Podit Oy

Markkinointihatusta ei löydy kaikille sopivaa jänistä

Jaa
Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, henkilöstöyritys Baronan CMO Aarne Töllinen vierailee Podit® Originals -sarjan Tee Ite Paremmin toisessa jaksossa. Töllinen on muun muassa toiminut Tjäreborgin markkinointi- ja myyntijohtajana sekä ToinenPHDn varatoimitusjohtajana.

Töllinen luonnehtii yhdeksi arjen ärsykkeiksi markkinoinnin paineet - välillä odotukset ovat niin korkealla että odotetaan jäniksiä hatusta. Taktinen mainonta on tehokasta, mutta kuten kaikki yrityksen kehitystoimet, myös markkinoinnin ja viestinnän on jatkuvasti tehtävä keskipitkällä aikavälillä näkyvää kehitystoimintaa. On pidettävä myös mielessä, että markkinointi ja liiketoiminta kulkevat käsi kädessä ymmärtäen toisiaan: yhdessä kommunikointi on yksi markkinoinnin johdon tärkeimmistä tehtävistä. Markkinoinnin on tuotava itsensä tykö ja tehtävä itsestään merkityksellinen liiketoiminnoille. Jos markkinoinnin johto epäonnistuu tässä tehtävässään, ei muu markkinointitiimi pysty olemaan liiketoimintaa ymmärtävä ja kasvattava osa. 

Suurissa organisaatiollisissa muutoksissa Tölliselle vaikeinta on epäilys siitä, onko valittu suunta oikea. “Se helvetillinen epävarmuus, niin kyl se on riippumatta siitä, että mitä tehtävää organisaatiossa tai minkälaista muutosta vie, on mulla se vaikein asia”, kertoo Töllinen. Huoli ja epävarmuus kumpuavat hänen mukaansa siitä, että ei ole yhtä oikeaa vastausta, mikä olisi oikeanlainen organisoitumisen malli tai rakenne. Vaikka olisi pitkä kokemus- ja opintotausta, on osattava kartoittaa tilannetta ja kuunnella jokaista hetkeä erikseen, sekä löytää sitä kautta oikeat askeleet.

Muutokset organisaatioissa eivät tapahdu yhdessä yössä. Kun muutetaan generalistirooleista vahvoihin asiantuntijatiimeihin, vie toimenpide aikaa. Töllisen mukaan on tärkeää määrittää, kuka ohjaa tiimiä ja pitää huolen siitä, että suunta on oikea. Ilman markkinoinnin johtajaa helposti täytetään vain tämän ja huomisen päivän toteutuksia, jolloin jää katsomatta pidemmälle tulevaisuuteen. Tiimirakennetta on tutkittava ja kehitettävä yksilöiden oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan - organisaation johdon tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia muuttuvassa yrityksessä. Mitä yksilö osaa tänään, ei kerro sitä mitä hän osaa vuoden päästä. Osa muutosmatkaa ovat koulutus ja osaamisalueiden täydennys, kertoo Töllinen.

Millainen on markkinoinnin oikea osaaja 2020-luvulla? Mitä tuloksellisen markkinointitiimin johtaminen vaatii? Liity Tee Ite Paremmin -podcastin seuraan kuuntelemaan, kun Aarne Töllinen jakaa parhaat vinkkinsä markkinointiosaajien johtamiseen - myös kipeiden tilanteiden läpi.

Kuuntele jakso nyt Poditissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Podit Oy
Podit Oy
Mannerheimintie 109
00280 HELSINKI

http://www.podit.fi

Podit® on yrityksen avainhenkilöiden ja suomalaisten yksityisten sijoittajien 100 prosenttisesti omistama start-up yritys, jonka päämaja on Helsingissä.

Podit® -applikaatio ladattavissa Google Playssa ja AppStoressa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Podit Oy

Bo Haraldin uusin podcastsarja: Faktalompakko tulee - oletko valmis?8.6.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Pankkien ja myöhemmin koko yhteiskunnan digitalisaatiohankkeissa mukana ollut Bo Harald hyppää uuden äärelle juontaessaan ensimmäistä podcastsarjaansa - tunnetaanhan Harald edelläkävijänä monessa asiassa, niin myös tässä. “Faktalompakko tulee - oletko valmis?” on uusi Podit® Originals -sarja, jonka tavoitteena on mahdollisimman kansantajuisesti kertoa edessä olevasta valtavasta muutoksesta datan ja digin maailmassa. Tavoitteena on, että ihmiset kotona, työtehtävissä, yrittäjinä ja politiikassa ymmärtävät, miten faktalompakot ja niitä yhdistävä infrastruktuuri parantavat oman datan hallintaa, palveluita ja tuottavuutta, sekä vähentävät kitkaa, riskejä, harmaata taloutta ja rikollisuutta. Ja että osaamme laajemmin olla ylpeitä siitä, että Suomi on tälläkin digisaralla edelläkävijä.

Inhimillinen johtaminen -podcast avaa modernia johtamista modernien johtajien suulla1.6.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Uudessa, tänään julkaistussa Podit® Originals -sarjassa ”Inhimillinen johtaminen” keskitytään kokeneiden johtajien tarinoihin ja kokemuksiin ihmisten johtamisesta. Sarjassa on kahdeksan reilun puolen tunnin osaa ja sarjan juontaa modernin työelämän ja johtajuuden kehittäjä, Timanttia Consulting toimitusjohtaja Ulla Vilkman. Sarja tarjoaa kuuntelijalle mahdollisuuden peilata omaa johtamistaan, kuulla kokemuksia, sekä mahdollisuuden oppia vieraiden kokemista onnistumisista ja jopa virheistä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye