Mässcentrets ekonomiska effekter i Åboregionen är cirka 20 miljoner euro Åbo Mässcentrum moderniserar sina lokaler i sommar

Pressmeddelande 1.2.2018. Åbo Mässcentrum Ab kommer i sommar att renovera och modernisera sina mässlokaler. Särskilt huvudentrén, entréhallen och mötesrummen kommer att förändras. Projektet planeras av LPR-arkkitehdit och investeringskostnaderna uppgår till 2,5 miljoner euro. Företaget har en stabil ekonomi och finansierar projektet själv, helt utan några understöd. Mässcentret i Artukais i Åbo byggdes år 1987.

- För Åbo är mässcentret ett sätt att locka hit nationella och internationella evenemang, säger verkställande direktör Hannele Wolf-Mannila.

Mässornas och de andra stora evenemangens ekonomiska effekter för Åboregionen uppgick under 2017 till 19,8 miljoner euro och den direkta sysselsättningseffekten motsvarade 160 årsverken. Detta framgår av en ny undersökning genomförd av Haaga-Helia yrkeshögskola. I samband med mässorna spenderar mässbesökarna 10,6 miljoner, utställarna 6,6 miljoner och kongressdeltagarna 2,6 miljoner euro.

Mässorna gynnar många lokala företag

Mässorna och de andra evenemangen som arrangerades på Åbo Mässcentrum under 2017 ökade försäljningen för lokala hotell och restauranger med 5,4 miljoner euro.

- Enligt undersökningen gynnar mässorna särskilt restauranger, caféer och butiker, berättar överlärare Teemu Moilanen från Haaga-Helia yrkeshögskola.

Mässorna på Åbo Mässcentrum samlade cirka 172 000 besökare, varav drygt 113 000 från andra orter. Enligt undersökningen spenderar en genomsnittsbesökare cirka 62 euro under sin resa. Mässornas utställarföretag använde totalt 8,6 miljoner euro under fjolåret.

Haaga-Helias undersökning inkluderade både Åbo Mässcentrum Ab:s egna evenemang och andra evenemang på mässcentret med över 100 deltagare.

Utställningar i entréhallen och nya möteslokaler

Nästa höst kommer mässcentret att ha nya lokaler som moderniserats efter kundernas önskemål. Förutom inredningen kommer även lokalernas funktionalitet och tillgänglighetsaspekter att förbättras. Även den tekniska utrustningen förnyas med LED-displayer för information och reklam både inne i entréhallen och ute på fasaden.

- Målet är att skapa mångsidiga utrymmen som fungerar både vid större mässor och mindre företagsevenemang eller galakvällar, berättar arkitekten Hannu Tenho från LPR-arkkitehdit Oy som ansvarar för arkitektplaneringen.

Mässcentrets vd Hannele Wolf-Mannila är glad över att lokalerna blir med trivsamma i och med moderniseringen av bland annat mötesrummen, entréhallen, entrén och serviceutrymmena. Lokalerna har använts flitigt i flera årtionden. Enligt Wolf-Mannila har tre fjärdedelar av alla som bor i Åboregionen besökt mässcentret och två femtedelar under de två senaste åren.

- Huvudentrén kommer att vara idealisk för mindre utställningar, säger hon.

- Vi kommer också att få två mötesrum för 30-50 personer på nedervåningen.

Mässbesökarna får se de nya ytorna och inredningslösningarna för första gången på Åbo bokmässa och Åbo Mat- och Vinmässa i höst.

Mässcentret i Åbo är en av Finlands största mäss- och evenemangslokaler. Fastigheten finns i Artukais i Åbo och ägs av Åbo Mässcentrum Ab. Företagets största ägare är Åbo handelskammare. Åbo Mässcentrum Ab har en omsättning på fyra miljoner euro (2017).

Projektbilder (LPR-Arkkitehdit Oy)
Sammandrag av undersökningen om Åbo Mässcentrums ekonomiska och sysselsättningseffekter 2017 (Haaga-Helia yrkeshögskola)

Bilder: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/

Mer information:

Åbo Mässcentrum Ab
verkställande direktör
Hannele Wolf-Mannila
tfn +358 400 522 595
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

LPR-arkkitehdit Oy
arkitekt SAFA
Hannu Tenho
tfn 040 728 91 86

Mässcentrets ekonomiska-
och sysselsättningseffekter 2017 överlärare
Teemu Moilanen
tfn 040 510 73 17

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Urbaani kaupunkikeidas avautuu Piha & Puutarha -messuilla19.2.2018 12:24Tiedote

Tiedote 19.2.2018. Turun Piha & Puutarha -messut 6.-8.4. hätkähdyttävät tänä vuonna yleisöä muun muassa vehreällä kaupunkipuutarhalla. Ammattiopisto Livian toteuttama yleiskoristelu sisältää mm. viihtyisän oleskelutilan, lyhtyjä, räsymattoja sekä upeita istutuksia. Piha & Puutarha -messut ovat kokonaisuutena jälleen omaperäinen ja uutuusarvoltaan tuore. Luvassa on mm. yllätyksellistä hyggeilyä lattiatasolta korkeuksiin.

Taidetta ja antiikkia maaliskuussa14.2.2018 11:49Tiedote

Tiedote 14.2.2018. Turun Taide- ja Antiikkimessuille kannattaa ottaa arviointia kaipaava esine mukaan. Taidetta tapahtumassa arvioi Helena Laakso ja designia Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja ja pitkän kokemuksen omaavia Stockholms Auktionsverkin asiantuntijoita. Messujen antiin kuuluvat myös Turun Rahan Päivä, Nukkekoti- ja Nukkemessut sekä Old Toy Swap Leikkikalumarkkinat. Turun Rahan Päivässä on esillä mm. uransa lopettaneen tennistähden Jarkko Niemisen mittava arvokisakokoelma. Nukkekoti- ja Nukkemessuille puolestaan osallistuu lähes 30 myyjää.

Rakenna & Sisusta -messut 9.-11.2. - Varsinais-Suomen rakentajat ja remontoijat koolla Turussa9.2.2018 12:55Tiedote

Tiedote 9.2.2018. Yli 260 yritystä on paikalla Turun Messukeskuksessa, kun alueen suurin rakennusalan tapahtuma Rakenna & Sisusta -messut järjestetään 9.-11.2. Rakentamisen ja remontoinnin näytteilleasettajien tuotevalikoimassa ovat mm. lattiat, tontit, keittiöt, kylpyhuoneet, saunat sekä lukuisat uutuustuotteet. Tämän vuoden tarjonnasta esille nousevat mm. kodin sisäpinnat sekä terveellinen koti.

Turun Messukeskuksella on noin 20 M€:n tulovaikutus Turun alueelle Turun Messukeskus modernisoi tilojaan tulevana kesänä1.2.2018 11:22Tiedote

Tiedote julkivapaa 1.2.2018. Turun Messukeskus Oy aloittaa messukiinteistön kohennuksen ja tilojen ilmeen modernisoinnin tulevana kesänä. Muutokset näkyvät pääsisäänkäynnissä, aulassa sekä kokoustiloissa. Hankkeen suunnittelusta vastaa LPR-arkkitehdit. Hankkeen investointikustannukset ovat 2,5 M€. Yhtiön talous on vakaalla pohjalla, ja hanke rahoitetaan itse ilman avustuksia. Messuyhtiön Turun Artukaisissa sijaitseva kiinteistö on rakennettu vuonna 1987.