelyyn viemänsä Yleisradion julkista hankintaa koskevan asian. Markkinaoikeus kieltää Yleisradiota jatkamasta hankintalain vastaista hankintamenettelyä antenniverkon tv-palveluja koskevassa kilpailutuksessa.

Markkinaoikeus on hyväksynyt DNA:n valituksen ja kieltää Yleisradion hankintayksikköä jatkamasta hankintalain vastaista hankintamenettelyä antenniverkon televisiokanavien lähetyspalveluista.

DNA:n valitus koski erityisesti tarjouspyyntöön sisällytettyjä kiinteistöjen vastaanottolaitteistoon kohdistuneita vaatimuksia, jotka käytännössä olisivat koskeneet vain DNA:ta. Markkinaoikeuden ratkaisu vahvistaa, että kiinteistöjen antennivastaanoton kustannukset eivät voi sisältyä lähetyspalvelua koskevaan tarjouspyyntöön.

”Olemme erittäin tyytyväisiä markkinaoikeuden päätökseen. Se on lopputulokseltaan odotustemme mukainen. Päätöksen perusteluissa on huomioitu kattavasti sekä tasapuolisuuden vaatimukset että kilpailun edistämisen näkökohdat. Olemme edelleen erittäin halukkaita tarjoamaan antenniverkkomme Yleisradion kanavien lähetysverkoksi myös jatkossa”, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA on jakanut Ylen kaikki HD-muotoiset tv-kanavat antenniverkossaan jo vuoden 2014 tammikuusta lähtien, sopimus kanavien jakelusta on voimassa vuoden 2026 loppuun saakka. DNA:n antenniverkossa on tällä hetkellä yhteensä 17 HD-kanavaa.

”Antenniverkossa on meneillään siirtymä kohti pelkästään teräväpiirtona tapahtuvaa tv-kanavien jakelua, ja tässä kehityksessä DNA on vahva veturi. VHF-antenniverkkomme on alusta lähtien käyttänyt pelkästään DVB-T2-teknologiaa, joka mahdollistaa HD-kanavien tarjoamisen koteihin. Teemme aktiivisesti työtä myös T2-päätelaitteiden yleistymisen eteen”, Pekka Väisänen kertoo.

DNA:n antennitelevisioverkko on DVB-T2-standardin mukainen, ja sen palvelualue kattaa tällä hetkellä noin 85 prosenttia suomalaisista. DNA:lla on valmius laajentaa verkkoaan edelleen. VHF-taajuudella toimiva verkko hyödyntää matkaviestinverkon mastoja, mikä takaa laajan palvelualueen ja hyvän toimintavarmuuden. Verkkoratkaisu käyttää taajuuksia erittäin tehokkaasti. DNA:n antennitelevisioverkko on maailmanlaajuisesti ensimmäisiä DVB-T2-verkkoja, ja DNA:n innovatiivinen verkkoratkaisu mahdollisti teräväpiirtotasoisten palvelujen tehokkaan jakelun Suomessa. VHF-taajuuksien vastaanotto edellyttää VHF-antennia.

Pekka Väisänen, johtaja, kuluttajaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.