Mässcentrets ekonomiska effekter i Åboregionen är cirka 20 miljoner euro Åbo Mässcentrum moderniserar sina lokaler i sommar

Pressmeddelande 1.2.2018. Åbo Mässcentrum Ab kommer i sommar att renovera och modernisera sina mässlokaler. Särskilt huvudentrén, entréhallen och mötesrummen kommer att förändras. Projektet planeras av LPR-arkkitehdit och investeringskostnaderna uppgår till 2,5 miljoner euro. Företaget har en stabil ekonomi och finansierar projektet själv, helt utan några understöd. Mässcentret i Artukais i Åbo byggdes år 1987.

- För Åbo är mässcentret ett sätt att locka hit nationella och internationella evenemang, säger verkställande direktör Hannele Wolf-Mannila.

Mässornas och de andra stora evenemangens ekonomiska effekter för Åboregionen uppgick under 2017 till 19,8 miljoner euro och den direkta sysselsättningseffekten motsvarade 160 årsverken. Detta framgår av en ny undersökning genomförd av Haaga-Helia yrkeshögskola. I samband med mässorna spenderar mässbesökarna 10,6 miljoner, utställarna 6,6 miljoner och kongressdeltagarna 2,6 miljoner euro.

Mässorna gynnar många lokala företag

Mässorna och de andra evenemangen som arrangerades på Åbo Mässcentrum under 2017 ökade försäljningen för lokala hotell och restauranger med 5,4 miljoner euro.

- Enligt undersökningen gynnar mässorna särskilt restauranger, caféer och butiker, berättar överlärare Teemu Moilanen från Haaga-Helia yrkeshögskola.

Mässorna på Åbo Mässcentrum samlade cirka 172 000 besökare, varav drygt 113 000 från andra orter. Enligt undersökningen spenderar en genomsnittsbesökare cirka 62 euro under sin resa. Mässornas utställarföretag använde totalt 8,6 miljoner euro under fjolåret.

Haaga-Helias undersökning inkluderade både Åbo Mässcentrum Ab:s egna evenemang och andra evenemang på mässcentret med över 100 deltagare.

Utställningar i entréhallen och nya möteslokaler

Nästa höst kommer mässcentret att ha nya lokaler som moderniserats efter kundernas önskemål. Förutom inredningen kommer även lokalernas funktionalitet och tillgänglighetsaspekter att förbättras. Även den tekniska utrustningen förnyas med LED-displayer för information och reklam både inne i entréhallen och ute på fasaden.

- Målet är att skapa mångsidiga utrymmen som fungerar både vid större mässor och mindre företagsevenemang eller galakvällar, berättar arkitekten Hannu Tenho från LPR-arkkitehdit Oy som ansvarar för arkitektplaneringen.

Mässcentrets vd Hannele Wolf-Mannila är glad över att lokalerna blir med trivsamma i och med moderniseringen av bland annat mötesrummen, entréhallen, entrén och serviceutrymmena. Lokalerna har använts flitigt i flera årtionden. Enligt Wolf-Mannila har tre fjärdedelar av alla som bor i Åboregionen besökt mässcentret och två femtedelar under de två senaste åren.

- Huvudentrén kommer att vara idealisk för mindre utställningar, säger hon.

- Vi kommer också att få två mötesrum för 30-50 personer på nedervåningen.

Mässbesökarna får se de nya ytorna och inredningslösningarna för första gången på Åbo bokmässa och Åbo Mat- och Vinmässa i höst.

Mässcentret i Åbo är en av Finlands största mäss- och evenemangslokaler. Fastigheten finns i Artukais i Åbo och ägs av Åbo Mässcentrum Ab. Företagets största ägare är Åbo handelskammare. Åbo Mässcentrum Ab har en omsättning på fyra miljoner euro (2017).

Projektbilder (LPR-Arkkitehdit Oy)
Sammandrag av undersökningen om Åbo Mässcentrums ekonomiska och sysselsättningseffekter 2017 (Haaga-Helia yrkeshögskola)

Bilder: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/

Mer information:

Åbo Mässcentrum Ab
verkställande direktör
Hannele Wolf-Mannila
tfn +358 400 522 595
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

LPR-arkkitehdit Oy
arkitekt SAFA
Hannu Tenho
tfn 040 728 91 86

Mässcentrets ekonomiska-
och sysselsättningseffekter 2017 överlärare
Teemu Moilanen
tfn 040 510 73 17

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.