Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Euroopan komissio tarkasti viime kevään Suomen tuotantosidonnaisten tukien toimeenpanoa. Mitään varsinaisia puutteita tai virheitä ei löytynyt, mutta järjestelmästä löytyi komission mielestä teoreettinen riski EU:n yhteisille varoille ja sitä myötä korjauskehotus kansallisille viranomaisille. Nykyjärjestelmä on sovellettu menestyksekkäästi jo monta vuotta, ja myös ilmoitettu asianmukaisesti komissiolle.

• Nyt kuitenkin komission tulkinta muuttui yhdessä yössä ja uhkaa ajaa Suomen kotieläintuotannon täydelliseen sekasortoon, arvostelee Marttila.

Suomessa on hyödynnetty digitalisaation ja toimivien tietojärjestelmien tarjoamia hyötyjä, ja tämän pohjalta olemme rakentaneet Euroopan parhaimman tukijärjestelmän, joka pohjautuu eläinrekistereihin. Tämä on täysin linjassa komission suosituksiin.

• Nimenomaan tähän sitten komissio päättikin puuttua. Komission mielestä ei enää riitä, että rekisteri on koko ajan kunnossa, vaan eläimen tukikelpoisuus on tarkistettava vain yhden kerran vuodessa. Tämä johtaisi siihen, että eläimen syntymäaika määrää täysin millaiset tuet eläin saa. Lisäksi komissio ei hyväksy sitä, että samasta eläimestä maksettaisiin tukea kahdelle eri viljelijälle saman vuoden aikana, vaikka voidaan aukottomasti osoittaa eläinten siirtyminen tilalta toiselle, ja jokaiselle maksettaisiin vain niistä päivistä, minkä eläin on ollut viljelijän hallinnassa.

Käytännössä komission vaatima toimeenpano tarkoittaisi sitä, että tiettynä viitepäivänä rekisterissä oleva nauta on oikeutettu sinä vuonna kerryttämään eläinpalkkiota. Pulmaksi muodostuu se, että jos sonni on sattunut syntymään viitepäiväksi kaavaillun helmikuun lopun jälkeen, seuraava sauma palkkion saamiseen on seuraavan vuoden maaliskuussa. Entisen kymmenen kuukauden kertymäjakson sijaan nämä sonnit saavat palkkion noin neljältä kuukaudelta. Eli maaliskuun sonni tienaa puolet siitä, mitä elokuinen sonni.

• Tämä olisi vastoin yleistä oikeustajua ja viljelijöiden luottamuksensuojaa ja ajaisi lihamarkkinat umpisolmuun. Tilatasolla muutos tarkoittaa kymmeniä tuhansia euroja, paheksuu Marttila.

MTK on myös kirjelmöinyt suoraan EU:n komission puheenjohtajalle, maatalouskomissaarille sekä komissaari Urpilaiselle, ja tuonut selkeästi esille millaisen katastrofiin komission toiminta on johtamassa. MTK on myös patistanut Suomen hallitusta vastustamaan komission vaatimuksia ja kieltäytymään noudattamasta niitä, vaikka komissio uhkaa taloudellisilla seuraamuksilla.

• On vaikea sanoa, johtuuko EU-komission kanta totaalisesta ymmärtämättömyydestä ja osaamattomuudesta vai halusta osoittaa valtansa suomalaisviljelijöille. Joka tapauksessa tämä on EU:lta räikein viljelijöiden kaltoinkohtelu koko Suomen EU-jäsenyyden aikana.

MTK on jo aiemmin tuonut selvästi esiin aikalisän tarpeen ja eläinpalkkiouudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo valmistelun alkuvaiheessa.

• Viljelijän on voitava luottaa tukijärjestelmään. Suomen hallituksen on nyt toimittava EU-komission suuntaan peräänantamattomasti, mutta järkevästi.

Lisätiedot:

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 523 3864

Pohjoismaiden tuottajajärjestöt kokouksessaan Seinäjoella: Vihreä siirtymä vaatii onnistuakseen taloudellista vakautta19.8.2022 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden viljelijät ovat valmiit ruuantuotannon vihreään siirtymään. Tuotantoa on kehitettävä kestävämpään ja ilmastotehokkaampaan suuntaan. Pohjoismaisella maataloudella on suuri innovaatiovoima ja ratkaisut ilmastokestävään tuotantoon. Suuret kansainväliset muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuitenkin näihin tavoitteisiin nyt kielteisesti, toteaa Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen yhteistyöelimen NBC:n puheenjohtajisto kannanotossaan.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.