MARKKINAOIKEUS: VALTIOKONTTORI TOIMI VERKKOMAKSAMISTA KOSKEVASSA KILPAILUTUKSESSA LAINVASTAISESTI

Maksuturva Group Oy valitti viime syksynä 24.10.2016 markkinaoikeuteen hankintalain vastaisesta menettelystä Valtiokonttorin verkkomaksamista koskevassa julkisessa hankinnassa. Markkinaoikeuden 4.7.2017 antamassa päätöksessä on todettu, että Valtiokonttori on menetellyt vastoin hankintalakia, kun se ei antanut verkkomaksamista koskevassa tarjouspyynnössään tarjouksen jättämiseksi riittäviä tietoja hankinnan laajuudesta ja siihen mahdollisesti liittyvistä käyttäjäorganisaatioista. Markkinaoikeuden tekemä päätös pohjautuu korkeimman hallinto-oikeuden 17.11.2016 antamaan vuosikirjaratkaisuun, jossa KL-Kuntahankinnat Oy kilpailutti terveydenhuollon hoitotarvikkeiden yhteishankinnan koko Suomen osalta.

Valtiokonttori ilmoitti 12.7.2016 julkaistulla EU-hankintailmoituksella sekä 26.8.2016 julkaistulla korjausilmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta verkkomaksamisen palveluhankinnasta. Kesällä 2016 julkaistussa virallisessa tarjouspyynnössä hankinnan laajuus märiteltiin käsittävän viisivuotiskaudella arviolta 40-88 käyttäjäorganisaatiota, kun jo joulukuussa 2016 uutisoitiin maksujärjestelmästä, joka tulee hoitamaan jopa 1000 toimijan rahaliikenteen.

Valtiokonttori valitsi 10.10.2016 tehdyllä hankintapäätöksellä Paytrail Oyj ja Nets Oy -ryhmittymän sopimustoimittajaksi. Maksuturva Group Oy sijoittui tarjouskilpailussa toiselle sijalle saaden laatupisteissä maksimaaliset pisteet. Maksuturva Group Oy teki 24.10.2016 valituksen markkinaoikeudelle, koska katsoi että tarjouspyyntö oli lainavastainen, eikä antanut kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille tai siihen osallistumista harkitseville tahoille tasavertaisia edellytyksiä tarjouskilpailussa menestymiseen.

- Markkinaoikeuden päätös osoittaa, että olimme oikeassa ja siinä todetaan vaatimuksemme mukaisesti, että Valtiokonttorin verkkomaksamista koskeva hankintamenettely oli lainvastainen, koska hankinnan laajuus ja siinä mukana olevat palvelua hyödyntävät käyttäjäorganisaatiot oli jätetty määrittelemättä, toteaa Maksuturva Group Oy:n toimitusjohtaja Mikael Smeds.

Oikeusprosessin aikana markkinaoikeus antoi 12.12.2016 Valtiokonttorille täytäntöönpanoluvan käynnistää verkkomaksamista koskeva toimitus tarjouskilpailun voittaneen tahon kanssa. Maksuturva Group Oy vaati 31.1.2017 markkinaoikeutta kumoamaan täytäntöönpanopäätöksen sekä keskeyttämään täytäntöönpanon muuttuneiden olosuhteiden vuoksi.

- Täytäntöönpanopäätös tehtiin kovalla kiireellä ja mielestämme huolimattomasti ilman asianmukaisia perusteluita esittämiimme seikkoihin. Olemme johdonmukaisesti vastustaneet täytäntöönpanon sallimista ja vaatineet täytäntöönpanopäätöksen kumoamista muuttuneiden olosuhteiden takia, mutta päätöstä ei kumottu. Oikeusprosessimme kannalta tämä on meille erävoitto, että markkinaoikeus katsoi nyt kuitenkin hankinnan lainvastaiseksi juuri samalla perusteella, jolla olemme vaatineet täytäntöönpanopäätöksen kumoamista. Harkitsemme valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen, saadaksemme meille kuuluvan oikeuden täydessä laajuudessaan, jatkaa Mikael Smeds.

Aikaisempaa uutisointia maksujärjestelmän kilpailutuksesta:

Tietoviikon uutisoinnin mukaan kilpailutuksen kohteena on kysymys maksujärjestelmästä, joka tulee hoitamaan noin 1000 julkisen alan toimijan rahaliikenteen. Maksujärjestelmän pariin siirtyvät muun muassa kunnat, Trafi ja Patentti- ja rekisterihallitus. Valtiokonttorin projektipäällikön, Jukka Sorvalin, mukaan kyse on Pohjois-Euroopan suurimmasta verkkomaksujärjestelmiä koskevasta julkisesta kilpailutuksesta, ja kaikki Suomen kansalaiset, joilla on pankkitili tai maksukortti ovat järjestelmän potentiaalisia käyttäjiä.

Maksuturva Group Oy on Finanssivalvonnan alaisuudessa toimiva älykkääseen maksamiseen erikoistunut, kansainvälisesti toimiva maksulaitos ja PCI DSS -sertifioitu maksupalveluntarjoaja. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuvat mm. Zalando, Olympiakomitea, Hobby Hall, Reima, Neste ja Kotipizza. Maksupalveluiden teknisestä toteutuksesta vastaa oma erillinen ICT-palveluyhtiö, Maksuturva ICT Services Oy, yhdessä sertifioitujen palveluntarjoajien kanssa. www.maksuturva.fi