Mässcentrets ekonomiska effekter i Åboregionen är cirka 20 miljoner euro Åbo Mässcentrum moderniserar sina lokaler i sommar

Pressmeddelande 1.2.2018. Åbo Mässcentrum Ab kommer i sommar att renovera och modernisera sina mässlokaler. Särskilt huvudentrén, entréhallen och mötesrummen kommer att förändras. Projektet planeras av LPR-arkkitehdit och investeringskostnaderna uppgår till 2,5 miljoner euro. Företaget har en stabil ekonomi och finansierar projektet själv, helt utan några understöd. Mässcentret i Artukais i Åbo byggdes år 1987.

- För Åbo är mässcentret ett sätt att locka hit nationella och internationella evenemang, säger verkställande direktör Hannele Wolf-Mannila.

Mässornas och de andra stora evenemangens ekonomiska effekter för Åboregionen uppgick under 2017 till 19,8 miljoner euro och den direkta sysselsättningseffekten motsvarade 160 årsverken. Detta framgår av en ny undersökning genomförd av Haaga-Helia yrkeshögskola. I samband med mässorna spenderar mässbesökarna 10,6 miljoner, utställarna 6,6 miljoner och kongressdeltagarna 2,6 miljoner euro.

Mässorna gynnar många lokala företag

Mässorna och de andra evenemangen som arrangerades på Åbo Mässcentrum under 2017 ökade försäljningen för lokala hotell och restauranger med 5,4 miljoner euro.

- Enligt undersökningen gynnar mässorna särskilt restauranger, caféer och butiker, berättar överlärare Teemu Moilanen från Haaga-Helia yrkeshögskola.

Mässorna på Åbo Mässcentrum samlade cirka 172 000 besökare, varav drygt 113 000 från andra orter. Enligt undersökningen spenderar en genomsnittsbesökare cirka 62 euro under sin resa. Mässornas utställarföretag använde totalt 8,6 miljoner euro under fjolåret.

Haaga-Helias undersökning inkluderade både Åbo Mässcentrum Ab:s egna evenemang och andra evenemang på mässcentret med över 100 deltagare.

Utställningar i entréhallen och nya möteslokaler

Nästa höst kommer mässcentret att ha nya lokaler som moderniserats efter kundernas önskemål. Förutom inredningen kommer även lokalernas funktionalitet och tillgänglighetsaspekter att förbättras. Även den tekniska utrustningen förnyas med LED-displayer för information och reklam både inne i entréhallen och ute på fasaden.

- Målet är att skapa mångsidiga utrymmen som fungerar både vid större mässor och mindre företagsevenemang eller galakvällar, berättar arkitekten Hannu Tenho från LPR-arkkitehdit Oy som ansvarar för arkitektplaneringen.

Mässcentrets vd Hannele Wolf-Mannila är glad över att lokalerna blir med trivsamma i och med moderniseringen av bland annat mötesrummen, entréhallen, entrén och serviceutrymmena. Lokalerna har använts flitigt i flera årtionden. Enligt Wolf-Mannila har tre fjärdedelar av alla som bor i Åboregionen besökt mässcentret och två femtedelar under de två senaste åren.

- Huvudentrén kommer att vara idealisk för mindre utställningar, säger hon.

- Vi kommer också att få två mötesrum för 30-50 personer på nedervåningen.

Mässbesökarna får se de nya ytorna och inredningslösningarna för första gången på Åbo bokmässa och Åbo Mat- och Vinmässa i höst.

Mässcentret i Åbo är en av Finlands största mäss- och evenemangslokaler. Fastigheten finns i Artukais i Åbo och ägs av Åbo Mässcentrum Ab. Företagets största ägare är Åbo handelskammare. Åbo Mässcentrum Ab har en omsättning på fyra miljoner euro (2017).

Projektbilder (LPR-Arkkitehdit Oy)
Sammandrag av undersökningen om Åbo Mässcentrums ekonomiska och sysselsättningseffekter 2017 (Haaga-Helia yrkeshögskola)

Bilder: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/

Mer information:

Åbo Mässcentrum Ab
verkställande direktör
Hannele Wolf-Mannila
tfn +358 400 522 595
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

LPR-arkkitehdit Oy
arkitekt SAFA
Hannu Tenho
tfn 040 728 91 86

Mässcentrets ekonomiska-
och sysselsättningseffekter 2017 överlärare
Teemu Moilanen
tfn 040 510 73 17

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.