Maskien käyttäminen yleistynyt HSL:n joukkoliikenteessä

Viime viikolla noin 73 prosenttia joukkoliikenteen matkustajista käytti kasvomaskia Helsingin seudulla. Luku on korkein HSL:n joukkoliikenteessä toistaiseksi havaittu.

HSL:n matkalippujen tarkastajat ovat havainnoineet matkustajien maskien käyttöä kesästä alkaen, ja elokuussa annetun maskisuosituksen jälkeen maskien käyttö on noussut tasaisesti. Loppuvuodesta maskia käyttävien osuus on kuitenkin noussut entistäkin korkeammalle tasolle.

”Olemme tehneet lukuisia toimia turvallisen joukkoliikenteen eteen, mutta tarvitsemme tähän myös asiakkaidemme apua. Asiakkaillemme on tärkeää, että muut matkustajat käyttävät kasvomaskeja, ja siksi olemme halunneet kannustaa kaikkia siihen aktiivisesti”, sanoo HSL:n asiakkuus ja myynti -osaston johtaja Mari Flink.

HSL toivoo, että kaikki 15 vuotta täyttäneet käyttäisivät joukkoliikenteessä maskeja, jos siihen ei ole terveydellistä estettä.

”Nyt vaikuttaa siltä, että maskien käyttämisestä on alkanut tulla osa ihmisten rutiineja. Kun pidämme turvallisuudesta huolta yhdessä, joukkoliikenne takaa yhteiskunnan toimivuuden myös poikkeuksellisina aikoina”, Flink sanoo.

Mari Flink
osastonjohtaja, asiakkuus ja myynti

HSL:n liikenne joulun ja vuodenvaihteen pyhinä16.12.2020 14:13:56 EETTiedote

Joulun ja vuodenvaihteen pyhien aikana on HSL:n liikenteessä joitakin poikkeuksia. Jouluaattona ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan ja myös joulupäivänä on sunnuntailiikenne noin kello 11 alkaen. Lähijunat ajavat joulupäivän aamuna rajoitetusti noin klo 11 asti, minkä jälkeen junat kulkevat sunnuntaiaikataulujen mukaan. Tapaninpäivänä on sunnuntailiikenne. Uudenvuodenaattona ajetaan perjantain aikataulujen ja uudenvuodenpäivänä sunnuntain aikataulujen mukaan. Lisälähtöjä ei ajeta uudenvuodenaattoyönä.

Kohti kestävää kaupunkiseutua – tällä tavalla etenee MAL 2023 -työ16.12.2020 10:00:00 EETTiedote

Helsingin seutu kasvaa. Miahin ja millaisia asuntoja rakennetaan? Mitkä ovat parhaita sijainteja uusille työpaikoille ja yrityksille? Millä keinoilla liikkumismahdollisuuksia parannetaan? Miten seudulla liikkuvat ihmiset ja tavarat? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan seuraavina vuosina seudun maankäyttöä (M), asumista (A) ja liikennettä (L) ohjaavassa MAL 2023-työssä. Sen puiteohjelman HSL:n hallitus ja Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK hyväksyivät tiistaina 15. joulukuuta.