Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Euroopan komissio tarkasti viime kevään Suomen tuotantosidonnaisten tukien toimeenpanoa. Mitään varsinaisia puutteita tai virheitä ei löytynyt, mutta järjestelmästä löytyi komission mielestä teoreettinen riski EU:n yhteisille varoille ja sitä myötä korjauskehotus kansallisille viranomaisille. Nykyjärjestelmä on sovellettu menestyksekkäästi jo monta vuotta, ja myös ilmoitettu asianmukaisesti komissiolle.

• Nyt kuitenkin komission tulkinta muuttui yhdessä yössä ja uhkaa ajaa Suomen kotieläintuotannon täydelliseen sekasortoon, arvostelee Marttila.

Suomessa on hyödynnetty digitalisaation ja toimivien tietojärjestelmien tarjoamia hyötyjä, ja tämän pohjalta olemme rakentaneet Euroopan parhaimman tukijärjestelmän, joka pohjautuu eläinrekistereihin. Tämä on täysin linjassa komission suosituksiin.

• Nimenomaan tähän sitten komissio päättikin puuttua. Komission mielestä ei enää riitä, että rekisteri on koko ajan kunnossa, vaan eläimen tukikelpoisuus on tarkistettava vain yhden kerran vuodessa. Tämä johtaisi siihen, että eläimen syntymäaika määrää täysin millaiset tuet eläin saa. Lisäksi komissio ei hyväksy sitä, että samasta eläimestä maksettaisiin tukea kahdelle eri viljelijälle saman vuoden aikana, vaikka voidaan aukottomasti osoittaa eläinten siirtyminen tilalta toiselle, ja jokaiselle maksettaisiin vain niistä päivistä, minkä eläin on ollut viljelijän hallinnassa.

Käytännössä komission vaatima toimeenpano tarkoittaisi sitä, että tiettynä viitepäivänä rekisterissä oleva nauta on oikeutettu sinä vuonna kerryttämään eläinpalkkiota. Pulmaksi muodostuu se, että jos sonni on sattunut syntymään viitepäiväksi kaavaillun helmikuun lopun jälkeen, seuraava sauma palkkion saamiseen on seuraavan vuoden maaliskuussa. Entisen kymmenen kuukauden kertymäjakson sijaan nämä sonnit saavat palkkion noin neljältä kuukaudelta. Eli maaliskuun sonni tienaa puolet siitä, mitä elokuinen sonni.

• Tämä olisi vastoin yleistä oikeustajua ja viljelijöiden luottamuksensuojaa ja ajaisi lihamarkkinat umpisolmuun. Tilatasolla muutos tarkoittaa kymmeniä tuhansia euroja, paheksuu Marttila.

MTK on myös kirjelmöinyt suoraan EU:n komission puheenjohtajalle, maatalouskomissaarille sekä komissaari Urpilaiselle, ja tuonut selkeästi esille millaisen katastrofiin komission toiminta on johtamassa. MTK on myös patistanut Suomen hallitusta vastustamaan komission vaatimuksia ja kieltäytymään noudattamasta niitä, vaikka komissio uhkaa taloudellisilla seuraamuksilla.

• On vaikea sanoa, johtuuko EU-komission kanta totaalisesta ymmärtämättömyydestä ja osaamattomuudesta vai halusta osoittaa valtansa suomalaisviljelijöille. Joka tapauksessa tämä on EU:lta räikein viljelijöiden kaltoinkohtelu koko Suomen EU-jäsenyyden aikana.

MTK on jo aiemmin tuonut selvästi esiin aikalisän tarpeen ja eläinpalkkiouudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo valmistelun alkuvaiheessa.

• Viljelijän on voitava luottaa tukijärjestelmään. Suomen hallituksen on nyt toimittava EU-komission suuntaan peräänantamattomasti, mutta järkevästi.

Lisätiedot:

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 523 3864

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.

MTK:n metsäjohtokunta peräänkuuluttaa ratkaisuhakuista metsäkeskustelua – Metsänomistajien työ tuottaa luontoarvoja ja hyvinvointia16.12.2021 14:20:31 EET | Tiedote

MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan vastakkainasettelusta ja peräänkuuluttaa keinoja, joilla metsien käyttöä ja kasvua voidaan parantaa samalla, kun luonnon monimuotoisuutta turvataan vapaaehtoisilla keinoilla. - Julkinen keskustelu kaipaa ymmärrystä metsien tarjoamista kokonaismahdollisuuksista. Metsiä katsotaan ongelmalähtöisesti ja unohdetaan, miten metsänomistajien vihreä kulta palvelee ihmisten, ilmaston sekä luonnon monimuotoisuuden kokonaisuutta, sanoo MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.