Maksuturva Group Oy

MARKKINAOIKEUS: VALTIOKONTTORI TOIMI VERKKOMAKSAMISTA KOSKEVASSA KILPAILUTUKSESSA LAINVASTAISESTI

1.8.2017 08:45 | Maksuturva Group Oy

Maksuturva Group Oy valitti viime syksynä 24.10.2016 markkinaoikeuteen hankintalain vastaisesta menettelystä Valtiokonttorin verkkomaksamista koskevassa julkisessa hankinnassa. Markkinaoikeuden 4.7.2017 antamassa päätöksessä on todettu, että Valtiokonttori on menetellyt vastoin hankintalakia, kun se ei antanut verkkomaksamista koskevassa tarjouspyynnössään tarjouksen jättämiseksi riittäviä tietoja hankinnan laajuudesta ja siihen mahdollisesti liittyvistä käyttäjäorganisaatioista. Markkinaoikeuden tekemä päätös pohjautuu korkeimman hallinto-oikeuden 17.11.2016 antamaan vuosikirjaratkaisuun, jossa KL-Kuntahankinnat Oy kilpailutti terveydenhuollon hoitotarvikkeiden yhteishankinnan koko Suomen osalta.

Valtiokonttori ilmoitti 12.7.2016 julkaistulla EU-hankintailmoituksella sekä 26.8.2016 julkaistulla korjausilmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta verkkomaksamisen palveluhankinnasta. Kesällä 2016 julkaistussa virallisessa tarjouspyynnössä hankinnan laajuus märiteltiin käsittävän viisivuotiskaudella arviolta 40-88 käyttäjäorganisaatiota, kun jo joulukuussa 2016 uutisoitiin maksujärjestelmästä, joka tulee hoitamaan jopa 1000 toimijan rahaliikenteen.

Valtiokonttori valitsi 10.10.2016 tehdyllä hankintapäätöksellä Paytrail Oyj ja Nets Oy -ryhmittymän sopimustoimittajaksi. Maksuturva Group Oy sijoittui tarjouskilpailussa toiselle sijalle saaden laatupisteissä maksimaaliset pisteet. Maksuturva Group Oy teki 24.10.2016 valituksen markkinaoikeudelle, koska katsoi että tarjouspyyntö oli lainavastainen, eikä antanut kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille tai siihen osallistumista harkitseville tahoille tasavertaisia edellytyksiä tarjouskilpailussa menestymiseen.

- Markkinaoikeuden päätös osoittaa, että olimme oikeassa ja siinä todetaan vaatimuksemme mukaisesti, että Valtiokonttorin verkkomaksamista koskeva hankintamenettely oli lainvastainen, koska hankinnan laajuus ja siinä mukana olevat palvelua hyödyntävät käyttäjäorganisaatiot oli jätetty määrittelemättä, toteaa Maksuturva Group Oy:n toimitusjohtaja Mikael Smeds.

Oikeusprosessin aikana markkinaoikeus antoi 12.12.2016 Valtiokonttorille täytäntöönpanoluvan käynnistää verkkomaksamista koskeva toimitus tarjouskilpailun voittaneen tahon kanssa. Maksuturva Group Oy vaati 31.1.2017 markkinaoikeutta kumoamaan täytäntöönpanopäätöksen sekä keskeyttämään täytäntöönpanon muuttuneiden olosuhteiden vuoksi.

- Täytäntöönpanopäätös tehtiin kovalla kiireellä ja mielestämme huolimattomasti ilman asianmukaisia perusteluita esittämiimme seikkoihin. Olemme johdonmukaisesti vastustaneet täytäntöönpanon sallimista ja vaatineet täytäntöönpanopäätöksen kumoamista muuttuneiden olosuhteiden takia, mutta päätöstä ei kumottu. Oikeusprosessimme kannalta tämä on meille erävoitto, että markkinaoikeus katsoi nyt kuitenkin hankinnan lainvastaiseksi juuri samalla perusteella, jolla olemme vaatineet täytäntöönpanopäätöksen kumoamista. Harkitsemme valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen, saadaksemme meille kuuluvan oikeuden täydessä laajuudessaan, jatkaa Mikael Smeds.

