Marknadsvärdet på finländska aktier och räntebärande värdepapper har sjunkit 2022

Marknadsvärdet på finländska börsnoterade aktier har sjunkit i rask takt under 2022. I september 2022 var aktiernas marknadsvärde 265 miljarder euro, vilket är 21 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan.

Mindre än hälften av de finländska företagens börsnoterade aktier är i inhemskt ägo. De inhemska ägarnas andel har minskat något under de senaste åren och var 46 % vid utgången av september 2022. Värdet av de inhemska aktieinnehaven var sammanlagt 121,5 miljarder euro. Av de inhemska aktörerna är hushållen den största ägaren av finländska aktier med en andel på 14 %. De följande största ägarna är staten (11 %) och arbetspensionsanstalterna (6 %). De största utländska innehaven[1] fanns i Förenta staterna, Sverige och Storbritannien.

När räntorna gått upp har obligationslånens värde på andrahandsmarknaden minskat

Vid utgången av september 2022 var marknadsvärdet på räntebärande värdepapper emitterade av finländska emittenter 351 miljarder euro, vilket är 7 % mindre än vid slutet av 2021. I september utgjorde obligationslånens andel av de räntebärande värdepapperen 291 miljarder euro och resten av de räntebärande värdepapperen hade en ursprunglig löptid på högst ett år. När räntorna gått upp har obligationslånens värde minskat på andrahandsmarknaden. I januari–september 2022 sjönk marknadsvärdet på de utestående obligationslånen med 38 miljarder euro. Vid utgången av september 2022 var det nominella värdet på de utestående obligationslånen 321 miljarder euro, dvs. 30 miljarder euro större än marknadsvärdet vid motsvarande tidpunkt.

I januari–september 2022 emitterades nya obligationslån för 7,9 miljarder euro mer än det gjordes amorteringar, vilket har bidragit till att öka det utestående beloppet.

Närmare upplysningar lämnas av

Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/Sparande-och_investering/.

Nästa publiceringstillfälle 9.2.2023 kl. 10.

[1] Enligt uppgift vid utgången av juni 2022.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Exceptionellt svag efterfrågan på bostadslån i oktober 202230.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Nya bostadslån betalades ut för 1,3 miljarder euro i oktober 2022, vilket var cirka en tredjedel mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Beloppet av utbetalda bostadslån har i oktober senast varit så här lågt 2004. Av de nya utbetalningarna var andelen ägarbostadslån 92,8 % och andelen investeringsbostadslån 7,2 %. Genomsnittsräntan på nya bostadslån steg klart och uppgick till 3,09 % i oktober 2022. Genomsnittsräntan på nya investeringsbostadslån (3,34 %) var högre än genomsnittsräntan på ägarbostadslån (3,07 %). Den överenskomna årliga räntan på utestående bostadslån (107,7 miljarder euro) beskriver hushållens ränteutgifter för samtliga bostadslån. Den årliga räntan steg i oktober och var 1,55 %. Föregående gång var den överenskomna årliga räntan på utestående bostadslån högre än så i februari 2013. Räntan på utestående bostadslån följer med dröjsmål räntan på nya utbetalningar, när räntorna på lånestocken uppdateras i samband med bostadslånens räntejusteringar. Också hushåll

October 2022 sees exceptionally low level of housing loan drawdowns30.11.2022 10:00:00 EET | Press release

In October 2022, drawdowns of new housing loans totalled EUR 1.3 billion, a decline of one-third year-on-year. The last time the level of housing loan drawdowns was equally low in October was in 2004. Of the new drawdowns, owner-occupied housing loans accounted for 92.8% and investment property loans for 7.2%. The average interest rate on new housing loans rose notably in October 2022, to 3.09%. The average interest rate on investment property loans (3.34%) was higher than that on owner-occupied housing loans (3.07%). The annualised agreed rate (AAR) on the stock of housing loans (EUR 107.7 billion) reflects households’ interest payments on all housing loans. In October 2022, the AAR rose to 1.55%. The last time the AAR on the housing loan stock stock exceeded this level was in February 2013. The interest rate on the housing loan stock follows the interest rate on new drawdowns with a lag, as the rate on the housing loan stock is adjusted when the rate on housing loans is reset. Intere