Aikaisempaa uutisointia maksujärjestelmän kilpailutuksesta:

Tietoviikon uutisoinnin mukaan kilpailutuksen kohteena on kysymys maksujärjestelmästä, joka tulee hoitamaan noin 1000 julkisen alan toimijan rahaliikenteen. Maksujärjestelmän pariin siirtyvät muun muassa kunnat, Trafi ja Patentti- ja rekisterihallitus. Valtiokonttorin projektipäällikön, Jukka Sorvalin, mukaan kyse on Pohjois-Euroopan suurimmasta verkkomaksujärjestelmiä koskevasta julkisesta kilpailutuksesta, ja kaikki Suomen kansalaiset, joilla on pankkitili tai maksukortti ovat järjestelmän potentiaalisia käyttäjiä.

Maksuturva Group Oy
Keilaranta 5

09 321 3300, info@maksuturva.fihttp://www.maksuturva.fi

Maksuturva Group Oy on Finanssivalvonnan alaisuudessa toimiva älykkääseen maksamiseen erikoistunut, kansainvälisesti toimiva maksulaitos ja PCI DSS -sertifioitu maksupalveluntarjoaja. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuvat mm. Zalando, Olympiakomitea, Hobby Hall, Reima, Neste ja Kotipizza. Maksupalveluiden teknisestä toteutuksesta vastaa oma erillinen ICT-palveluyhtiö, Maksuturva ICT Services Oy, yhdessä sertifioitujen palveluntarjoajien kanssa. www.maksuturva.fi

Lue lisää julkaisijalta Maksuturva Group Oy

MARKNADSDOMSTOLEN: STATSKONTORET GICK LAGSTRIDIGT TILL VÄGA VID KONKURRENSUTSÄTTNINGEN AV NÄTBETALNINGAR1.8.2017 08:45Tiedote

Maksuturva Group Ab anförde 24.10.2016 besvär hos marknadsdomstolen med anledning av att Statskontoret i samband med konkurrensutsättningen av den offentliga upphandlingen av nätbetalningar hade förfarit i strid med upphandlingslagen. Marknadsdomstolen har nu i sitt beslut 4.7.2017 konstaterat att Statskontorets förfarande stred mot upphandlingslagen när ämbetsverket i sin anbudsförfrågan inte lämnade tillräcklig information om upphandlingens omfattning samt vilka enheter som möjligtvis kommer att tillämpa den. Marknadsdomstolens beslut grundar på högsta förvaltningsdomstolens årsboksbeslut 17.11.2016, där KL-Kuntahankinnat Oy konkurrensutsatte sjukvårdsartiklar inom hälso- och sjukvården i och för gemensam upphandling för hela Finland.

Betaltjänster via omnikanal vinner insteg på marknaden i Finland och de övriga nordiska länderna11.2.2016 16:13Tiedote

Allt fler konsumenter handlar både på webben och i traditionella butiker. Konsumenterna har krav på att shoppandet ska vara enkelt oberoende av var de bestämmer sig för att handla och var de sköter själva betalningen. En sömlös och överensstämmande betalningsupplevelse vid inköp i samma företags e-butik och lokala kvartersbutik tjänar konsumentens intressen. Resurs Bank AB och Maksuturva Group Ab har tagit som sin uppgift att lösa problematiken kring denna ärendehantering i flera kanaler och etablerat ett intensivt samarbete inom ramen för konsumenthandeln i Norden. Första företag att ta i bruk en handelsplattform med omnikanal är Bauhaus Suomi i företagets varuhus samt i e-butiken www.bauhaus.fi.